Christina Nygren-Landgärds

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Advertisements

Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
LEDARSKAP Kristina Yondt
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Bedömning.
Strömslundsskolans Värdegrund.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Tillsammans.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Anställningsintervjun
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
RCC p 1 Multidisciplinär konferens (MDK)definition
Medarbetarundersökning 2012
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Användarrapporter (1) GSM-modem drar mer batteri Virtuella referensstationen hamnar ibland långt bort -låt GPS-mottagaren ”komma igång” före uppkoppling.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Kvalitetsarbete i Fomas datahantering Webbinarium
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Hur kan jag utvecklas på jobbet?. Vad vill Unionen?
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Linnea projekt 10 Öka diabeteskunskapen hos omvårdnadspersonalen för att kunna ge Linnea en säkrare diabetesvård. Annika Karlsson, Veronica Bramstedt,
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Diskussion om jobb (inspiration för e-post)
Level Up steg 2 & 3.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Brukarinflytandets olika nivåer:
Konflikthantering Hur kan man göra..
Workshop Arbetsplatslärande.
Föräldrarmöte 8/11.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Enhetens utvecklingsutvärdering
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Christina Nygren-Landgärds 16.3.2017 Om att jobba i team Christina Nygren-Landgärds 16.3.2017

Konstaterande: Genomförandet av de nya utbildningarna underlättas om vi arbetar i team Bild lånad från www.investorsadvisorygroup.com/uploads/images/teamwork.jpg

So what? Det kan upplevas problematiskt emedan universitetsfolk av tradition är vana vid att jobba väldigt självständigt Bild lånad från http://transitionofthoughts.com/wp-content/uploads/2014/09/deco-napis-me-myself-and-i.jpg?w=665

Nå, vad förväntas då? Planering Genomförande Utvärdering Samarbete kring planering av programmet Genomförande Samarbete kring uppdatering av kursernas innehåll (garanterar t.ex. progression i utbildningen) Samarbete som stöd i arbetet (ett kollegium) Samarbete kring kontinuerlig utveckling av programmet Utvärdering Samarbete kring den gemensamma kursutvärderingen (analys och utvecklingsförslag) http://www.abo.fi/stodenhet/kursutvardering

Vilka problem kan vi möta? Medarbetare kan vara dåligt förberedda inför möten och diskussioner (kan betyda att samarbetet och diskussionen inte kommer igång eller inte leder någon vart) Man drar inte nytta av specialisternas kompetens (alla vet bäst själv...) En del medarbetare flyter bara med, tar inga initiativ och låter andra göra jobbet Man är rädd för att göra bort sig (om andra får veta hur man tänker, tycker, gjort) Man vågar inte vara kritisk till andras arbete (man är rädd för att bli ifrågasatt själv, förstöra stämningen eller bli osams)

Diskussion: om vi jobbar i team – vad blir bättre, sämre, vilka utmaningar finns? Bild lånad från http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/539302/25138073/1404264282790/what-can-i-do.jpg?token=XBRXh0%2Frp7egsnOuR6pWTacVZE4%3D