Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Demokrati & diktatur.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Vad innebär ett barnperspektiv
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Så styrs Sverige.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Välfärd och Ideologier
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Bör staten styra skolan?
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Liberalism.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Sidor i Arena  Om demokrati och diktatur, s  Om demokratiska beslutsformer, s  Om mänskliga rättigheter, s
Hälsofrämjande ledarskap
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017.
2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666
Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Akademiska värden - inledning till samtal
Ledningsutredningen –
Integritet läroplansanalys.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017.
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Sociologi Introduktion.
Olika teorier om yttrandefrihet
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Risk- och sårbarhetsanalyser
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Land ska med lag byggas Sveriges Grundlagar.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014

Budskap En akademisk ledare ska försvara och utveckla akademiska värden! Utan akademiska värden inga universitet och högskolor!

Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden

Allmänna, humanistiska värden FN: åsiktsfrihet och yttrandefrihet, söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. EU Sveriges grundlagar

Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet

Akademisk frihet Honnörsbegrepp, behövs klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi, men frihet är mer än autonomi.

Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras: Bra, men kan lagen följas? Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.

Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur, administration? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? Forskningsetik? ,

Akademisk frihet för utbildningen Kursplaner, mål, studentgenomströmning Lärarens frihet i utbildningen Kursbokstyranni, utvärderingar Frihet från pedagogisk konformism Vad bör och får läraren säga? Läraren som förebildlig akademisk ledare

Debatt och domslut i USA The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ i

Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven Ledares ansvar: alltid försvar!

Intern akademisk frihet Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar Ge utrymme åt både enhet och mångfald,paradoxer

Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och ledare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Och forskning som svarar både mot vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver? Varje ledares uppgift: tydliggöra sambandet frihet-ansvar

Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk ledare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara innovation och kommersialisering.

Spegel och motbild Lärosätena är alltid en del av och uttryck för samtida samhälle och kultur. Bli medveten! Uppgift: att också vara en motbild, byggd på fakta, forskning, rikedom av analys och perspektiv,alternativa synsätt – och på akademiska värden

Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning Förenar alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning

Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut

Vad är kollegialt ledarskap? Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning. Varje ledares ansvar: främja en god kollegialitet, finna balans mellan linjestyrning och kollegialitet

Förtroende och värden Förtroende vinns när en akademisk ledare i sin verksamhet och person förverkligar idén och akademiska värden driver lärosätets bästa, inte sig själv visar kunskap, förståelse, drivkraft lyssnar och leder (skilj från åsiktsgemenskap)

Olika kulturer med olika värden? Akademi Förvaltning Ledarskapskulturer Studenter Ledarskap: att tydliggöra värdegemenskap och mångfald

Aktuella frågor: hur tillämpa värdena? Akademisk globalism? Akademisk instrumentalism: vilka värden hotas? MOCC: vilka värden hotas och främjas? Autonomi, fria lärosäten? Vilka värden står på spel? Managementfilosofin: hotade värden? Ranking- och utvärderingskulturen: värden?

Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011