Ledningsutredningen –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Informationsmöte Framtidens SLU November och december 2013.
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Göteborgs universitet förnyas
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Definition av ledare vid LU
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Förvaltningens nya organisation från 1/7-11
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Organisationsförändring inom högskolan – KTH i ett internationellt perspektiv Frukostseminarium
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Kommunala friskolor i Linköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Reviderad resursfördelning - Fakultetsmedel på KTH Bakgrund Nytt statligt system Kvalitetsindikatorer: externa medel, vetenskaplig produktion, antal helårsstudenter.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Ansvar gentemot vem/vilka?
1 SUHF:s Avgiftsseminarium den 22 september 2011 Svenska institutet MariAnne Walz, Niklas Dahlberg.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Nilsson Från att läsa på och mycket arbete, via stopp och kortare ”time-out”, till införande av ny modell 2009 Införande av ny.
Utbildningsdepartementet Forskning i BP års forsk prop (mnkr) Forskningsanslag till UoH300 VR552 VINNOVA304 FORMAS 88 FAS 21 Summa
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
Välkommen till studentdagen 2016
Akademiska värden - inledning till samtal
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Principer och kriterier för professurer
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Tillsättning av prefekt
Ledningsutredningen Delrapport
Kandidathantering i Reachmee
Universitetsledningens prioriteringar Universitetsstyrelsen
Varför förbrukas inte alla resurser?
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Jämställdhet inom idrotten Forskarfrukost 27 september 2017 Jenny Svender, Fil. Dr Forsknings- och jämställdhetsansvarig Riksidrottsförbundet.
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Medicinska fakultetens organisation
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Ny arbetsordning för universitetet
LiU 2020 Presentation på informationsmöten den 26 februari
Hälsovalsråd
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Presentationens avskrift:

Ledningsutredningen 2014-06-01 – 2015-10-31 Kåre Bremer, Ulrika Bjare, Rolf Höijer Kommittédirektiv – huvudpunkter Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Kollegialitet och linjestyrning Rektorns och styrelsens roll Rekrytering och utbildning

Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH UU LU GU SU sinsemellan lika, stora och decentraliserade Starka fakulteter, stort avstånd mellan rektor och prefekter, beslutande institutionsstyrelser (ej GU) Kollegialiteten betonas starkt (även vid SH) Övriga sinsemellan ganska lika med klar linjestyrning (inkl UmU, LiU, KI, KTH) Prefekter rapporterar ofta till rektor, prefektstyre (ej LiU) Särskilda regelverk för SLU, FHS, CTH, HHS, HiJ

Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Elin Sundberg har på utredningens uppdrag undersökt var inom lärosätet beslut fattas inom tre områden Organisationsförändringar Högt Budget och resursfördelning Blandat Strategiska rekryteringar Lågt Högt = Styrelse/Rektor-Fakultet/Dekan-Institution/Prefekt = Lågt

Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Vad har hänt med fakultetsnämnderna efter autonomireformen? 10 lärosäten har minskat beslutsbefogenheterna i fakultets- nämnderna/motsvarande organ efter autonomireformen? 15 lärosäten har i stort sett behållit beslutsbefogenheterna i fakultetsnämnderna/motsvarande organ efter reformen? 2 lärosäten har ökat beslutsbefogenheterna i fakultetsnämnderna/motsvarande organ efter reformen? 7 lärosäten: oklart vad som hänt med dessa organ

Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Vad har hänt med prefektstyre/institutionsstyrelser efter autonomireformen:? 10 lärosäten har övergått från institutionsstyrelser till prefektstyre i samband med eller efter autonomireformen? 12 lärosäten övergick från institutionsstyrelser till prefektstyre före autonomireformen? 12 lärosäten har inte gjort någon generell förändring av hur institutionerna styrs 0 lärosäten har gått från prefektstyre till institutionsstyrelser

Kollegialitet och linjestyrning Ledningsutredningen U2014:11 Kollegialitet och linjestyrning Kollegialt inflytande En central del i ledning och styrning av UoH Räcker inflytande eller? Kollegialt beslutsfattande En stor majoritet anser dock att kollegiala besutsorgan har svårt med förnyelse och skarpa prioriteringar Kollegiala chefsval I regel i samråd med överordnad chef

Kollegialitet och linjestyrning Ledningsutredningen U2014:11 Kollegialitet och linjestyrning Några preliminära rekommendationer till lärosätena Klargör ansvar och beslutsbefogenheter för linjeorganisationen respektive för kollegiala beslutsorgan Säkerställ kollegialt inflytande och studentinflytande genom tydliga och formaliserade beredningsprocesser Tag beslut om budget/resursfördelning i linjeorganisationen Lyft beslut om strategiska rekryteringar till högre nivå Synpunkter?

Rekrytering och utbildning av ledare och chefer Ledningsutredningen U2014:11 Rekrytering och utbildning av ledare och chefer Det är svårt att rekrytera dekaner och prefekter Mycket administration, inga tydliga uppdrag, svårt att fatta obekväma beslut, ekonomiska manöverutrymmet är litet Några preliminära rekommendationer till lärosätena Ge tydligare uppdrag och befogenheter Klargör personliga villkor, t ex sabbatstermin vid förordnandet Säkerställ adekvata administrativa stödfunktioner Frigör ekonomiska resurser till rektor, dekaner och prefekter Synpunkter?

Frågor rörande rektor och styrelse Ledningsutredningen U2014:11 Frågor rörande rektor och styrelse Rektors och styrelses inbördes roller och relationer Styrelsernas storlek Nominering av externa ledamöter

Frågor rörande rektor och styrelse Ledningsutredningen U2014:11 Frågor rörande rektor och styrelse Rektors och styrelses inbördes roller och relationer Styrelsernas storlek Nominering av externa ledamöter Procedur för nominering av rektor Hörandeförfarandet vid senaste nomineringarna 15 lärosäten förde fram en kandidat till hörande 19 lärosäten förde fram 2-4 kandidater till hörande Av 21 intervjuade styrelseordförande rekommenderar en stor majoritet att en kandidat förs fram för hörande