Svenska som andraspråk 3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
© Steve Wretman & Helena Moreau
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Debattera.
Mall för alignmentmatris
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
TEMA Hugget i sten.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Nationella proven i kursen Svenska B.
Litteratur.
Debattartikel.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Referat Vad är det?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Den viktiga konsten att tala
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Välkommen till svenska 2!
Svenska som andraspråk 1
Muntlig presentation Svenska 1.
Att skriva en resonerande text
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Nationella proven i svenska
Novellanalys.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Bli säker på utredande PM
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Svenska som andraspråk 3 Kursintroduktion Svenska som andraspråk 3

Först viktig information om trivsel Angelicas förväntningar på sig själv under kursen. Angelicas förväntningar på er i klassrummet. Angelicas förväntningar på er under kursen. Sen ankomst

Mål i kursen: Mål 1: "Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner, debatter och föredrag. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande och hur presentationstekniska hjälpmedel kan användas för att stödja och förbättra en muntlig presentation. Deltagande i samtal och diskussioner där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. Disposition, språkliga drag och retoriska grepp i olika typer av muntlig framställning."

Vad betyder då mål 1? Du ska hålla tal (utredande och argumenterande) för olika typer av mottagare. Du ska använda dig av olika tekniker i samtal, diskussioner m.m. som ökar förståelsen. Du ska använda ex. Power Point för att göra din presentation mer intressant och övertygande.

Forts. Vad betyder då mål 1? Du ska delta i samtal och diskussioner där du anpassar språket till olika mottagare. I diskussionerna blir dina åsikter och andras synliga där du svarar mot andras argument. Kunskap om retorik, retoriska knep och språkliga formuleringar i tal. Olika tals disposition (ordning/struktur).

Mål i kursen: Mål 2: "Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter av vetenskaplig karaktär. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag. Referat- och citatteknik samt grundläggande kunskaper i källkritik."

Vad betyder då mål 2? Du ska skriva utredande och argumenterande texter som liknar vetenskapliga texter som skrivs på universitet. Du använder olika tekniker för att skriva olika texttyper som är anpassade till olika mottagare. Texters uppbyggnad, mönstret i texten och hur man använder språket i olika texttyper.

Forts. vad betyder då mål 2? Du ska referera (använda dig av referatmarkörer) och citera i texterna som du skriver. Du ska vara källkritisk till källorna som du använder dig av.

Mål i kursen: Mål 3: "Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer."

Vad betyder då mål 3? Du ska visa och förklara att du förstår att ordförråd och uppbyggnaden i språket kan se olika ut i olika situationer, beroende på om man skriver text, talar, vem man skriver/talar till m.m.

Mål i kursen: Mål 4: "Läsning av och samtal om texter av olika slag , med tonvikt på att strukturera, referera, värdera och kritiskt granska större textmängder, samt diskutera dispositionen, språket och stilen i texter av vetenskaplig karaktär."

Vad betyder då mål 4? Du ska läsa och diskutera olika texter där du har en ”röd tråd” när du talar, du refererar till författarna som har skrivit texterna, du värderar vad du tycker om det skrivna och du kan vara kritisk när du läser innehållet i texterna. Du undersöker om författaren till texten har en ”röd tråd”, om språket är bra och om stilen passar den vetenskapliga texten som du har läst.

Mål i kursen: Mål 5: "Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider, med tonvikt på att sammanfatta, tolka, värdera och referera till texterna."

Vad betyder då mål 5? Du läser och pratar om olika typer av skönlitteratur som du har läst. Skönlitteraturen ska vara skriven av både män och kvinnor från olika kulturer och tider. Du ska kunna sammanfatta, tolka, säga din egen åsikt om och referera till skönlitteraturen som du har läst.

Mål i kursen: Mål 6: "Språklig variation och språkanvändning, med tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan användas för att uttrycka maktförhållanden. Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk."

Vad betyder då mål 6? Du ska fördjupa dig i språksociologi med betoning på just kön, social bakgrund och vilken kultur man har. Du ska undersöka hur detta påverkar människors sätt att tala med varandra och hur språket kan användas som maktmedel mot andra. Du tar upp exempel på skillnader mellan hur majoriteten och minoriteten i samhället talar.

Mål i kursen: Mål 7: "Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på att utveckla strategier för fortsatt lärande."

Vad betyder då mål 7? Du ska arbeta aktivt under hela kursen med att självskatta dina egna kunskaper i svenskan så att du vet hur du bäst ska kunna utveckla dina kunskaper i svenska i kursen och i framtiden.

Nationella provet I Sva 3 kommer ni också att göra ett nationellt prov som är i två delar; först en skriftlig del och sedan en muntlig del. Skriftlig del (Utredande text i 4 timmar): Denna del genomförs innan den muntliga. Muntlig del (tal + opponering i 10 min): Lektionstid veckorna efter.

Mål i kursen Så hur går vi vidare och arbetar med målen i kursen?

Examinationsgrupp-arbete med målen i kursen Ni delas in i mindre grupper för att hitta på roliga uppgifter som innehåller några mål i kursen. Jag kommer att räkna in er i fyra olika grupper så ni får inte välja själva. Det är viktigt att alla får vara med och tycka och tänka och att ni får med allt som står i ”era” kursmål!

Ni kommer på examinationsuppgifter utifrån målen Den första gruppen ansvarar för mål: 1, 2, 4 och 7 Den andra gruppen ansvarar för mål: 1, 2 och 7 Den tredje gruppen ansvarar för mål: 5 Den fjärde gruppen ansvarar för mål: 3 och 6

Examinationsgrupp-arbete Arbetsgång: Tänk 3 veckors arbetstid! Läs målen som ni har ansvar för igen. Se till att alla förstår allt i målen. Skriv era namn högst upp i ett googledokument. Skriv sedan av era mål som ni ansvarar för, ord för ord i samma googledokument.

Examinationsgrupp- arbete alla i gruppen kommer med förslag på hur uppgiften ska se ut. Alla ska prata! Punkta upp hur arbetet med er examinationsuppgift ska gå till. Vad händer först, sedan, behöver någon punkt vara en genomgång av mig o.s.v.? Tydlighet framför allt! Läs igenom hela uppgiften och rätta ev. stavfel och ge exempel på vad ni menar med varje punkt. Dela drive-dokumentet med mig, revidera och presentera för klasskamraterna.

Till sist: Tänk er att ni ska kunna ge er examinationsuppgift till vem som helst som inte har en aning om hur kursen ser ut eller vad som förväntas av en i Sva. Den personen ska helt utan problem kunna göra uppgiften eftersom att ni har förklarat den så bra.

När ni är klara med planeringen så börjar vi arbeta med den sista kursen i svenska på gymnasiet som ni själva har varit med om att planera! Nu kör vi!