Att synliggöra det synliga lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Närvaro!!.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formativ matematikundervisning i praktiken
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek

-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
BFL Nuläge och framåt ….
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Formativt lärande.
Svenska – skriva berättelser
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Föreläsning Svenska II
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Bedömning för lärande 31/10
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Att synliggöra det synliga lärandet

Åsaskolan onsdagen den 5/10 Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10

Vår bakgrund Rosengårdsskolan i Malmö Forskat i min egen praktik Arbetat med bedömning för lärande i Varbergs kommun Mattelyftshandledare Arbetat på skolor från olika socioekonomiska områden

Rekommenderad läsning

Arbetet som gjorts fram tills nu: Workshops med Christoffer och Sandra på GR Arbete med lärgrupper en gång i månaden Alla läraren har gjort en egen handlingsplan i BFL Ämnesrum 1-3, 4-6 och 7-9 Ni har arbetat med stödstrukturer i storgrupp Filmer och annat som ligger på hemsidan De flesta är nya sedan detta arbete gjordes, därför har vi nu en ny genomgång om BFL och det innebär nytt för många och repetition för andra. Idag startar vi med en halvtimmes föreläsning sedan går ni ut och gör en övning i smågrupper. På studiedagen arbetar vi vidare och börjar att fördjupa oss i den första nyckelstrategin och då blir ni indelade i större samtalsgrupper med en samtalsledare som redan är bestämd.

Vad är bedömning för lärande och varför ska lärare arbeta med detta? Ett bättre uttryck är egentligen formativ bedömning då det innebär följande: ”Bedömning fungerar formativt när bevis för elevernas prestation tas fram, tolkas och används av lärare, elever eller deras kamrater för att besluta om nästa steg i undervisningen som förmodligen blir bättre, eller bättre grundade, än de beslut de skulle ha fattat om bevis inte funnits.” (s. 58, Att följa lärande, Wiliam 2013) Bedömning för lärande ska inte blandas ihop med bedömning av lärande en mycket viktig skillnad. Du arbetar inte formativt bara för att du använder dig av vissa verktyg (som gärna lyfts fram) Du arbetar formativt när du formar din undervisning utefter det behov som finns. Det är ett förhållningssätt, inte ett skal med verktyg. Kritik mot bfl Fluga Förhållningssätt Sytematiskt Du arbetar inte formativt bara för att du använder dig av vissa verktyg (som gärna lyfts fram) Du arbetar formativt när du formar din undervisning utefter det behov som finns. Det är ett förhållningssätt, inte ett skal med verktyg.

Varför ska vi arbeta med formativ bedömning? Syftet med att arbeta formativt är att stärka elevernas lärande och målet är att de ska bli ägare av sitt eget lärande Att bli ägare av sitt eget lärande innebär inte att eleverna själva ska skapa inlärning och att lärarens jobb är att främja denna inlärning utan det är i stället att vi ska arbeta med pedagogik för engagemang, pedagogik för det oförutsedda samt att utveckla tankevanor (pedagogik för bildning). Vi måste alltså öka elevernas medvetenhet! Elevernas känsla när du förändrar till det sista: Frustration, rädsla för att säga fel, klimatet i klassrummet måste innebär att eleverna pratar med varandra och verkar som resurser för varandra och detta är oftast inte självklart för eleverna och något de måste träna på varje dag. Vad är en god lärande miljö? Diskutera två och två vi lyfter era tankar i helgrupp Att förändra ett didaktiskt kontrakt: Jag vill räkna i matteboken Jag lär mig ingenting Jag vill inte samarbeta med honom Jag gav ju dig svaret, varför måste jag hitta på ännu en lösning? Jag räckte inte upp handen Vad tråkigt detta är Kollegialt Föräldrar som protesterar elever som protesterar 8 månader systematiskt

Formativ bedömning Summativ bedömning Mål för undervisningen tydliggörs Information om var eleven befinner sig i förhållande till målet Återkoppling till eleven som talar om hur eleven ska komma till målet Bedömning som sammanfattar elevens kunskapsnivå i förhållande till ett kriterium summativt fult, formativt är det som gäller. Viktigt at koppla ihop dessa två.

