Vad är filosofi? Filosofins huvudområden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Om viljans frihet 1. I en värderande analys tar vi ställning till om olika argument är bra eller inte, dvs. om argumenten är hållbara och relevanta. Huruvida.
Ett förslag på arbetsgång
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Ett imperium ungefär 500 f.Kr – 500 e.Kr. Romulus och Remus.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
RELIGIONEN I KINA Fyra traditioner: - Gammal kinesisk folktro - Taoism - Konfusianism - Kinesisk buddhism.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Etik - Att göra det rätta.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Historik Alla vetenskaper började som grenar av filosofi Kognitionsvetenskapens områden är unga vetenskaper –Psykologi: slutet av 1800-talet –Neurovetenskap:
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Filosofi A Har du nånsin funderat över…
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Och hur ska man göra rätt?
Varför läser ni religionskunskap?
Kunskapsteori och ontologi
Förnuft och emancipation
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Filosofi 1 (50p) - introduktion
RELIGIONSFILOSOFI Om Gud och människan
Konstfilosofin och dess frågor
KROPP, SJÄL OCH MEDVETANDE
De fyra elementen.
Religion och identitet
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Granska läromedel.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Renässansen, den Nya tiden
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Religion och vetenskap
Religion.
Balanserad hand öppning i NT
Upplysningen 1700.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Om Jordklotets historia
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Ett fel på kvinnor.
Vetenskapen och samhället del II
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Mänskliga rättigheter -
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Om buden.
Om Tro.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Vad är filosofi? Filosofins huvudområden Svara själv på frågan Vad är filosofi? _____________________________________________________________________ Skriv ner några huvudområden. Skriv namnet på några filosofer du känner till. Hur tror du att filosofer arbetar (gör filosofi)? Bra och dåliga sidor med filosofi: Bakgrundsild: Raffaello Sanzio (1483-1520). Skolan i Aten (1509-1511) Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFI börjar med undran söker efter sanning är aktiv verksamhet är skapande, förklarande och förkastande av idéer är arbete med en själv ingår i alla vetenskaper ger inga slutgiltiga svar med försöker formulera bra frågor (se överst i listan) Vilka av följande är filosofiska frågor: Hur mycket är klockan? Vad är en klocka? Vad är tid? Vem har rätt i denna fråga? Vad är rättvist? Vad är rättvisa? Hur fungerar ett kylskåp? Hur fungerar ordet ”och”? Vad är vackert? Vad innebär det att ”fungera”? Vem av modellerna är vackrast? Skriv ner några filosofiska frågor: _____________________________________________________________________ Vad innebär det att arbeta med en själv? Carita Lagerspetz 2013

NÅGRA FILOSOFER Platon, Descartes, Mencius, Thomas av Aquino, Berkeley, Konfucius, Kant, Wittgenstein, von Wright, Locke, Westermarck, Marx, Aristoteles, Hume, Mill Filosoferna kommer in i ungefärlig tidsordning. Placeringen har en viss betydelse. Par- eller grupparbete: Sök på internet (Wikipedia duger till detta) information om någon filosof (16 st). Namn på filosofen:______________________________________________________ Levnadsår:________________ Land: _______________________________________ Skrivit följande böcker:___________________________________________________ _____________________________________________________________________ Speciellt känd för sin teori:_______________________________________________ Vi tycker detta verkar intressant:___________________________________________ Detta håller vi inte med om:______________________________________________ Carita Lagerspetz 2013

