VISA DENNA BILD: INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen och inkludera att erkänna varandras erfarenheter; att hålla det som sägs på mötet konfidentiellt; och att delta fullt ut i diskussionen. GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE INLEDNING VISA DENNA BILD:
VISA DENNA BILD: FALLÖVERSIKT Denna bild “berättar en historia”, som du eller en frivillig deltagare ska läsa högt. DISKUSSIONSÄMNEN Som facilitator måste du se till att du går igenom medarbetarens situation och påföljande handlingar innan du går över till nästa bild. Se till att eventuella personliga upplevelser som deltagarna vill berätta om har samband med det visade scenariot. GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE FALLÖVERSIKT VISA DENNA BILD:
VISA DENNA BILD: GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE INLEDANDE FRÅGOR SVAR PÅ FRÅGOR Vad skulle du göra om du var Juanita? Instruktion till facilitatorn: Låt deltagarna svara fritt och diskutera i gruppen. Handlar Juanita på ett lämpligt sätt? Nej. Anställda får ta emot sporadiska gåvor av obetydligt värde, men Juanita har fått biljetter till ett flertal sportevenemang. Utan undantag ska gåvor, måltider eller nöjen tas emot i enlighet med tillämplig branschpraxis och lokal lagstiftning. Vilka potentiella problem och konsekvenser finns med hennes beslut att ta emot biljetterna? Oavsett biljetternas värde kan det faktum att Juanita får biljetter vid upprepade tillfällen få saken att verka olämplig. Även om Juanita inte påverkas av att få biljetterna, kan försäljaren vänta sig att få fördelar i gengäld. Om Juanita börjar förvänta sig att få biljetter finns risken att hon helt orättvist “hämnas” på försäljaren om han skulle sluta att skicka dem.. Skulle Tyco befinna sig i förhandlingar med försäljarens företag, och Juanita känner till eller deltar i processen, får hon inte ta emot biljetterna eftersom det skulle verka oegentligt. Skulle omständigheterna vara annorlunda om: försäljaren hade skickat biljetter till endast en lokal tennisturnering under de senaste 12 månaderna? Det beror på biljetternas värde. Förutsatt att värdet ligger under beloppsgränsen kan Juanita ta emot biljetter för ett evenemang, efter att ha talat med sin chef. Om biljetternas värde överstiger USD 125 måste hon skaffa ett förhandsgodkännande genom att skicka en begäran via www.TycoComplianceForms.com. försäljaren i stället för biljetter hade skickat en bok till Juanita för att ge henne idéer inför en kommande marknadsföringskampanj? Det är också en gåva och därför gäller samma riktlinjer som beskrivits ovan. försäljaren hade bjudit med Juanita på ett sportevenemang så att de kunde diskutera hans nya idéer om en ny marknadsföringskampanj? Enkla nöjen kan accepteras när den huvudsakliga anledningen är affärsrelaterad. Eftersom försäljaren och Juanita då skulle besöka evenemanget tillsammans faller detta under kategorin affärsnöjen och skulle därför inte betraktas som en gåva. Juanita måste få tillstånd från sin chef innan hon går. GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE INLEDANDE FRÅGOR VISA DENNA BILD:
VISA DENNA BILD: DISKUSSIONSÄMNEN: Hänvisa till Tycos Conflicts of Interest, Gifts, and Business Entertainment Policy. Påminn medarbetarna att det inte är tillåtet att ta emot alltför frikostiga gåvor. Det kan ge intrycket att vi försöker skaffa eller ge fördelar genom att ge personliga förmåner åt individer GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE RIKTLINJER VISA DENNA BILD:
VISA DENNA BILD: DISKUSSIONSÄMNEN Gör några avslutande kommentarer som du tycker passar med tanke på deltagarnas reaktioner och diskussioner kring det här ämnet och fallstudien. Sammanfatta de diskussioner som varit. Ta tillfället i akt att betona de viktigaste punkterna från tidigare om en medarbetare som agerar enligt Tycos värderingar och etik. Påminn en gång till om Tycos Conflict of Interest, Gifts, and Business Entertainment Policy eftersom den handlar om de problem och konsekvenser som diskuterades i fallstudien. GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE VAD HAR VI LÄRT OSS? VISA DENNA BILD:
VISA DENNA BILD: DISKUSSIONSÄMNEN Påminn de anställda att de inte är ensamma i sitt beslutsfattande och att det är viktigt att ta upp problem när de uppstår.. Förstärk de resurser som är till för medarbetarna om det uppstår ett problem som behöver trappas upp. GÅVOR FRÅN FÖRSÄLJARE TA UPP ETT PROBLEM VISA DENNA BILD: