Patient- och brukarmedverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Supported Employment & Customized Employment
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Samordnad individuell plan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Länsgemensam ledning i samverkan
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
NSPHiG Nationell samverkan för psykisk hälsa i Göteborg.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Delaktighet.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
NSPH i Norrbotten (Regionalt nätverk) (Regionalt nätverk) Nationell Nationell Samverkan för Samverkan för Psykisk Psykisk Hälsa Hälsa Bildades
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Personcentrerad rehabilitering i Senior alert
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Personcentrerat förhållningsätt Margareta Albinsson Enheten för strategisk kvalitetsitveckling Region Skåne
EBP-cirkel 4: Delaktighet BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Länspensionärsråd och
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Eva Abrahamsson, Norrbottens Kommuner Annika Kostet Green, Norrbottens.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Brukarinflytandets olika nivåer:
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Delat beslutsfattande och SIP
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samordningssköterskans uppdrag
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
SIP i primärvården 11 april 2018.
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Mall: Fallbeskrivningar med diskussionsunderlag
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samverkan inom Region Norrbotten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Presentationens avskrift:

Patient- och brukarmedverkan - en oupptäckt resurs! HSOs konferens Livskraft 161119 Sunderby folkhögskola Anders Öberg, landstingsråd Annika Kostet Green, verksamhetsstrateg

”Patienten är vår största outnyttjade resurs!” Dr Lynne Maher, National Health Service (NHS)

Varför ska vi arbeta med patient- och brukarmedverkan? Bättre för patienterna - Egenmakt Att medverka och få makt över beslut och insatser som rör den egna livssituationen ökar självförtroendet och förändrar självbilden. Bättre för personalen - Serviceanpassning De som utför vården och de sociala insatserna får mer kunskap om patient/brukares behov och erfarenheter. Det ger bättre underlag för att skapa god kvalitet och service. Bättre utnyttjande av resurser – Effektivitet Det är mer effektivt att utgå från patient/brukares faktiska behov än att utgå från behov tolkade av andra.

”Patienten, brukaren i fokus”

”Patientens, brukarens fokus”

Den ska vara lätt att förstå och använda Den ska vara lätt att förstå och använda. Alla kommer att hitta sätt som passar.

- Handlingsplanen är ett resultat av patient- och brukarmedverkan! Arbetsgruppen Birgitta Salomonsson, Norrbottens läns landsting Birgitta Boqvist, Norrbottens läns landsting Kirsti Jussila, Norrbottens läns landsting Anne Kemi, Norrbottens läns landsting Inger Kyösti, Kommunförbundet Norrbotten Benitha Eliasson, Kommunförbundet Norrbotten Karin Sundström, Kommunförbundet Norrbotten Kerstin Hübinette, NSPH – perspektiv psyk ohälsa Carin Johansson, Rädda barnen – perspektiv barn Susanne Nyström, HSO – perspektiv fysisk funk neds Bo Jakobsson, HSO – perspektiv psyk ohälsa Vanja Berglund, PRO – perspektiv äldre - Handlingsplanen är ett resultat av patient- och brukarmedverkan!

Grader av medverkan Delaktighetstrappan Inflytande Dialog Konsultation Information Medbeslutande Inflytande Dialog Konsultation Sherry Arnstein, 1969, Ladder of Citizen Participation Delaktighetstrappan Medbeslutande: Gemensamt beslutsfattande - bestämma Inflytande: Deltagande under en längre tid, följa en planeringsprocess från idé till färdigt förslag – delta Dialog: Utbyte av tankar, ofta vid flera tillfällen – resonera Konsultation: Inhämta synpunkter, ofta punktinsats – tycka Information: Envägskommunikation, frågor och svar – få veta

Medverkan på olika nivåer

Viktiga utgångspunkter Patient- och brukarmedverkan ska ske systematiskt Personcentrerad vård, stöd och omsorg Att utgå från patientens, brukarens fokus Utgå från individens hela process med alla insatser

Faktorer av betydelse Att våga prova för att lära! Ett arbetssätt som genomsyrar hela verksamheterna Medskapare Öppen och ärlig dialog Samarbete med patient-/brukarorganisationer

Handlingsplanen lyfter fram: Förutsättningar för medverkan verksamheter organisationer Att nå patienter och brukare Tekniklösningar för att nå fler Nya yrkeskategorier: – personer med egen erfarenhet

Många har kontakt med både landsting och kommun! Patientråd på sjukhus Patient-/brukarråd för samverkansfrågor med Kommun och landsting Brukarråd hos kommunen

Personcentrerad vård Utgår från den unika personen och dennes rätt till hälsa Efterfrågar personens förmågor och är aktiverande Att vården och omsorgen är sammanhållen Möter varje människa med värdighet, medkänsla och respekt

Patientens berättelse, exempel på frågor: Varför har du sökt vård? Hur påverkar din hälsa/sjukdom ditt dagliga liv? Vad är viktigt för dig? Önskemål och förväntningar på denna vårdtid?

Teach-back En metod för att säkerställa att patienten har uppfattat informationen rätt https://www.youtube.com/watch?v=O0h0-CZaCJk

Samordnad Individuell Plan (SIP) Du har rätt att få en SIP om du har insatser från flera olika aktörer, till exempel: hemtjänst hälsocentral hemsjukvård sjukhus öppenvård personlig assistans arbetsförmedling Du är med vid planeringen Planen utgår från ditt mål och vem som gör vad Du har planen hemma hos dig https://www.youtube.com/watch?v=gsxR0BargAY

Frågor att diskutera: Vid ditt eget besök i sjukvården När du kontaktar och besöker din hälsocentral (eller annan sjukvård), vad är då viktigt för dig? Tänk både på när du tar kontakt och vid ert möte? Vad behöver sjukvården bli bättre på tycker du? Hur delaktig får du vara då du möter vården och behandling och insatser planeras? Frågar man efter vad du tycker och vilka behov du har?

LUNCH Vi startar igen kl 13.30

Tjänstedesign

Ett rum för möten med barn…

Samma rum efter att barn varit delaktiga!

Tre sätt att förbättra tjänster Man designar tjänsten själv utan att lyssna på patienten/brukaren Man lyssnar på patienten/brukaren men designar sedan tjänsten själv Man lyssnar på patienten/brukaren och designar tjänsten tillsammans (Professor Paul Bate 2007) Kerstin Lindström kerstin.lindstrom@nll.se

Frågor att diskutera: Att samarbeta med vården i förbättringsarbete Hur viktigt är det för dig att vara delaktig i sjukvårdens förbättringsarbete? Vad tycker du om att någon annan företräder dig, t ex en representant från din organisation? Vad behöver ni i handikapporganisationerna göra för att få patient- och brukarmedverkan att fungera så bra som möjligt? Vad behöver vi i vården och omsorgen göra för att få patient- och brukarmedverkan att fungera så bra som möjligt?

Dagens glada nyhet: Vi kan bli bättre !