OCH NÅGRA TILL Simone de Beauvoir, Simone Weil, Dame Iris Murdoch, Mary Douglas, Elizabeth Wolgast, Cora Diamond. Varför finns det så få kvinnliga filosofer? _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Är det värdeneutralt att tala om ”kvinnliga filosofer”? Kan det uttrycka förutfattade meningar? HEMLÄXA: Välj tre av filosoferna ovan och gör en presentation likt den som du gjorde på förra sidan. ANGE KÄLLORNA! Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS DELOMRÅDEN Ontologi och metafysik Läran om varat och verklighetens grundläggande väsen, Vad är verkligt? Vad existerar? Vad styr världens gång? Kunskapsteori och vetenskapsfilosofi Vad är kunskap? Vad kan vi veta? Hur ska man bedriva vetenskap? Kan vi bevisa en teori? Etik Vad är etiskt gott? Hur bör vi leva? Filosofisk antropologi Vad kännetecknar människan? Theory of mind, hjärnan Samhällsfilosofi Vad kännetecknar ett gott samhälle? Individens frihet kontra samhällets trygga ordning Religionsfilosofi Finns det andliga eller gudomliga varelser? Hur kan vi definiera Gud? Estetik Vad är skönhet? Vad är konst? Logik Vad följer ur premisserna? Vad är logiskt nödvändigt? Kan problem och paradoxer lösas? Ordna följande frågor enligt det område du tycker att frågan hör till (flera områden är givetvis möjliga): Vad är livets mening? Hör till:_______________________________________ Vad är smuts? _______________________________________ Vad är kärlek? _______________________________________ Vad uttrycker pUq? _______________________________________ Finns tankarna i hjärnan? _______________________________________ Kan man skilja på fakta och värde? _______________________________________ Vem är min nästan? _______________________________________ Vad är demokrati? _______________________________________ Har vårt vetande några gränser? _______________________________________ Vad är färgen ”röd” för något? ________________________________________ Vad är tillit? _______________________________________ Om ett lejon skulle tala, skulle vi förstå det? _________________________________ Vad är känslor för något? _______________________________________ Vad är kultur? _______________________________________ Varför tillåter Gud ondska? ________________________________________ Kan jag omedvetet bedra mig själv?________________________________________ ___________________________ ________________________________________ (Du får också hitta på egna frågor!) Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS HISTORIA 1/6 500 f.Kr. Grekland: försokratiker och naturfilosofer grubblade på ontologiska och metafysiska frågor 400 – 300 f.Kr. Grekland: Sokrates, Platon och Aristoteles lade grunden för etik, samhällsfilosofi, estetik och logik samt grubblade vidare på ontologiska och metafysiska frågor 300 f.Kr. – 300 Grekland, Rom: livsfilosofierna epikureismen och stoicismen; nyplatonismen och kristendomen börjar påverka filosofin Grupparbete: Välj någon av filosoferna/riktningarna, ta reda på och presentera. FÖRSOKRATIKER (NATURFILOSOFER) (en stor grupp; namn, huvudteorier, utvärdering) SOKRATES (levnadsår, livshistoria, det han är känd för, utvärdering) PLATON (levnadsår, livshistoria, det han är känd för, utvärdering) ARISTOTELES (levnadsår, livshistoria, det han är känd för, utvärdering) EPIKUREISMEN (namn på viktiga personer, huvudteorier, utvärdering) STOICISMEN (namn på viktiga personer, huvudteorier, utvärdering) OCH KÄLLORNA FÖRSTÅS! Är det konstigt att filosofin fortfarande sysslar med samma frågor som under antiken? _____________________________________________________________________ (Om strecken är så här många, räcker det inte med ett enkelt ja/nej –svar...) Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS HISTORIA 2/6 900 – 1100 Arabien och Persien: Ibn Sina (Avicenna) och Ibn Rush (Averroes) förenar religionsfilosofi med Aristoteles tankar 1100 – 1500 Europa: skolastiken som förening mellan kristen teologi och Aristoteles tankar; Thomas av Aquino, Wilhelm av Ockham Vad berodde det nya intresset för religionsfilosofi på? Tänk på historia. __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vad hände i Europa under den tiden Aristoteles blev omtyckt inom den arabiska kulturen? Tänk på historia. _____________________________________________________________________ Testa dig själv. Ja Nej Allt är förutbestämt. ___ ___ Gud existerar. ___ ___ Människan består av både kropp och själ. ___ ___ Enbart materia existerar säkert, inget ”andligt”. ___ ___ Kristendomens Gud är den rätte guden. ___ ___ Bara det andliga är verkligt, materiella saker är en illusion. ___ ___ Vi kan varsebli, men inte bevisa att något