Computational thinking progression F-9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Handlingsplan för matematikutveckling
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Processtödjare 16/
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
The big 5 1.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lärares planeringsarbete!
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Att synliggöra lärande
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Förskoleklassen Torpshammar
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Grunder i teckning.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Klagshamns rektorsområde
LPP – rörelse Lekar och spel
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Närvaro
Föreläsning Svenska II
Ale Kommuns avtal NE.se.
Verksamhetsbeskrivning
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Computational thinking progression F-9 Digitala verktyg för lärande Jessica Andersson / Peter Samuelsson Trönninge vo

Trönninge vo Två skolor CT-grupp  

CT-grupp Progression F-9 Mjuka värden Pedagogiska verktyg Unikum, synliggöra undervisningen Programmering Internationella utbyten Lektionsupplägg Framtidsverkstad

Hitta rätt i en progression som utmanar, motiverar och följer en röd tråd. Förskola Gymnasiet Vilka verktyg? Hur använder vi verktygen? Vilka förkunskaper har eleverna? Allt förändras ständigt, hur anpassar vi oss? Innehåll?

Ämnesövergripande Intern och extern utbildning Lära tillsammans Inspirationstillfällen Förslag till lektionsupplägg

”Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden” ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang” ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat” Lgr 11 ”Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar….”

Förskolor och fritidshem F-3, 4-6 och 7-9 Syfte Mål Exempel Möjliga verktyg

F-3 Syfte Få och dela erfarenheter av att arbeta med digitala hjälpmedel och programmering anpassat för sin ålder Enkel programmering genom att planera sekvenser av förflyttningar som också genomförs praktiskt

F-3 Mål Få en förståelse för att programmering handlar om sekvenser av förflyttningar som också genomförs praktiskt Stegen kommer i den ordning de skrivs/byggs Det finns sekvenser som visar om riktning ska vara höger eller vänster Sekvenser kan repeteras Sekvenser av steg måste planeras och provas

F-3 Exempel Med hjälp av programmering kunna rita enkla geometriska figurer såsom kvadrat, rektangel och triangel Lösa enkla labyrintproblem genom att tex programmera en robot för att ta sig igenom labyrinten

Möjliga verktyg F-3 Unplugged BeeBot/BlueBot Dash & Dot LightBot A.L.E.X. Scratch Jr Scratch

Syfte 4-6 Få förståelse för att det är människors beslut som avgör hur digitala verktyg och digital teknik styrs Planera och implementera program i digitala miljöer Arbeta konkret med att styra tex en robot genom programmering

Mål 4-6 Förstå baskunskaper i hur man programmerar Stegen kommer i den ordning de skrivs/byggs Sekvenser som visar om riktning Sekvenser kan repeteras Genom att kombinera dessa steg kan man bygga program vilka kan användas för många olika syften och sammanhang Program behöver testas, debugging

Exempel 4-6 Rita olika slags figurer Lösa olika typer av labyrinter Problemlösning Skapa med hjälp av programmering

Möjliga verktyg 4-6 Scratch Lego Mindstorm Dash & Dot Ollie Kojo Micro Bit 3D-printer

7-9 Syfte Programmering appliceras i ett sammanhang av varierande ämnen Utveckla ett algoritmiskt tänkande och applicera det i problemlösning inom matematik Principerna för ett algoritmiskt tänkande Programmera enkla program Genomföra utvecklande programmeringsövningar

Mål 7-9 Grundläggande kunskaper i hur man bygger program Förstå steg, villkor, händelser och loopar Förstå hur man använder, och varför, villkor, händelser och loopar Förstå villkorliga och ovillkorliga loopar Förstå funktioner, subprogram och processer för att kunna bygga mer komplexa och abstrakta händelser Planera, bygga och testa program Kvalité i program är viktigt

Lösa matematiska och fysiska problem 7-9 Exempel Rita komplexa bilder Lösa matematiska och fysiska problem

Möjliga verktyg 7-9 Ollie Scratch Python Kojo Micro Bit Arduino 3D-printer

Levande dokument Föränderlig värld Läroplan Utveckling verktyg Förändrade synsätt

Inspirera Skapa intresse Glädje