Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
År 1: Vad motiverar elever?. Forskningsfrågor Vilka faktorer är avgörande för elevernas motivation? LÄRAREELEVERMÖNSTER?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Bra skolor kännetecknas av:
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Planering och genomförande av undervisningen
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Mervärden och aha-upplevelser
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Resultat av klassrumsbesök
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Fritidshem på Knappekulla
DET-Uppgifter.
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Varför just ämnet fysik?
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Krav på programmering i skolan
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna Fokus riktas mot det som är syftet med undervisningen Störande inslag minimeras Individuellt!

Förutsättningar för studiero i klassrummet Kvaliteten på undervisningen Lärares arbete för att främja och upprätthålla studiero Skolans arbete med normer och värden Rektors ansvar för att skapa förutsättningar för lärare och att följa upp studieron i klassrummet

Generella slutsatser Undervisning som främjar studiero har/är: Tydlig lektionsstruktur Tydligt ledarskap i klassrummet Varierad med tydligt fokus Elevgruppen är inte den avgörande faktorn!

Elevbeteende som kan störa studieron Overksamhet 36% Inte tar sig an uppgiften och inte söker hjälp Prat – inte undervisningsrelaterat 26% Sen ankomst 24% Gör annat – mobil… 9% sysselsätter sig med digitalt verktyg i stället för uppgiften Annat – går ut/in/runt… 4%

Att tänka på - lärare Tydligt syfte och ramar för lektionen Aktivt lärarstöd - läraren erbjuder eleverna en strukturerad undervisning och ger dem kontinuerligt stöd och handledning. Arbetssätt och arbetsformer

Att tänka på - rektor Arbetet med normer och värden Ordningsregler Elevers medverkan Samsyn - ordningsregler efterlevs Utmaningar och särskilt stöd Uppföljning studiero i klassrummet Utveckling av undervisningen