Konferens dag 1 13:00 – 13:10 Välkomna! 13:10 – 14:45 Lärarlyftet – aktuell info Daniel Lundström och Kristin Linell, Skolverket 14.45 –­ 15.15 Paus med.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Välkomna på information om gymnasievalet!
Legitimationskrav Rekrytering
Nyheter från Antagningen
Dolda kunskaper avslutande möte
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Lärarlegitimation.
Välkommen till Vikenskolan
Att söka till högskolan
Förskolelyftet – kurser 2012
Behörighetsförordningen
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Planering.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Ny lärarutbildning start ht-11
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Konferens dag – 14.15Hur arbetar ni med LL II – vilken roll har ni som kontaktperson? Diskussion i grupper Ny statistik om behörighetsläget.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Avdelningen för kompetensutveckling
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Konferens dag – Lunch – Aktuell information – Lärarlyftet i siffror Kristin Linell, Daniel Lundström Kaffe
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasievalet 2018.
Gymnasievalet 2017/18.
Varför just ämnet fysik?
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Enkät i gymnasieskolan 2015
Info
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
Samordnad utveckling för god och nära vård
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Konferens dag 1 13:00 – 13:10 Välkomna! 13:10 – 14:45 Lärarlyftet – aktuell info Daniel Lundström och Kristin Linell, Skolverket 14.45 –­ 15.15 Paus med eftermiddagskaffe 15:15 – 15:30 Samverkan för bästa skola Ulrica Dahlén och Sara Knöfel, Skolverket 15:15 – 16:00 Övriga offertförfrågningar / insatser från oss Daniel Lundström, Skolverket 16:00 – 16:45 Fortbildningsinsatser riktade mot förskolan Karin Améen, Skolverket 18:30 Gemensam middag Pressklubben, Vasagatan 50

Innehåll VT 17 Hur gick det? HT17 Hur går det? Ansökans gång Hur kan det se ut? Tidplan Var är vi nu?

VT17 - Hur såg det ut? Antal kurser för lärare: 89 Åk 1-3: 23 , åk 4-6: 26 , åk 7-9: 24, Gymnasiet: 5, SFI: 5 Antal kurser för fritidspedagoger: 5st Bild: 1 , Hem- och konsumentkunskap: 2 , Musik: 1 och Idrott och hälsa: 1 Antal utbildningar inom speciallärarutbildningen: 7st Matematikutveckling: 1 Språk-, skriv- och läsutveckling: 3 Utvecklingstörning: 2 Dövhet eller hörselskada: 1

VT17 - Sökande Totalt sökande (prio 1) : 2392 Antal sökande till kurser för lärare: 1837 Antal sökande till kurser för fritidspedagoger: 54 Antal sökande till speciallärarutbildningen : 501

VT17 - Sökande – topp 3 ämnen Topp 3 för lärare: SvA inkl Sfi, Matematik och Engelska Topp 3 Fritidspedagoger: Idrott och hälsa, Hem- och konsumentkunskap och Bild. Topp 3 Speciallärarutbildningen: Språk-, skriv och läsutveckling, Utvecklingsstörning och Matematikutveckling

VT17 - Antagna Antal antagna till kurser för lärare: 675 Antal antagna till kurser för fritidspedagoger: 12 Antal antagna till speciallärarutbildningen: 158 Totalt inställda kurser och utbildningar: 37 Lärare: 34 av 89 Fritidspedagoger: 2 av 5 Speciallärarutbildning: 1 av 7

VT17 - De som inte kom med? Sökande som redan hade behörighet i ämne / årskurs: 39st Behörig med äldre utbildning enligt övergångsbestämmelserna : 9st De vanligaste orsakerna till att en sökande inte blir antagen Skickar inte in huvudmannens godkännande Fel examen i förhållande till sökt kurs Bedöms redan ha den avsedda behörigheten i ämnet genom antingen tidigare utbildning eller genom erfarenhet

VT17 – Antagna – Topp 3 Topp 3 Speciallärutbildningen Språk-, skriv- och läsutveckling Utvecklingsstörning Matematikutveckling Topp 3 fritidspedagogerna Bild Hem- och konsumentkunskap Idrott och hälsa

VT17 – Topp 3 forts. Topp 3 ämnen för lärare Svenska som andraspråk So Engelska

Några frågor om VT17?

HT17 Antal kurser för lärare: 91 Antal kurser fritidspedagoger: 5 Åk 1-3: 23, Åk 4-6: 26, Åk 7-9: 28, Gymnasiet: 5 och Sfi:5 Antal kurser fritidspedagoger: 5 Hem och konsumentkunskap:1, Idrott och hälsa:1, Musik: 1, Slöjd: 1 och Bild: 1 Antal utbildningar inom speciallärarutbildningen: 22 Språk-, skriv- och läsutveckling: 7, Matematikutveckling: 6, Utvecklingsstörning: 6, Dövhet eller hörselskada: 1, Gravspråkstörning: 1 och Synskada: 1

HT17 Hur ser det ut just nu? Siffror från 5 april: Totalt sökande (prio1): 1211 Antal sökande till kurser för lärare: 688 Antal sökande till kurser fritidspedagoger: 44 Antal sökande till Speciallärarubildningen: 479 Hur såg det ut till HT16 omgången samma tid? Totalt sökande (prio1) 1183 Fördelat kurser lärare: 793, Fp: 42 och Spec: 348

HT17 – sökande – Topp 3 Topp 3 kurser för lärare Svenska som andraspråk inkl SFI, Matematik och Engelska Topp 3 Fritidspedagoger Slöjd och Idrott och hälsa ligger lika, tätt följt av Musik Topp 3 Speciallärarutbildningen Språk-,skriv- och läsutveckling, Matematikutveckling och Utvecklingsstörning.

Nu lite om handläggningen inom Lärarlyftet och ansökans gång…

Ansökans gång Grundförutsättningar för att delta inom Lärarlyftet: Relevant examen samt Huvudmannens godkännande

Ansökans gång forts. Sökande gör en anmälan (och kompletterar…) Ärendet hamnar i kö hos UHR Olika köer beroende på vad som sökts. Eftersom det är manuell handläggning står alla sökande som obehöriga när BM körs. Särskilda obehörighetsinformationen har standardmeddelande beroende på sökt målgrupp. Tex de som söker kurser för åk 1-3 har alla samma SB-text: Behörighetsgivande lärarexamen för undervisning i åk 1-3 samt giltigt intyg om huvudmannens godkännande

Hur det kan se ut… Hur det ser ut för handläggare (i NyA) Hur det ser ut för sökande

Ansökans gång forts. När Examen och intyg finns ställer UHR över ärendet till Skolverket för kontroll När Skolverket har gjort klart sin kontroll ställs ärendet tillbaka till UHR så att ärendet kan slutföras…. Dvs… Sökande får gå utbildning eller Sökande får inte gå utbildning: Sökande har redan behörighet i ämnet Sökande har inte rätt meriter.

Några ggr per sökperiod händer det… … att sökandes har ansökt om examen men hinner inte få ut den i tid, är det kört för sökande? … att sökande blir struken i urvalet pga den inte har kompletterat… är det kört för sökande? … får man frågan… spelar det någon roll vilken ordning man söker och hur alternativen står på intyget?

Tidplan Sista anmälningsdag: 18 april Sista kompletteringsdag: 15 maj Sista ansökningsdag för sena anmälningar: upp till respektive lärosätet Sista kompletteringsdag: 15 maj Uppgifter om läget 22 maj Omförhandlingar 23-24 maj Vad menar vi med omförhandling? UHR & Skolverket har sista handläggningsdag 31 maj Urval och Antagningsbesked 2 juni

?

Lärarlyftet – aktuell info forts. Lärarlyftet framöver – förlängning, finansiering osv Aktuella offertförfrågningar

LL framöver – förlängning, finansiering osv Vad gäller egentligen? Kommer besked om Lärarlyftet? När? Vad vet vi? Hur påverkar dagens läge den närmaste framtiden?

Lärarlyftet framöver – det här vet vi Lärarlyftet – t.o.m. 2018 2017: 142 mnkr 2018: 92 mnkr Speciallärarutbildning – t.o.m. 2019 Pengar finns

LL framöver – finansiering och förlängning Arbetet med uppdraget kräver relativt lång framförhållning Ovisshet om framtiden påverkar arbetet inför VT18 Uppdragets finansiering – påverkar antalet kurser Uppdragets slutdatum – påverkar utbud o studietakt

Finansiering Lärarlyftet Enligt tidigare beslut: 92 mnkr 2018 Förändrade faktureringsrutiner innebär att cirka 60-65 mnkr redan är intecknade för 2018 (kurser som redan pågår) Omkring 30 mnkr ”kvar” att köpa kurser för Räcker till uppskattningsvis 40 kurser

Finansiering Lärarlyftet ”Köp utifrån denna offertförfrågan kommer att ske under förutsättning att nödvändiga beslut rörande anslag och finansiering för 2018 fattas.” Vad menar vi då med ovanstående formulering i offertförfrågan för VT18? Finns väl i alla fall 30 mnkr? Nja. Det ekonomiska utrymmet påverkas (tyvärr) av finansieringen av svenska som andraspråk.

Finansiering SvA I Skolverkets regleringsbrev 2017: ”Anslagsposten får belastas med högst 125 000 000 kronor för förstärkning av medel för utbildning som avser svenska som andraspråk enligt förordningen….” Medel för att bekosta köp av SvA både inom ramen för Lärarlyftet och kurserna ”Det globala klassrummet – en introduktion till SvA”, samt statsbidrag för deltagandet. Detta är pengar som alltså enbart finns för år 2017

Finansiering SvA Men - många av Lärarlyftets SvA-kurser löper alltså även under 2018. Kostnaden för dessa kurser (som startar 2017) kan komma att kosta runt 30 mnkr 2018. Finns i dagsläget inga särskilda medel anslagna för SvA 2018 (finns endast för 2017) Innebär att kostnaderna i så fall kommer att belasta anslaget för Lärarlyftet

Finansiering Lärarlyftet 60 mnkr (intecknade kostnader för kurser inom Lärarlyftet) + 30 mnkr (intecknade kostnader för alla kurser i SvA) = 90 mnkr I skrivande stund är alltså i princip hela Lärarlyftets anslag på 92 mnkr för 2018 intecknat.

Finansiering Lärarlyftet och SvA I dagsläget innebär detta: inget utrymme för att köpa några nya kurser inom Lärarlyftet VT18. inga nya deltagare VT18 ingen möjlighet att köpa de kompetensutvecklande kurserna i SvA - ”Det globala klassrummet – en introduktion…” deltagare i SvA som får statsbidrag enligt förordning 2016:400 (80 % av lönen) får ”gå tillbaka till” 2007:222 (1500 kr/hp)

Vad krävs för att kurser ska kunna starta inom LL VT18? Beslut om särskilda medel för SvA 2018. Då frigörs cirka 30 mnkr för köp inom LL i och med att SvA finansieras i särskild ordning eller Beslut om ökat anslag för LL 2018 – möjlighet att köpa kurser inom LL (givetvis inkl. behörighetsgivande kurser SvA, dock ej kompetensutv. kurser SvA som ju ligger utanför LL). Vid beslut om finansiering före midsommar – besked om köp före midsommar

Vad krävs för att kurser ska kunna starta inom LL VT18? Ur Skolverkets perspektiv krävs beslut om finansiering senast augusti Senare än så? – ingen kursstart VT18 Fråga/diskussion: Vad ser ni för sista datum när det gäller vårt besked om köp av kurser VT18?

Förlängning? VT18 kan vara den sista offertförfrågan vi skickar inom Lärarlyftet. En offertförfrågan gällande HT18 kräver beslut om förlängning (och finansiering). Offert skickas enligt plan ut i oktober – någon form av besked bör ha kommit innan dess. Beslut om förlängning måste komma senast under december

Sammanfattningsvis – förlängning och finansiering av LL Kommer beslut om pengar 2018 senast någon gång i augusti kan kurser starta VT18. Skolverkets perspektiv Antingen pengar för LL, för SvA, eller båda delar Besked om förlängning/finansiering senast oktober = offert HT18 ut Beslut om förlängning/finansiering senast december = köp HT18 möjligt (besked till lärosätena i feb)

