Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna Fokus riktas mot det som är syftet med undervisningen Störande inslag minimeras Individuellt!
Förutsättningar för studiero i klassrummet Kvaliteten på undervisningen Lärares arbete för att främja och upprätthålla studiero Skolans arbete med normer och värden Rektors ansvar för att skapa förutsättningar för lärare och att följa upp studieron i klassrummet
Generella slutsatser Undervisning som främjar studiero har/är: Tydlig lektionsstruktur Tydligt ledarskap i klassrummet Varierad med tydligt fokus Elevgruppen är inte den avgörande faktorn!
Elevbeteende som kan störa studieron Overksamhet 36% Inte tar sig an uppgiften och inte söker hjälp Prat – inte undervisningsrelaterat 26% Sen ankomst 24% Gör annat – mobil… 9% sysselsätter sig med digitalt verktyg i stället för uppgiften Annat – går ut/in/runt… 4%
Att tänka på - lärare Tydligt syfte och ramar för lektionen Aktivt lärarstöd - läraren erbjuder eleverna en strukturerad undervisning och ger dem kontinuerligt stöd och handledning. Arbetssätt och arbetsformer
Att tänka på - rektor Arbetet med normer och värden Ordningsregler Elevers medverkan Samsyn - ordningsregler efterlevs Utmaningar och särskilt stöd Uppföljning studiero i klassrummet Utveckling av undervisningen