existerar. ___ ___ Vetenskapen är viktigare än Gud. ___ ___ Religion är ”opium för folket”. ___ ___ Människan har skapat ”Gud”, Gud är död. ___ ___ Ren form är alltings början, ”den orörlige röraren”. ___ ___ Slumpen styr världsalltet. ___ ___ Utan Gud är livet utan mening. ___ ___ De ”stora berättelsernas tid” är över. ___ ___ Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS HISTORIA 3/6 1400 – 1500 Den moderna empiristiska naturvetenskapens födelse; Galileo Galilei, Francis Bacon: ”Kunskap är makt” 1600-t Rationalismen; René Descartes: ”Jag tänker, alltså finns jag till.” Thomas Hobbes och John Locke utvecklar samhällsfilosofin; Locke, Hume och Berkeley utarbetar sina metafysiska teorier; David Hume stöder empirismen som kritik mot rationalismen Bekanta dig med filosofiportalens begreppssamling. Adress:_______________________________________________________________ Empirism:_____________________________________________________________ _____________________________________________________________________ Rationalism:___________________________________________________________ Tänk på antikens filosofer, Platon och Aristoteles. Vem förespråkade vad? Platon var __________________________ Aristoteles var _______________________ Gerholm och Magnusson skriver i Idé och samhälle att de antika grekerna sannolikt inte tänkte i dessa termer, utan indelningen i rationalister och empirister följde av senare filosofers försök att bringa ordning i tankeriktningarna, antagligen utgående från de strömningar som var aktuella då. Det är ändå en motiverad indelning, eftersom frågan om hur vi når säker kunskap är central inom filosofin. Prova själv: Se på ett fysiskt föremål. Hur varseblir du föremålet? Hur vet du att det är just det föremålet? Kan du vara helt säker på att föremålet existerar? ”Var” existerar föremålet i så fall; i yttervärlden eller i dina tankar? Tänk på ett begrepp, t.ex. en triangel. Hur varseblir du begreppet? Hur vet du att det är just det begreppet? Kan du vara helt säker på att begreppet existerar? ”Var” existerar begreppet i så fall; i yttervärlden eller i dina tankar? Bekanta dig med Berkeleys uppfattning! Förstår du varför han tänker så, eller inte? Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS HISTORIA 4/6 1700 -t Upplysningsfilosoferna argumenterar för vetenskaplighet och ett värdigt människoliv. Jean-Jacques Rousseau: ”Människan föds fri, men överallt är hon i bojor.” samhällsfilosofin kännetecknas av liberalism och Hume argumenterar för att moralens ursprung är i känslorna Immanuel Kant gör en syntes mellan rationalism och empirism, skriver moralfilosofi (det kategoriska imperativet) samt estetik Jeremy Bentham presenterar den utilitaristiska etikens grundtanke: största möjliga lycka åt största möjliga antal Är den mänskliga viljan fri eller inte? Varför? __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Utgör samhällets ordning ett hinder för människans fria liv eller tvärtom en säkerhetsåtgärd mot människornas egoistiska agerande? _____________________________________________________________________ Hur vet vi vad som är rätt eller fel? Kan Kants kategoriska imperativ ”handla alltid så att (maximen för) ditt handlande kan upphöjas till allmän lag” lösa alla etiska problemfall? Varför? Fungerar det bättre att tänka i utilitaristiska termer och försöka dela ut maximal lycka åt största möjliga antal? Känns denna tankegång bekant? Ta reda på hur Kant förenade rationalismen och empirismen. Wikipedia duger som källa. Lyckades han med det? Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS HISTORIA 5/6 1800-t Hegels samhällsfilosofi förenas med etik (staten högsta formen av etiskt liv); historien styrs av världsanden; Comtes vetenskapliga positivism är en kritik mot religion och metafysik Karl Marx skriver samhällsfilosofi John Stuart Mill försvarar utilitarism, liberalism, yttrandefrihet och könens jämlikhet Sören Kierkegaards religiösa existensfilosofi undersöker villkoren för att vara människa medan Friedrich Nietzsche förkunnar att Gud är död, övermänniskan segrar Nämn viktiga upptäckter som ägde rum på 1800-talet: _____________________________________________________________________ Gerholm och Magnusson skriver i Idé och samhälle: ”Genom tålmodigt arbete och under stora intellektuella mödor tillkämpade sig 1800-talets