Alltså… Vad vi just nu ser är inledningen på en nedtrappning/avslutning av Lärarlyftet Olyckligt då både intresse och behov finns Fråga/diskussion: Avsaknaden av beslut innebär en nedtrappning. Vi såg en liknande situation inför 2016, innan beslut om förlängning till 2018 beslutades. Vad innebär detta för er organisation? På vilket sätt påverkar detta? Problem och konsekvenser? Vad tror ni denna osäkerhet om framtiden innebär för huvudmän och lärare? Hur möta behovet av behörighetsgivande utbildning om Lärarlyftet inte förlängs?

Kursdeltagare per år personer

Svenska som andraspråk 2012 och framåt

Behovet av behörighetsgivande kurser Omkring 80 000 kursplatser Fördelat på över 30 000 lärare 31 % av lärarna har behov av läsa behörighetsgivande kurs. Trots behov och intresse – i dagsläget inga nya kurser och deltagare 2018. Rimmar inte med verkligheten

Aktuella offertförfrågningar Lärarlyftet VT18 Spec VT18 Kompetensutvecklande kurser SvA

Offertförfrågan Lärarlyftet VT18 Innehåll Efterfrågar endast kurser för Fp, 1-3, 4-6 samt Sfi Ej kurser mot gymnasiet Ej kurser mot åk 7-9

Offertförfrågan Lärarlyftet VT18 Innehåll I dagsläget – VT18 näst sista terminen Kurser mot gymnasiet faller bort – hinner inte läsa För många osäkerhetsfaktorer för att fråga efter sådana kurser – både vad gäller finansiering och förlängning

Offertförfrågan Lärarlyftet VT18 Innehåll Osäkerheter vad gäller poängomfattning åk 7-9 framöver ”En flexiblare ämneslärarutbildning” föreslår att lägsta poänggräns i ämnesstudier höjs till 60 hp – kommer troligtvis påverka behörighetsförordningens poänggränser för kompletterande studier. För osäkert att fråga efter kurser på 45 hp. Och likaså kurser på 60 innan något är beslutet.

Offertförfrågan Lärarlyftet VT18 Innehåll Fritidspedagoger? Fortsatt väldigt lågt intresse, men svårt att inte fråga efter, och köpa, kurser för denna målgrupp då de så tydligt är framskrivna i uppdraget.

Lärarlyftet - Offertförfrågan VT18 Osäkerhet kring förlängning = påverkar utbud och studietakt Osäkerhet kring finansiering = påverkar antal kurser MEN – offertförfrågan trots allt utskickad och vi hoppas att besked/beslut kommer (i tid…)

Offertförfrågan VT18 Speciallärarutbildning inom ramen för LL Inga konstigheter Uppdraget löper på till och med 2019 Finansiering finns Tyvärr högre och högre studietakt Inget besked om framtiden HT18 kan bli sista start om inget besked kommer – helfart, vilket är problematiskt.

Offertförfrågan VT18 Kompetensutvecklande kurser SvA - ”Det globala klassrummet….” Kurser som inte ligger inom ramen för Lärarlyftet. Kompetensutvecklande kurser Offertförfrågan skickades till lärosäten med relevant examenstillstånd (grundlärarexamen upp till åk 6, samt ämneslärarexamen 7-9 och gymnasiet för SvA)

Offertförfrågan VT18 Kompetensutvecklande kurser SvA - ”Det globala klassrummet….” ”Köp utifrån denna offertförfrågan kommer att ske under förutsättning att nödvändiga beslut rörande anslag och finansiering för 2018 fattas.” Beslut om särskilda medel för dessa kurser krävs – kan ej finansieras av anslag för Lärarlyftet Beslut om pengar 2018 behöver, ur Skolverkets perspektiv, komma senast augusti. Offertförfrågan trots all osäkerhet utskickad

Samverkan för bästa skola

Övriga offertförfrågningar / insatser från oss Kurser i grundläggande programmering Kompetensutvecklande kurser i svenska som andraspråk (”Det globala klassrummet….”)

Kurser i grundläggande programmering… …vet vi inte så mycket om än. Varken vilken enhet som ska ansvara, eller vad det mynnar ut i. Vi har skickat ut en första förfrågan, för att få synpunkter och input. Har lämnat vidare synpunkterna.

Svenska som andraspråk Bakgrunden finns i förordning 2016:709 ”Den utbildning som avses i 2 ska syfta till att ge lärarna behörighet att undervisa i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller ge dem kunskaper inom ämnet svenska som andraspråk.” Kurser som inte nödvändigtvis måste leda till behörighet, kan inte köpas/erbjudas inom ramen för Lärarlyftet

Svenska som andraspråk Styrs upp av gruppen som jobbar med Lärarlyftet Finns beröringspunkter – statsbidrag, poänggivande högskoleutbildning mm.

Svenska som andraspråk Intentionen med kurserna är att dessa riktar sig till alla lärare, för att höja kompetensen. Oavsett vilket ämne man undervisar i. Problem då följande formulering finns i statsbidragsförordning: ”…undervisar i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller deltar i sådan utbildning som avses i 2 med avsikt att undervisa i ämnet eller utbildningen” Hur bedömer/mäter man en avsikt?

Det globala klassrummet. introduktionskurs i svenska. som andraspråk Det globala klassrummet introduktionskurs i svenska som andraspråk Marknadsföring hösten 2017

Budskap lärare Öka din kompetens i svenska som andraspråk Utveckla undervisningen för att stärka flerspråkiga och nyanlända elever Påbörja din väg till att bli behörig om du inte är det

Budskap rektorer & huvudmän Öka kompetensen hos alla lärare i svenska som andraspråk Sök statsbidrag för lärare som deltar Förlägg kurser på hemmaplan för större effekt

Egna kanaler Hemsida Nyhetsbrev Startsida Facebook Twitter Direktkontakt

Köpta kanaler Facebook annons Annons i Skolportens brev till förskolechefer & huvudmän Annons i Skolportens brev till förskolechefer & förskollärare Skolriksdagen 24-25 april

Draghjälp!

Vi behöver länkar till era sidor Senast 12 april

Tankar, idéer och tips?

Förskolekurser i kommunen Möjlighet att starta kommunförlagda förskolekurser från 2017 Satsningen heter inte Förskolelyftet längre Samma 5 kurser som tidigare Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans.. Leda och organisera det systematiska kvalitetsarbetet… Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande… Naturvetenskap och teknik i förskolan –med didaktisk… Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan

Förskolekurser i kommunen Kurserna ges bara som kommunförlagda Samma ramkurser och kursplaner(?) som tidigare gäller 7,5 hp, flexibel studiefart och starttidpunkt Samma målgrupper som tidigare Litteraturen ersätts som tidigare Budget på 11 850 000 kronor för 2017 vilket kan innebära 14 kurser á 30 deltagare på kvartsfart ht-17 24 kurser á 30 deltagare på åttondelsfart ht-17/vt-18

Ändringar mot Förskolelyftet Höjd ersättning till 1850:-/hp men: Resor till huvudmännen ingår Ersätter bara för aktiva deltagare under ”betalningsåret” Mer marknadsföring ligger nu på lärosätena Kom på Skolverkskonferenserna 2 ggr/år! Ny typ av ÖK, betalning i efterskott varje år för sig Huvudmannaintyget slopas Annars samma, samma, samma, samma, samma, samma…

Förskolekurser i kommunen Kurser OK:as löpande i den ordningen de anmäls Medel finns avsatta även för 2018 Alla 20 lärosäten kan erbjuda de fem kurserna Kontakta gärna kommunerna på kölistan för 2016 Ingår i Nationella skolutvecklingsprogram (NSP) Inget eget uppdrag, ingen fix sluttidpunkt för kurserna

Förskolekurser i kommunen Marknadsföring

Egna kanaler Hemsida Nyhetsbrev Startsida Facebook Twitter Läslyftets konferenser

Köpta kanaler FB annons Annons i Skolportens brev till förskolechefer & huvudmän Annons i Skolportens brev till förskolechefer & förskollärare Puff i utskick till förskolechefer & huvudmän via skolportens mejllistor Flyer Skolriksdagen 24-25 april

Vilken FB annons tror ni går bäst?