The black box Fem nyckelstrategier för att öka elevens medvetenhet Att dela målen för lärandet med eleverna. Att förstå vilka mål vi arbetar mot 2) Klassrumssamtalet knutet till mål, synliggör lärandet Undervisningen 3) Feed back som hjälper eleven framåt – forward The black box Bedömning/ Utveckling och lärande 4) Självbedömning att eleverna äger sitt egna lärande Lära dig att lära Dela målen – målen är inga hemligheter och prov och annat testar väl kända kunskaper/färdigheter – jmfr killen på fotbollsplanen som inte känner till målen. Samtalet kring aktiviteterna i klassrummet knyts kontinuerligt kring mål. Det är också utifrån detta som utvärderingen av prestationerna sker. Vad är kvalitet i undervisning – enligt forskning? Eleverna får feed-back, i samband med/under arbetet, deskriptivt och med fokus på two stars and one wish. Självbedömning utifrån mål och matriser Kamratbedömning – tex att en grupp själv får para ihop omdöme med arbete genom att diskutera med varandra. Det som en elev får höra av en lärare kan vara svårare att ta till sig än av en kamrat, då eleven blockeras av prestationskrav och språkbruk. Det som en kamrat säger är lättare att ta till sig, men det är viktigt att vi tränar eleverna i att ge bra feedback. 5) Kamratbedömning att aktivera eleverna som resurser för varandra. Lärande bedömning behöver ej göras av läraren. Att hjälpa och stötta varandra

För eleverna och lärarna skulle det kunna se ut så här: spindel.docx

För de allra yngsta eleverna Pedagogisk dokumentation för att synliggöra barns lärande Pedagogiska samtal barn-barn, barn-vuxen, vuxen-vuxen En medvetenhet om att jag gör bedömningar Ha ett didaktiskt förhållningssätt - Vad? Hur? Varför? Sätta ord på barnens lärande Feedback Reflekterade frågor https://youtu.be/hqh1MRWZjms

Exempel på olika verktyg att använda sig av No-hands-up Trafikljus Mini-white board Exit tickets Flervalsfrågor Post it-lappar längs en linje Eleverna skriver ner sina frågor efter en lektion Frågan besvaras av en annan elev Two stars and a wish Verktyg för att öka elevernas medvetenhet. Nämna lite kort om dessa sedan kommer ni att fördjupa er mer vid annat tillfälle. En hjälp för att öka elevernas medvetenhet

g Vart ska eleven? Var är eleven nu? Hur kommer eleven dit? Lärare Klargöra och skapa delaktighet i intentionerna med undervisningen och vad som krävs för att lyckas i sitt lärande. (1) Genomföra effektiva diskussioner, uppgifter och aktiviteter som ger bevis på lärande. (2) Ge återkoppling som för lärandet framåt. (3) Klasskompis Se till att elever ser varandra som läranderesurser. (4) Elev Se till att elever ser sig själva som ägare av sitt eget lärande. (5) Tre roller, fem nyckelstrategier och tre kärnfrågor som ska samverka. I början tar man som lärare en nyckelstrategi i taget för att det ska sätta sig i ryggraden men allteftersom det blir ett förhållningssätt så kommer man att glida emellan dessa strategier och en lektion kan innebära att varje strategi används ett antal gånger och att de ibland kommer samtidigt och i olika ordning. Använda bevis på färdigheter för att anpassa det som händer i klassrummet och på så sätt möta elevers behov.

Mer om bedömning för lärande http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/under visning/formativ-bedomning-1.100681 https://www.nok.se/Akademisk/Titlar/Pedagogik/Lararfortbildning/Dy lan-Wiliams-larmodul-om-formativ-bedomning/ https://youtu.be/ITH8n6gCKps

Arbete i smågrupper! Rektorer delar in er och ger er rum där ni ska sitta: Ta med er en mall samt postitlappar och pennor. Vi går runt i grupperna och lyssnar och hjälper till. 1: (Målet) med övningen är att ni ska bli uppmärksamma om vad ni redan gör när det gäller de fem nyckelstrategierna samt få igång diskussionen emellan er. 2 Att (synliggöra) vad ni redan gör både som individ och i er grupp 3 Att bli mer medvetna om vad ni faktiskt behöver göra (Återkopplingen) 4 Att använda varandra som (lärresurser) genom att diskutera och jämföra, hitta likheter och skillnader samt att tipsa. 5 Att komma underfund med vad ni ska arbeta vidare med under denna fortsatta BFL satsning (självregleringen) och då mer systematiskt Vart befinner du dig, var ska du och hur når du dit?

Uppgiften! Att använda de tre rollerna, de tre kärnfrågorna samt de fem nyckelstrategierna för att tillsammans i smågrupper synliggöra vad vi redan gör med hjälp av kollegiala diskussioner, postitlappar och en förstorad mall av powerpointbilden 11.