forskning det nya tidsperspektivet. I två parallella fåror förlöpte utvecklingen, en naturvetenskaplig och en humanistiskt-samhällsvetenskaplig. I bägge fallen var den egentliga anledningen till de intensifierade ansträngningarna en alltmera medveten insikt i 1700-talets statiska begreppsbildnings begränsade värde. Man fann det alltmera nödvändigt att bereda plats för skeendet, utvecklingen. Naturfilosofin blev naturhistoria, samhällsfilosofin kulturhistoria.” (s. 344) Hur syns tanken om utveckling i ovannämnda filosofers tankar? _____________________________________________________________________Fundera hur rationalism och empirism kunde förhålla sig till utveckling/förändring. Märk att en syntes av begreppen a´la Kant kan vara nödvändig. Ta reda på vad Marx påstod. Wikipedia duger som källa. Carita Lagerspetz 2013

FILOSOFINS HISTORIA 6/6 1900-talet: den analytiska filosofin sysslar med logik och språkfilosofi; Ludwig Wittgensteins Tractatus och språkspel Carnaps logiska positivism vill rensa filosofin från all metafysik Jean-Paul Sartres existentialism går ut på att människan ansvarar över sin frihet Simone de Beauvoir skriver feministisk filosofi Simone Weil skriver om att vara etisk människa samhällsfilosofin får nya dimensioner, bl.a. ekofilosofin uppstår Ta reda på vem alla som var elever till Wittgenstein eller nämns som inspirerade eller påverkade av honom. Wikipedia duger som källa. _____________________________________________________________________ Ta reda på vilka personer som har gått i det franska toppuniversitetet Ecole normale superieure. Wikipedia duger som källa. Måste man vara ett geni för att kunna syssla med filosofi? Varför? Ta reda på vilken betydelse Edvard Westermarck och Georg Henrik von Wright har haft. Kanske även andra källor än Wikipedia behövs. Varför uppstår Arne Naess ekofilosofi just på 1900-talet? Vad kommer framtidens filosofer att syssla med? __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013

KINESISK FILOSOFI Konfucius (Kongzi 551-479 f.Kr.) grundade sin egen skola med lärjungar. Han tyckte som Herakleitos att ”allt flyter”. Han skrev mest samhällsfilosofi, men gav också råd till ett värdigt liv. Det mest grundläggande förhållandet är mellan far och son, och att högakta familjen lär en att leva i samhället. Mencius (Mengzi 372-289 f.Kr.) hade studerat Konfucius filosofi. Han var en moralisk idealist och ansåg att människan i grund och botten är god; därmed är folket viktigare än härskaren och familjerelationerna viktigare än staten (och i vissa fall även lagen). Kinesiska filosofer som levde samtidigt som grekiska naturfilosofer eller andra antika filosofer har varit intresserade av liknande frågor som grekerna, t.ex. -Kan varat (det som är) uppstå ur intet (det som inte är) och hur i så fall? -Vilken substans är varat uppbyggt av? -Är förändringen ett problem eller en grundläggande egenskap hos varat? Det speciella med kinesiskt tänkande är vikten många filosofer lägger på att högakta de äldre, speciellt i familjen. Man ser denna högaktning som grundläggande för hela samhällsmoralen. Tycker du att högaktningen av äldre kan göras till en grund för moralen och samhällsordningen? Varför? _____________________________________________________________________ Var den kinesiska filosofins ideal dynamiskt (allt ska förändras) eller statiskt (allt ska hållas likadant)? Slutled från tanken ovan. Wen Haiming berättar i Chinese Philosophy om tänkaren Sunzi som var samtida med Konfucius. Han skrev om krigskonst. Enligt Sunzi skulle man kriga bara om det inte fanns något annat alternativ. ”The best military policy is to attack strategies; the next to attack alliances; the next to attack soldiers; and the worst to assault walled cities.” Thus, the highest stage of the art of war is to force the enemy to give up its attack. (s. 62-63.) Vad leder dylik krigskonst till? Carita Lagerspetz 2013

KÄLLOR Fäldt & Fäldt (2012) Tankar. Filosofi 1 och 2. Lund: Studentlitteratur. Gerholm & Magnusson (1966) Idé och samhälle. Den kulturella evolutionen i västerlandet. Lärobok i idéhistoria för gymnasiet. Stockholm: SÖ-förlaget. Klockars et. al. (2007) Öppna frågor 1. Introduktion till filosofiskt tänkande. Helsingfors: Söderströms. Wen Haiming (2012) Chinese Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. Carita Lagerspetz 2013