Förtjänade kanaler

Gemensam middag Pressklubben Vasagatan 50 Förrätt Varmrökt renstek med pepparrot, syrad lök och crostini Varmrätt Halstrad rödingfilé med brandade på rökt sik, havskräftsås och smörbakad fänkål Efterrätt Choklad – och chilitarte med chokladjord och vispad grädde 18.30

Konferens dag 2 08:45 – 09:45 Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet Daniel Lundström, Skolverket 09:45 – 10:15 Paus med förmiddagskaffe 10:15 – 11:15 Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet, forts. 11:15 – 11:30 Statsbidrag Per-Erik Jalava, Skolverket 11:30– 12:00 Kommunikationsinsatser Andrei Lindblom, Skolverket 12:00 Enklare lunch på Skolverket

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan – vilka lärosäten frågar vi? – vilka kurser vid resp lärosäte? – varför? – vilka krav ställer vi på kursinnehållet och varför? 2. Bedömning av offerter – hur bedömer vi offererade kurser? 3. Beslut om köp – vilka kurser och lärosäten? Varför/hur?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan Vilka lärosäten/kurser frågar vi efter? Vad säger uppdraget om val av lärosäten? Lärosäten ska ha tillstånd att utfärda ämneslärar-eller grundlärarexamen Skolverket väljer dessutom lärosäten med relevanta examenstillstånd

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet Offertförfrågan Utöver detta har vi valt att göra ytterligare urval – riktad offertförfrågan. Varför? Ex: cirka 20 lärosäten som har lärarutbildning åk 7-9 mot engelska. Finns sökintresse/möjlighet att starta kanske 1-2 kurser Onödigt att 20 lärosäten offererar För att få ett underlag för urval - frågar efter 3-4

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet Offertförfrågan Alternativet: Ej riktad förfrågan - låta alla offerera helt fritt ”Rättvist” men problematiskt. Skulle resultera i typ 600 kurser totalt Känns inte rimligt om det endast finns möjlighet att köpa 90 kurser – massor med jobb för både er och oss. Fråga: Var det ett bra beslut att gå till riktad förfrågan?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan Vi har alltså valt riktad förfrågan (men möjlighet att offerera kurser även om vi inte frågat) Minskar ”onödigt” arbete Vid köp av 90 kurser kanske vi frågar efter 140 Vilka lärosäten/ämnen frågar vi efter? Och varför?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan – vilka lärosäten? Inledande fråga man kan ställa sig: Kontinuitet eller alternera mellan lärosäten? För- och nackdelar med båda varianter ”Kan inte hela tiden förlägga kurs i ämne X vid ett lärosäte.” ”Behovet i regionen mättas.” ”Finns vinster med att skifta och lägga i andra delar av landet.” ”Stort behov i region Y” ”Nu har vi hunnit bygga upp en bra organisation kring kursen, hunnit utveckla/justera upplägget utifrån målgruppens behov, och så får vi inte ge kursen igen….” ”Huvudmännen räknar med att vi ska ge den igen”

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan – vilka lärosäten? Senaste åren mer åt kontinuitet, dvs fråga lärosäten som tidigare offererat. Beror delvis på två saker: Kort löptid på uppdraget Om det återstår 1-2 offertomgångar, säkrare/enklare att fråga efter kurser som tidigare offererats.

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan – vilka lärosäten? Senaste terminerna mer fokus på återkoppling på offererade kurser – möjlighet för lärosätena att förbättra/förtydliga kursbeskrivningarna. Rimligt att man får möjlighet att offerera kurs igen efter att fått ta del av återkoppling Input om innehållet ger bättre kursbeskrivningar och förhoppningsvis bättre kurser…

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1 Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan – diskussionspunkt Om ni skulle få erbjuda samma kurs flera terminer - vilka fördelar ser ni med detta? Finns några konkreta exempel på hur kurserna har utvecklats från start 1 till ex start 3? Förändringar i innehåll och upplägg av kurs?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan – vad fråga efter? Antal kurser i resp ämne/årskurs/skolform efterfrågas med beaktande av behov och sökintresse. Ex: Behovet av behöriga lärare i fysik är stort. Men om ingen söker dessa kurser så är det heller inte rimligt att fråga efter så många sådana. Behörighetsläget avspeglar sig inte alltid i kursutbudet. Snarare sökintresse som slår igenom.

