Ledningsutredningen 2014-06-01 – 2015-10-31 Kåre Bremer, Ulrika Bjare, Rolf Höijer Kommittédirektiv – huvudpunkter Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Kollegialitet och linjestyrning Rektorns och styrelsens roll Rekrytering och utbildning
Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH UU LU GU SU sinsemellan lika, stora och decentraliserade Starka fakulteter, stort avstånd mellan rektor och prefekter, beslutande institutionsstyrelser (ej GU) Kollegialiteten betonas starkt (även vid SH) Övriga sinsemellan ganska lika med klar linjestyrning (inkl UmU, LiU, KI, KTH) Prefekter rapporterar ofta till rektor, prefektstyre (ej LiU) Särskilda regelverk för SLU, FHS, CTH, HHS, HiJ
Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Elin Sundberg har på utredningens uppdrag undersökt var inom lärosätet beslut fattas inom tre områden Organisationsförändringar Högt Budget och resursfördelning Blandat Strategiska rekryteringar Lågt Högt = Styrelse/Rektor-Fakultet/Dekan-Institution/Prefekt = Lågt
Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Vad har hänt med fakultetsnämnderna efter autonomireformen? 10 lärosäten har minskat beslutsbefogenheterna i fakultets- nämnderna/motsvarande organ efter autonomireformen? 15 lärosäten har i stort sett behållit beslutsbefogenheterna i fakultetsnämnderna/motsvarande organ efter reformen? 2 lärosäten har ökat beslutsbefogenheterna i fakultetsnämnderna/motsvarande organ efter reformen? 7 lärosäten: oklart vad som hänt med dessa organ
Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Ledningsutredningen U2014:11 Kartläggning av ledningsstrukturerna vid UoH Vad har hänt med prefektstyre/institutionsstyrelser efter autonomireformen:? 10 lärosäten har övergått från institutionsstyrelser till prefektstyre i samband med eller efter autonomireformen? 12 lärosäten övergick från institutionsstyrelser till prefektstyre före autonomireformen? 12 lärosäten har inte gjort någon generell förändring av hur institutionerna styrs 0 lärosäten har gått från prefektstyre till institutionsstyrelser
Kollegialitet och linjestyrning Ledningsutredningen U2014:11 Kollegialitet och linjestyrning Kollegialt inflytande En central del i ledning och styrning av UoH Räcker inflytande eller? Kollegialt beslutsfattande En stor majoritet anser dock att kollegiala besutsorgan har svårt med förnyelse och skarpa prioriteringar Kollegiala chefsval I regel i samråd med överordnad chef
Kollegialitet och linjestyrning Ledningsutredningen U2014:11 Kollegialitet och linjestyrning Några preliminära rekommendationer till lärosätena Klargör ansvar och beslutsbefogenheter för linjeorganisationen respektive för kollegiala beslutsorgan Säkerställ kollegialt inflytande och studentinflytande genom tydliga och formaliserade beredningsprocesser Tag beslut om budget/resursfördelning i linjeorganisationen Lyft beslut om strategiska rekryteringar till högre nivå Synpunkter?
Rekrytering och utbildning av ledare och chefer Ledningsutredningen U2014:11 Rekrytering och utbildning av ledare och chefer Det är svårt att rekrytera dekaner och prefekter Mycket administration, inga tydliga uppdrag, svårt att fatta obekväma beslut, ekonomiska manöverutrymmet är litet Några preliminära rekommendationer till lärosätena Ge tydligare uppdrag och befogenheter Klargör personliga villkor, t ex sabbatstermin vid förordnandet Säkerställ adekvata administrativa stödfunktioner Frigör ekonomiska resurser till rektor, dekaner och prefekter Synpunkter?
Frågor rörande rektor och styrelse Ledningsutredningen U2014:11 Frågor rörande rektor och styrelse Rektors och styrelses inbördes roller och relationer Styrelsernas storlek Nominering av externa ledamöter
Frågor rörande rektor och styrelse Ledningsutredningen U2014:11 Frågor rörande rektor och styrelse Rektors och styrelses inbördes roller och relationer Styrelsernas storlek Nominering av externa ledamöter Procedur för nominering av rektor Hörandeförfarandet vid senaste nomineringarna 15 lärosäten förde fram en kandidat till hörande 19 lärosäten förde fram 2-4 kandidater till hörande Av 21 intervjuade styrelseordförande rekommenderar en stor majoritet att en kandidat förs fram för hörande