Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Arvidsjaur Kommun Britta Susann.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
SAMTAL.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Samtalet På Arbetsplatsen.
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Socialpsykologi.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Kundanalysen har flera syften
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 11 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Helhet och allsidighet
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO) Verktyg för goda samtal för omsorgspersonal

Bakgrund Under 2015 införde Göteborgs Stad rambeslut i hemtjänsten. I och med övergången till rambeslut blev genomförandeplanen och samtalet kring denna ett av hemtjänstens viktigaste verktyg. En bra samtalsteknik ska främja den enskildes själv- bestämmande och fokusera på det salutogena, vad som främjar den enskildes hälsa och välbefinnande. Förklara hur vi arbetat fram utbildningen i en arbetsgrupp tillsammans med omsorgshandledare från alla stadsdelar. Att det finns mycket litteratur att fördjupa sig i kring ämnet och begrepp som MI och coachning är exempel på olika samtalstekniker. Omsorgshandledarna i stadsdelarna har alla fått gå en utbildning i samtalstekniken MI och är den ni kan vända er till för handledning kopplad till samtalet med omsorgstagarna. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Syftet med samtalsteknik Få fram den enskildes: - Önskemål - Behov - Egna lösningar Skapa ett gott samarbetsklimat Skapa förtroende Öka självbestämmandet Främja det salutogena Förtydliga vad det innebär att få fram den enskildes åsikter och tankar Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Grundläggande förhållningssätt Vad tycker du är kännetecknande för ett bra samtal eller möte? Empati Närvarande Möta den enskilde där den befinner sig Samarbete Acceptans Diskussion kring vad medarbetarna tycker kännetecknar ett bra möte eller samtal. Våra exempel är inte uttömmande utan endast några exempel. Bubblor som trycks fram med empati, aktivt lyssnande, närvarande, respekt, acceptans, samarbete, möta den enskilde där den befinner sig…. Plus några extra tomma .. Respekt Aktivt lyssnande Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Exempel på olika tekniker Nu går vi in på olika tekniker man kan använda sig av. Ni känner säkert igen flera av dem och använder redan er av dem idag. Detta är tekniker som du kan använda i alla delar av det dagliga arbetet ex duschsituation, genomförandeplanssamtal, samtal med anhöriga eller vid synpunkter/klagomål. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Bekräftelse Bekräftelse under samtalet görs för att: - skapa en känsla av uppskattning och samhörighet - förstärka den andras positiva egenskaper, kompetens, förmågor, ansträngningar och styrkor - Salutogent synsätt i fokus Bekräftelser måste vara äkta för att mottagaren inte ska uppleva det som en kränkning eller nedlåtande. Länkadress om kontakten är bruten: https://www.youtube.com/watch?v=JN8lWD5do4c&index=2&list=PLZdJSgcVNofhOng-CESUFAjcbNE1yGEUD Filmsnutt där man visar på en situation under upprättandet av genomförandeplan där man med fördel kan använda sig av bekräftelse Diskussion kring bekräftelse och om någon upplevt en oäkta bekräftelse, känt sig nedlåtande behandlad eller kränkt? Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Öppna frågor Öppna frågor ger mer information inte bara ett ja eller nej Ett sätt att komma vidare i samtal Fokus flyttas från den som frågar till den som ska svara Den enskilde styr över svaren istället för att frågorna styr Öppna frågor börjar ofta med: - hur, vad, på vilket sätt, beskriv Vid öppna frågor undvik varför! Prata lite först kring ex hur lätt man styr ett samtal med en sluten fråga ex städ varannan vecka eller liknande. Finns det situation eller omsorgstagare där man bör undvika eller rikta de öppna frågorna? Övning delas ut- sätt er två och två och försök göra om slutna frågor till öppna frågor. Frågorna gås sedan igenom i storgrupp för att samla ihop tankar och ev svårigheter. Poängtera att det inte finns bara ett rätt svar. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Reflektion/spegling För att försäkra sig om att du som lyssnare uppfattat rätt För att du som lyssnare ska uppfattas som intresserad och mer empatisk Det gör att omsorgstagaren får höra vad den själv har sagt. Det kan leda till fortsatt utforskande och det kan ge en chans till att ändra sig eller lägga till något nytt. Övning - dela ut kort så att man två och två övar på reflektion/spegling. Efteråt samlar ihop i storgrupp och går igenom korten. Det finns flera olika rätta alternativ. Hur känns det när lyssnaren speglar mig? Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Sammanfattningar Sammanfattningar är kortare eller längre referat som du använder för att förstå det som sagts och att klargöra det du hört Sammanfattningar kan med fördel användas när du fastnat i samtal och inte vet hur du kommer vidare Det är även ett naturligt sätt att avrunda och markera ett avslut av samtalet Det går även utmärkt att använda sammanfattningar för att förstärka omsorgstagarens styrkor och förmågor samt för att betona det positiva i samtalet Länkadress om kontakten är bruten: https://www.youtube.com/watch?v=7RNsrt_Bu4E&index=3&list=PLZdJSgcVNofhOng-CESUFAjcbNE1yGEUD Visa filmsnutt med exempel på sammanfattningar. Diskussion - känner vi igen detta? Är det något ni använder er av idag? Om inte- svårigheter? Sammanfattningar är kortare eller längre referat som kan användas för att klargöra och förstå det som har berättats. Genom att samla ihop nyckelorden och ge tillbaka i en sammanfattning skapar man en överblick av det som sagts och förebygger missförstånd. Vi ska inte i det här läget komma med förslag på lösningar. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Motstånd Motstånd från omsorgstagaren är ofta ett tecken på att det finns en brist i kommunikationen ”Rulla med motstånd” - backa - ursäkta - betona den enskildes självbestämmande - ställa en öppen fråga eller en bekräftande reflektion Det du vill åstadkomma är en känsla av att bli lyssnad på, förstådd och respekterad vilket i sin tur kan leda till en positiv dialog Länkadress om kontakten är bruten: https://www.youtube.com/watch?v=owhzx3ODeRQ&t=12s&list=PLZdJSgcVNofhOng-CESUFAjcbNE1yGEUD&index=1 Filmsnutt kring en situation med motstånd och exempel på att hantera detta Förklara att hela tanken med MI och samtalsteknik är att förebygga motstånd genom ett accepterande förhållningssätt där man lyssnar och alltid har omsorgstagarens självbestämmande och bästa i fokus. Inom MI-tekniken säger man att det bästa sättet att hantera motstånd är att ”rulla med motståndet”. Med det menar man hejda impulsen att ge sig in i en argumentation eller försöka övertala den andre. Istället backar man använder ex en bekräftande reflektion och följer med en öppen fråga samt betonar den enskildes självbestämmande. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Avslutande övning sammanfattning öppna frågor reflektion En avslutande övning där man delar upp sig tre och tre och använder sig av kort med samtalsämnen. En är observatör, en samtalsledare och en är omsorgstagare. Omsorgstagaren får ett ämneskort. Samtalsledaren ska se till att samtalet innehåller sammanfattning, öppna frågor och reflektion vilket ska uppmärksammas av observatören. Samla sedan ihop tankar från varje trio, vilka tankar väcker detta? Är något jag kan använda mig av i det dagliga arbetet? Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Vad har vi lärt oss idag? Bekräftelse Öppna frågor Reflektion/spegling Sammanfattningar Motstånd Samla ihop tankar kring nyttan och upplevelsen att öva på detta. Gå igenom de olika delarna och upprepa vad de innebär. Av dessa tekniker vilken känns mest aktuell att prova på redan idag och i vilken situation? Vad tar vi med oss? Informera om att alla får med sig en lathund kring teknikerna. Attraktivhemtjanst.goteborg.se

Ett extra stort tack till omsorgshandledarna Stort tack till gruppen av omsorgshandledare som deltagit i utformandet av den här utbildningen. Ett extra stort tack till omsorgshandledarna Linda Fridhav, Karin Johansson och Ann Dolge. Uppdrag och ledning: Anna Engström Celik. EC, SDF Askim-Frölunda-Högsbo Foton: Från Göteborgs Stads äldreomsorg Film: Valentin och Byhr Form: Lars Nejstgaard, utvecklingscentret Senior Göteborg Kontakt: Charlotte Nyberg, strategiledare införa rambeslut och IBIC Stadsledningskontoret Göteborgs Stad charlotte.nyberg@stadshuset.goteborg.se 031-368 05 76