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1 Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan - diskussionspunkt OM det beslutas att Lärarlyftet ska förlängas under en längre period, eller kanske till och med permanentas; Hur tycker ni att Skolverket ska tänka framöver? Långa/korta överenskommelser med lärosäten? Alternera ämnen/årskurser/skolformer mellan lärosäten? Låta lärosäten fokusera på särskilda ämnen? Vad är bäst ur lärosätesperspektiv? Varför? Vad tror ni är bäst ur ett huvudmanna- och lärarperspektiv? Vad är bäst ur ett större, nationellt perspektiv?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan - innehåll Vilka krav ställer vi på kursinnehållet och varför? Vad säger uppdraget? Utbildningarnas innehåll och omfattning ska motsvara det som anges i behörighetsförordningen, i relevanta delar för lärare på de aktuella nivåerna Innehållet ska ha relevans i förhållande till kursplanen eller ämnesplanen för respektive kurs eller ämne utbildningarna ska innehålla såväl ämnesteori som ämnesdidaktik

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 1. Offertförfrågan - innehåll Dessutom: Ska innehålla de övriga krav vi ställer och som skrivs fram i offertförfrågan ge ämnesteoretisk grund, ge ämnesdidaktiskt perspektiv, ha relevans i förhållande till kursplanen eller ämnesplanen för respektive kurs eller ämne osv osv…..

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter Hur går vi tillväga? Ämneskunnig personal på Skolverket avsätter tid för att läsa igenom och bedöma kursbeskrivningarna. Hur väl motsvarar beskrivningarna, till innehåll och upplägg, det vi frågar efter? Är innehållet tydligt framskrivet och framgår det hur det ska beröras?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter Bedömarna får ett särskilt underlag/bedömarstöd de utgår ifrån. Vi ställer ett antal frågor som de ska besvara och resonera kring - utifrån våra krav på innehåll Det skulle exempelvis kunna se ut så här:

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter Det ämnesteoretiska innehållet ska vara relevant i förhållande till kursplan/ämnesplan för respektive kurs/ämne Kursbeskrivningen ger ingen eller en bristfällig bild av det ämnesteoretiska innehållet och hur det ska beröras Kursbeskrivningen ger en viss bild av ett relevant ämnesteoretiskt innehåll men är bristfällig i beskrivningen av hur det ska beröras Kursbeskrivningen ger en tydlig bild av ett relevant ämnesteoretiskt innehåll och hur det ska beröras

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter Vilken bild ger kursbeskrivningen över det ämnesdidaktiska innehållet i förhållande till årskurs/skolform? Kursbeskrivningen ger ingen bild av ett ämnesdidaktiskt innehåll och hur det ska beröras Kursbeskrivningen ger en viss bild av ett ämnesdidaktiskt innehåll men är bristfällig i beskrivningen av hur det ska beröras. Kursbeskrivningen ger en tydlig beskrivning av ett relevant ämnesdidaktiskt innehåll och hur det ska beröras

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter - övning Kursen ska ge verktyg för varierande arbetssätt och arbetsformer i undervisningen Kursbeskrivningen ger ingen bild alls av ett innehåll som ger deltagaren verktyg för varierande arbetssätt och arbetsformer. Kursbeskrivningen anger att innehållet ska ge deltagaren verktyg för varierande arbetssätt och arbetsformer, men inte vad eller hur. Kursbeskrivningen ger en tydlig och relevant bild av ett innehåll som ska ge deltagaren verktyg för varierande arbetssätt och arbetsformer, och hur det ska beröras

