Så styr vi så att säkerheten alltid går först Anders Landén Säkerhetschef Jag ska prata om hur vi på Trafikverket arbetar med att styra så att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
En presentation. PYN PUA SIRIUS Visionen för SIRIUS SIRIUS bidrar aktivt till att förverkliga ”den goda arbetsplatsen” för ökad konkurrenskraft.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Fossilbränslefritt Kronoberg
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Välkommen till information om lex Sarah
Farlig utrustning.
Nystart för nollvisionen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En kort presentation av Tillväxtverket
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Riktlinjer för betygssättning
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Information till alla regionens medarbetare
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Nyheter i TTJ från Modul 17 HMS & E
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Samverkan hälsingland
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Säker läkemedelshantering, april 2010, Britta Svensson
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Nya hastighetsgränser
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Evidensbaserade miljöanalyser
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Nya hastighetsgränser
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Så styr vi så att säkerheten alltid går först Anders Landén Säkerhetschef Jag ska prata om hur vi på Trafikverket arbetar med att styra så att säkerheten alltid går först

Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt Planera Vi planerar ett effektivt transportsystem som stöder en hållbar utveckling av samhället Vidmakthålla Vi säkerställer robusta vägar och järnvägar Bygga Vi utformar och bygger vägar och järnvägar med fokus på tid, kostnad och funktion Möjliggöra Vi skapar förutsättningar för väl fungerande och säkra resor och transporter varje dag Utvecklad planering för morgon-dagens hållbara transportsystem Utvecklad beställarroll för ökad produktivitet och innovation Optimerade trafikflöden Renodlad beställarroll för ökad produktivitet och innovation Effektivare planeringsprocess Mer transparent underhålls-planering med tydliggjorda effekter Mer användbar trafikinformation och säkrare prognoser Ökad hänsyn till klimat och miljö i byggprocessen Trafikslagsövergripande analyser och tillämpning av fyrstegsprincipen Ökad hänsyn till klimat och miljö i underhållsprocessen Effektivare hantering av störningar Ökat fokus på livscykelkostnader Stärkt samverkan i samhällsutvecklarrollen Samlad kunskap om anläggningarnas tillstånd Säkrare och mer miljö- medvetna nya förare Effektivt och modernt Trafikverk Stärkt fokus på omvärlden Ökad användning av ny teknik Stärkt säkerhetsarbete Säkerställd tillgång till rätt kompetens Utvecklad värderings- baserad kultur Vidareutvecklat ledar- och medarbetarskap

Säkerhetskultur Säkerhetsstyrning och säkerhetskultur går hand i hand. Därför startar jag med att visa den här modellen som beskriver olika nivåer inom säkerhetskultur inom transportsektorn. Att trafiksäkerhetsnivån skiljer sig åt för olika delar av verksamheten, är en utmaning i sig. Inom vägsystemet syftar åtgärderna primärt till att skapa säkerhet, medan de inom järnvägssystemet främst syftar till att vidmakthålla en redan säker anläggning och trafikering. Utmaningarna är därför delvis olika. Några exempel: Historiskt har problemet med personpåkörningar och suicid inom järnvägen befunnit sig närmast på en patologisk nivå, dvs synen var att det är olagligt att beträda spåranläggningen och därför inte ett problem för infrastrukturförvaltaren. På senare år har vi utvecklat åtgärder som stängsel och övervakningskameror vilket gör att området idag kan betraktas vara på en kalkylerande nivå. För resande i tåg är säkerheten i anläggningen och trafikeringen så hög att den ska vidmakthållas, både vad gäller urspårningar och kollisioner. Området oskyddade trafikanter i vägtrafiken och då kanske främst de som faller som fotgängare eller cyklister befinner sig idag närmast på en reaktiv nivå, vilket beror på att det är ett område där effektiva åtgärder ännu inte fullt ut har hunnit utvecklas. Åtgärder som mitträcken och sidoräcken kan delvis kännetecknas av en kalkylerande nivå, men när de väl finns på plats handlar det om att säkerheten måste vidmakthållas, så att de kan upprätthålla sin funktion. Förändringar i hastighetsgränssystemet skulle dock mycket väl platsa på den proaktiva nivån, eftersom hastighetsgränserna successivt anpassas till vägens säkerhetsstandard, Inom vägtrafiken pratar vi om att nästa steg är automatisk körning eller självkörande bilar. Redan idag har vi olika tekniska stödsystem som hjälper oss när vi kör, vilka kan vara exempel på proaktiva åtgärder. Men när vi i en framtid har en högre grad av automatisk körning måste säkerheten i systemet vara betydligt högre och fokus måste vara att kontinuerligt vidmakthålla den höga säkerheten som skapats, både hos infrastruktur och fordon. För båda trafikslagen är hastighetsnivån en regulator i relation till trafikeringen och anläggningens säkerhetsstandard. Genom att arbeta trafikslagsövergripande lär vi oss hur man arbetar med trafiksäkerhet inom olika områden, vilket hjälper oss att fortsätta utveckla vår säkerhetskultur inom olika områden.

