Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Riktlinjer för presentationer
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Självförvaltningsfärdigheter
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Mental träning Mål & Motivation
Hej och välkomna!.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Projektledning.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Något att tänka på när man söker pengar
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Coaching.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Det är insidan som räknas!
Tips för det praktiska ledarskapet
[Förbättringsprojekt]
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Verktyget Utmärkelsen….
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
NOLLTOLERANS I UPPLAND
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?

Will-Skill-Hill – Att leda genom utmaningar Namn Plats och datum

Will-Skill-Hill modellen Grunden för ett framgångsrikt skidledarskap (modell) Hur gör man i praktiken (metod)? Summering

Vad skiljer de bästa skidinstruktörerna från de bra? Förmågan att skapa och bibehålla passion för skidåkning

Will-Skill-Hill modellen Will-Skill-Hill är en beskrivning av hur de bästa ledarna tänker och agerar för att skapa ett passionerat lärande. Modellen utgår från tre centrala faktorer – deltagarens vilja (Will), förmåga (Skill) och inlärningsmiljön (Hill) – för att leda en positiv och aktiv läroprocess.

Förstå deltagarens vilja (Will) All deltagare vill något, frågan är bara vad? Formulera deltagarens mål För att en ledare ska bli framgångsrik krävs förståelse för deltagarens specifika vilja och målsättningar. Om du inte vet vad varje deltagare har för mål är det svårt att skapa förutsättningar för att nå det. Använd dig av deltagarens mål för att analysera hennes färdigheter och välja relevanta utmaningar. Genom att lyfta fram, använda och återkoppla till deltagarens mål blir momenten relevanta, motivationen konstant hög och deltagaren utvecklas mot sitt mål.

Utgå från och utveckla deltagarens färdigheter (Skill) Utgå från deltagarens färdigheter Analysera rörelser och färdigheter Ta hänsyn till fysiska förutsättningar Öka deltagarens medvetenhet För att utveckla deltagaren mot tydliga mål är det viktigt att skapa sig en uppfattning om befintliga kunskaper. Det gäller såväl tekniska färdigheter som fysiska förutsättningar. Genom att analysera deltagaren utifrån rörelser och färdigheter får du en mångsidig bild av vad deltagaren behöver utveckla för att nå sina mål. Tillsammans kan ni skapa en väg för att denne ska kunna nå dit.

Anpassa dig efter och skapa läromiljön (Hill) Utnyttja naturens möjligheter Känn av och bygg stämning i gruppen Miljön är ofta skiftande och spelar en avgörande roll för deltagarens förmåga att prestera. Utvärdera och dra nytta av naturens mångfacetterade möjligheter i alla typer av förhållanden. Din uppgift är att utforma en optimal läromiljö för deltagaren genom anpassning till yttre förutsättningar, liksom att säkerställa en positiv atmosfär i gruppen.

Dra nyttan av beroendet mellan vilja, färdigheter och miljö (Will-Skill-Hill) Dra nytta av beroendet mellan Will, Skill och Hill Följ kontinuerligt förändringar i Will, Skill och Hill Dina handlingar påverkar deltagarens vilja och färdigheter Deltagarens vilja, färdigheter och läromiljö interagerar ständigt med varandra. Det kan skapa både positiva och negativa inlärningsspiraler, verka förstärkande eller hämmande. En läromiljö som påverkar viljan positivt leder till förbättrade prestationer medan en negativ sådan ger försämrade prestationer. Det är viktigt att observera skiftningar i vilja, förmåga och läromiljö och anpassa upplägget därefter. Rätt balans mellan dessa komponenter skapar bästa möjliga villkor för en positiv inlärningsspiral.

Will-Skill-Hill metodiken Will-Skill-Hill metoden används för att leda en positiv och aktiv läroprocess genom prestationshöjande och individanpassade miljöer.

Skapa flexibilitet genom förberedelser Goda förberedelser är en förutsättning för anpassningsbarhet och flexibilitet under en session. Ju tydligare bild du har av ditt planerade genomförande, desto enklare blir det att ändra upplägget utifrån skiftningar i deltagarens vilja, förmåga och läromiljö. Analysera de givna förutsättningarna utifrån Will-Skill-Hill Ta fram ett preliminärt upplägg och var beredd att ompröva det Vad och Varför ger riktning åt din planering av Hur

Analysera nuläget Analysera nuläget – och analysera igen För att deltagaren ska utvecklas i rätt takt och riktning är det viktigt att definiera dennes utgångsläge, det vill säga nuläget. En nulägesanalys handlar om att få en tydlig uppfattning om deltagarens vilja (Will) och färdighet (Skill), samt läromiljöns omständigheter (Hill). Dessa insikter är en förutsättning för att valet av utmaningar fyller deltagarens hela faktiska potential. Analysera nuläget – och analysera igen Förstå deltagarens vilja och förmåga i stunden Använd frågor Välj en relevant analysmiljö

Led genom utmaningar Led genom utmaningar (Moment + Terräng) Med hjälp av anpassade utmaningar går det att förflytta deltagaren närmare målet. Utmaningen bör utmana och sporra, inte avskräcka eller uttråka. Deltagarens upplevelse av utmaningen i förhållande till hennes uppfattade förmåga sätter förutsättningen för att lyckas med utmaningen och därmed att utvecklas. Led genom utmaningar (Moment + Terräng) Justera nivån på utmaningen ”Sälj in” utmaningen kopplat till mål Öka färdigheten genom att behärska rörelser Ge återkoppling

Nivå på utmaning

Involvera deltagarna i läroprocessen Du som instruktör är ansvarig för att driva deltagarnas utveckling mot sina mål. Men du har också mycket att vinna på att våga lita till gruppens förmåga till framsteg genom att låta deltagarna lösa utmaningar tillsammans. Utmaningar som de själva utformar ökar dynamiken i gruppen och därmed motivationen. Involvera deltagaren i läroprocessen Låt deltagaren dela med sig Lär deltagarna skapa sina egna utmaningar

Skapa förutsättning för fortsatt utveckling genom utvärdering Stäm kontinuerligt av deltagarens utveckling och ge återkoppling på rörelsen mot sitt mål. Låt även deltagaren själv utvärdera både sin och din insats gentemot sitt mål. Låt deltagaren, vid avslutad session, få med sig en tanke eller tips som på egen hand kan föra denne närmare sitt mål. Be om återkoppling från deltagaren utifrån dennes mål Ge återkoppling till deltagaren utifrån dennes analys – och uppsatta mål Ge deltagaren möjlighet att utvecklas på egen hand efter sessionen

Utveckla kontinuerligt ditt ledarskap genom reflektion För att kontinuerligt utvecklas som ledare är det viktigt att regelbundet reflektera över den egna insatsen i alla delar av processen, både under och efter. Under reflektionen bör du ha i åtanke vad som driver din vilja och förmåga, samt hur läromiljön utvecklas. Du kan på så sätt själv korrigera inlärningsmetoder och förbättra de långsiktiga resultaten. Uppnå ständig förbättring genom reflektion Reflektera över din egen insats utifrån Will, Skill och Hill Reflektera både under och efter en session

För att sammanfatta…

Modeller och metodiker i all ära, men… Var dig själv du har det!

www.willskillhill.se