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter - övning Fundera på följande: Vilka skillnader ser ni mellan de olika kursbeskrivningarna? Vad tänker ni kring det? Vilken/vilka av de offererade kursbeskrivningarna tycker du ger den bästa bilden av innehåll och hur det ska beröras? Varför? Är det rimligt att Skolverket, utifrån kursbeskrivningarna, väljer att inte köpa någon kurs? I så fall varför?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter Kursbeskrivningarna kan se väldigt olika ut – både till upplägg och innehåll Kanske inte ger hela sanningen om hur kursen är i praktiken…. …. men ger i alla fall en viss bild… …. över vad som ska behandlas och hur Vi behöver på något sätt ha svar på frågan om innehåll och upplägg svarar mot det vi frågar efter i offertförfrågan. Kursbeskrivningen blir väldigt viktig (men skulle i ett senare läge egentligen behöva kompletteras med utvärderingar och besök…)

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2 Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter - diskussion Frågor: Framgår innehållskraven tydligt i offertförfrågan/kursmallen? Kan Skolverket göra något annorlunda? Är det svårt att ”göra en kurs” utifrån de krav som ställs? Är kraven relevanta? För många, för omfattande, för otydliga, för svårbegripliga? Hur ser processen ut på ert lärosäte efter att offertförfrågan kommer? Diskuteras krav på innehåll med kursgivande/ansvarig institution? Diskussion innan offerten skickas till Skolverket?

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 2. Bedömning av offerter Inte alltid är samma personer som bedömer kurserna varje gång. Personer slutar, får andra arbetsuppgifter, upptagen med annat osv. Kan innebära olika synpunkter på innehållet från en termin till en annan.

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 3. Beslut om köp ”Urval nummer två” – utifrån bedömning av offert Vilka av offererade kurser köper vi? Varför? Enligt offertförfrågan: ”Vid bedömning av offerter fäster Skolverket först och främst vikt vid kvalitet.” Tar också hänsyn till aspekter som inte har med själva offertsvaren att göra, som ligger utanför lärosätets kontroll: geografisk spridning, huvudmännens behov, behörighetsläget och tidigare sökandebild.

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 3. Beslut om köp Vilka av offererade kurser köper vi? Varför? Primärt utifrån hur kursbeskrivningarna bedöms, men med beaktande av: Tidigare sökbild/intresse Om historiken visar att det enbart finns underlag för att starta två kurser i ämne/skolform/årskurs X – då kan vi inte köpa fyra oavsett hur bra dessa är.

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 3. Beslut om köp Tidigare sökbild/intresse Om samma kurs/er köpts tidigare termin men haft väldigt få sökande – vad säger att det går bättre denna gång? Input från lärosätet viktigt. ”Vi har fört diskussioner med huvudmän i regionen….” ”Nu vet vi att kurser i X är efterfrågade”, ”Vi har fått signaler om att….”

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 3. Beslut om köp Geografisk spridning Funkar ex inte att alla matematikkurser köps i samma region. Kan innebära att kurs som bedöms som något ”svagare” köps om det gynnar den geografiska spridningen.

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 3. Beslut om köp - återkoppling Försöker att ge återkoppling på samtliga offererade kurser – både köpta och ej köpta Om kvaliteten ligger till grund för köp – rimligt att också återkoppla brister och förtjänster

Kursköpsprocessen inom Lärarlyftet 3. Beslut om köp - diskussion Upplever ni att synpunkterna på innehållet ni får vid återkopplingen är relevanta? Vad säger ansvarig institution? Är återkopplingarna till hjälp? Utvecklande för kurserna? Saknar ni något?

De olika statsbidragen inom lärarlyftet II Fortbildning av lärare och förskollärare i syfte att ta en speciallärar- eller specialpedagogexamen (2016:400) Fortbildning av lärare när det gäller svenska som andraspråk och kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (2016:709) Lärarlyftet – Statsbidrag per högskolepoäng Fortbildningsbidragen – Läraren får 80 procent av lönen- Huvudmannen får bidrag för 70 av den summan

Antal lärare inom tilläggsuppdraget speciallärare (2007:222)

Fortbildning specialpedagogik (2016:400)

Fortbildning svenska som andraspråk

Lärarlyftet Kampanj hösten 2017

Våra nyhetsbrev och startsidan

Köpta annonser i skolportens e-postutskick

Köpta banners i skolmedia

Fler köpta kanaler Annons lärare Annons rektor