Enkäten brukar inledas med ett missivbrev

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Page Ledare VIK P04 Blå Föräldramöte höst 2013 VIK P04 BLÅ föräldramöte 2013 Full fart framåt…………………
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Metod Mätning 1 Kampanj: vecka Mätning: vecka Mätning 2 Kampanj: vecka Mätning: vecka Undersökningens målgrupp.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Farlig utrustning.
Företagspresentation
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Enkätfrågor Ostrukturerade frågor:
Välkomna till Björkö-Arholma skola
Pedagogik.
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Andra delen i analys och planeringsfasen
Religion och identitet
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Föräldraråd Välkommen på föräldraråd.
Etik och moral.
Riktlinjer för betygssättning
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
Enkäten brukar inledas med ett missivbrev
Kvalitetsmätningen hösten 2017
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det nya medielandskapet och våra relationer
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola
Barn – och ungdomspsykiatriska kliniken
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Svenskt Näringslivs Kandidatdialog
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Berätta vilka vi är, varifrån vi kommer och varför
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Enkät i gymnasieskolan 2015
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Stockholmsenkätens syften
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Stockholmsenkätens syften
Regiongemensam elevenkät 2016
Enkät i gymnasieskolan
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Regiongemensam elevenkät 2016
Mänskliga rättigheter -
Rekrytering med lokala jobbspår
Enkät i gymnasieskolan
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

Enkäten brukar inledas med ett missivbrev Motiveringar: Vad och varför denna enkät? Etiska aspekter: Hur användas? Förklaringar: Hur göra? Tackningar

Vanligt att enkäten inleds (utöver missiv) med bakgrund–frågor som kan användas för korstabulering t ex: Kön Utbildning Hembakgrund Ålder Erfarenhet

Ostrukturerade frågor: En skolklass får uppgiften att skriva en uppsats med rubriken "Min framtid". Ev kompletterad med deluppgifter: Vad gör du när du är 20 år, 40 år, 60 år? Jobb, ekonomi, barn, intressen?

Eller lite mer strukturerat: Hur upplevde du vårt senaste föräldramöte? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Hur skulle vi kunna göra våra framtida föräldramöten mer givande? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Eller ännu mer strukturerat: Tycker du vi ska införa skoluniform bland elever på grundskolan? [  ]  Ja [   ]  Nej

Eller i en femgradig skala: Vad anser du om att införa skoluniformer bland elever på grundskolan? [  ]  Mycket bra [  ]  Bra [  ]  Varken bra eller dåligt [  ]  Dåligt [  ]  Mycket dåligt

Eller i en fyrgradig skala: Instämmer helt Instämmer nog Instämmer nog inte Instämmer inte alls a) Vi bör införa skoluniform i grundskolan [  ] b) Osv ytterligare påståenden

Eller bryta upp på skolstadier: Tycker du vi ska införa skoluniform? a) Bara på låg- och mellanstadiet [  ] b) Bara på högstadiet [   ] c) På alla stadier [  ] d) Nej [  ]

Eller rangordning: Om du svarat ja (skoluniform bör införas), hur ska uniformen se ut färgmässigt? Rangordna följande fem alternativ: [  ] Mössan blå, resten gult [  ] Gul mössa, resten blått [  ] Enfärgat blått [  ] Enfärgat gult [   ] Andra färger, nämligen ……………………………………………………………………………………………………………………

Observation Att använda någon form av observation brukar vara lämpligast när man vill ta reda på vad människor faktiskt gör, inte bara vad de säger att de gör. Det kan vara stor skillnad. Både verbala och icke-verbala beteenden kan studeras och man får kunskap som är direkt hämtad från sitt sammanhang.

Observation: Ett exempel Jag vill studera om läraren ger olika uppmärksamhet åt pojkarna än flickorna i en klass. Jag skulle då kunna dela upp en lektion i sextio minuter och vid varje minut observera och notera vad läraren verkar uppmärksamma just då. Så här skulle exempelvis kategorierna kunna se ut:

Ex på observationskategorier A. Läraren ger ingen särskild uppmärksamhet B. Läraren talar till klassen C. Läraren uppmärksammar pojkgrupp D. Ger uppmärksamhet åt en pojke E. Läraren uppmärksammar flickgrupp F. Ger uppmärksamhet åt en flicka Eventuellt kompletterat med om lärarens uppmärk–samhet kategoriseras som positiv, negativ eller neutral.

Resultat av observationerna 5 10 15 20 Lektionsminut A  B  A  D  C  C  B  B  C  B  A  A  A  A  B  B  B  B  B  B  B  B  D  B