Säkerhetskulturmodell Källa: Transportstyrelsen Den här bilden visades i en tidigare presentation av Transportstyrelsen och är ett annat sätt att påvisa vad som behöver finnas på plats i en organisation för att få en bra säkerhetskultur. Den visar lite mer konkret vad som måste fungera. Hur tillämpar Trafikverket denna modell? Externa faktorer som styr oss är exempelvis lagar som Järnvägslagen och Vägsäkerhetslagen. Tillsyn från Transportstyrelsen innebär att brister som upptäcks måste åtgärdas. Vi har också krav på oss från våra uppdragsgivare, regering och riksdag, exempelvis genom transportpolitiska mål (etappmål för hänsynsmålet trafiksäkerhet) och genomförande av den nationella transportplanen. Ledningens engagemang i säkerhetsfrågor är avgörande för en god säkerhetskultur. Ledningen styr Trafikverket exempelvis genom att sätta upp mål för verksamheten och följa upp dessa. Ett annat sätt att styra är att besluta om arbetssätt och policys, exempelvis Trafikverkets säkerhetspolicy, som är vägledande i vårt säkerhetsarbete. Men det kan också vara att lyfta frågor kring avvikelser för att hantera korrigerande åtgärder utifrån konstaterande brister eller risker. Detta finns som en stående punkt på agendan för Trafikverkets ledningsgrupp. Trafikverkets säkerhetsstyrning är idag integrerad i ledningssystemet. Kunskap och förståelse genereras främst genom olika utbildningsinsatser, exempelvis inom säkerhetsstyrning för järnväg. Detta lägger sedan grunden för det faktiska beteendet. Risker och brister kan konstateras på många olika sätt och det är viktigt att ha en nyfikenhet och öppenhet för att få en lärande organisation, däremot får den inte vara straffande och fördömande. Ledningen kan exempelvis synliggöra och premiera en god rapportering av avvikelser.

Så arbetar Trafikverket för att minska olyckor OLYCKA Människa Teknik Organisation Kompetens Attityd Psykosocial status Teknisk konstruktion Utrustning och verktyg Personlig säkerhetsutrustning Operativa regler Planering för nödsituationer Ledarskap Så här arbetar Trafikverket för att minska risker för skador och olyckor. Den här bilden beskriver en olycka utifrån ett MTO-perspektiv. Det är viktigt att det finns ett helhetsperspektiv i arbetet med att minska antingen konsekvensen eller sannolikheten för konstaterade risker och då är MTO-perspektivet ett stöd i var åtgärder kan göra bäst nytta. Den visar också att människan inte kan vara den enda barriären mot att en olycka ska inträffa. Vi har etablerat olika så kallade barriärer för att minska risker för allvarliga konsekvenser eller för att helt undvika olyckor. Barriärerna som i bilden karaktäriseras av ostskivor kan vara av organisatorisk, teknisk eller mänsklig karaktär. Olyckor uppstår då samtliga barriärer har fallerat. Barriärerna ser lite olika ut beroende på om väg- eller järnvägssystemet avses. Ett exempel: Inom järnvägen finns det operativa regler som anger hur ett tåg får lämna en perrong efter ett stopp och kommunikationen mellan tågklarerare och lokförare ska ske på ett särskilt sätt. Detta är så kallade organisatoriska barriärer. Dessutom finns signaler som tydliggör när lokföraren får passera en viss punkt, vilket utgör en teknisk barriär. För att klara av att köra tåget samt förstå signalerna och hantera kommunikationen, så har lokföraren en viss utbildning och kompetens. Detta är den människliga barriären. Fokus ligger idag framförallt på utveckling av tekniska barriärer både i väg och järnvägssystemet.

Styrning inom Trafikverket Systematiskt arbetsmiljöarbete Utvecklad säkerhetsstyrning Systematisk riskhantering Totalförsvarsplanering Ny säkerhetsorganisation, 1 januari 2016 Koordinera, Kontrollera, Katalysera GD beslut om att stärka Trafikverkets Säkerhetsarbete Säkerhetskultur Säkerhetsorganisation Som några exempel på konkreta frågor som vi arbetar med för att stärka skydd och säkerhet på järnväg kan jag nämna: Skydd Kollektivtrafik, resecentra Personalsäkerhet Informationssäkerhet Säkerhet Arbete i Spår Personpåkörning Robust anläggning

Tack!