Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

- Stycken, objektiv, svåra ord
Referat En sammanfattning.
Att skriva en argumenterande text
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
Svenska p Svenska p.
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Debattera.
Bygg ett argumenterande tal
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Att strukturera en text
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Inledning och avslutning
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Essäprov = uppsats.
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Så bygger du ett argumenterande tal
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Argumentation.
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Det är insidan som räknas!
Nationella proven i svenska
Resonerande text Använd din elevbok!
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Att skriva essä.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Rubrik på kurspresentation
Utbildningspresentationens rubrik
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 22 januari 2018.
Argumentation.
Vetenskapligt skrivande
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Bli säker på utredande PM
Hållbar utveckling.
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Rubrik på utbildningspresentation
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utbildningspresentationens rubrik
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag Skrivande: Sammanfattande/reflekterande/argumenterande – förberedande för nationella provet .

Skrivuppgift Följa en instruktion sammanfatta och argumentera. Använda källor och referera ämnet: Djurens rätt! Förslag på rubriker utifrån vad du vill fokusera på: Människans behov är viktigare än djuren? Allt liv måste respekteras- även djurens! Sluta med djurförsök! Djurrättsaktivister hjälper inte djuren!

Skrivande Läs artiklarna. Läs instruktionen till uppgiften. Välj infallsvinkel på ämnet. Gör en kladd över dina tankar. Punkta upp. Sök andra åsikter, i andra källor… Strukturera/planera din text. Jobba extra på att utveckla ditt resonemang. Skriv! Renskriv!

Disposition Inledning + bakgrund Uttryck dina åsikter kring djurens rätt och diskutera utförligt om detta. Presentera något från artiklarna som du tycker är relevant för ditt resonemang (referatteknik). Avslutning.

Utveckla resonemanget – hur? Utifrån andra källor: Referatteknik Citatteknik Utifrån stödargumentsexempel: Konkreta bevis/berättelser Nyttoargument Jämförelser Övertalningsdefinition Faktauppgifter Auktoriteter Utifrån frågor: Varför tycker jag så? Hur kom jag fram till det? Vilka andra exempel finns på detta? Hur blir detta på ett allmänt/generellt plan och hur kan det bli på en mer konkret nivå? Om detta fortsätter vad kan det leda till? Vad skulle motsatsen av detta leda till och vad tycker jag om det? Utifrån ord: Textbindning s. 206-207