Svenska som andraspråk 3 Kursintroduktion Svenska som andraspråk 3
Först viktig information om trivsel Angelicas förväntningar på sig själv under kursen. Angelicas förväntningar på er i klassrummet. Angelicas förväntningar på er under kursen. Sen ankomst
Mål i kursen: Mål 1: "Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner, debatter och föredrag. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande och hur presentationstekniska hjälpmedel kan användas för att stödja och förbättra en muntlig presentation. Deltagande i samtal och diskussioner där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. Disposition, språkliga drag och retoriska grepp i olika typer av muntlig framställning."
Vad betyder då mål 1? Du ska hålla tal (utredande och argumenterande) för olika typer av mottagare. Du ska använda dig av olika tekniker i samtal, diskussioner m.m. som ökar förståelsen. Du ska använda ex. Power Point för att göra din presentation mer intressant och övertygande.
Forts. Vad betyder då mål 1? Du ska delta i samtal och diskussioner där du anpassar språket till olika mottagare. I diskussionerna blir dina åsikter och andras synliga där du svarar mot andras argument. Kunskap om retorik, retoriska knep och språkliga formuleringar i tal. Olika tals disposition (ordning/struktur).
Mål i kursen: Mål 2: "Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter av vetenskaplig karaktär. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag. Referat- och citatteknik samt grundläggande kunskaper i källkritik."
Vad betyder då mål 2? Du ska skriva utredande och argumenterande texter som liknar vetenskapliga texter som skrivs på universitet. Du använder olika tekniker för att skriva olika texttyper som är anpassade till olika mottagare. Texters uppbyggnad, mönstret i texten och hur man använder språket i olika texttyper.
Forts. vad betyder då mål 2? Du ska referera (använda dig av referatmarkörer) och citera i texterna som du skriver. Du ska vara källkritisk till källorna som du använder dig av.
Mål i kursen: Mål 3: "Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer."
Vad betyder då mål 3? Du ska visa och förklara att du förstår att ordförråd och uppbyggnaden i språket kan se olika ut i olika situationer, beroende på om man skriver text, talar, vem man skriver/talar till m.m.
Mål i kursen: Mål 4: "Läsning av och samtal om texter av olika slag , med tonvikt på att strukturera, referera, värdera och kritiskt granska större textmängder, samt diskutera dispositionen, språket och stilen i texter av vetenskaplig karaktär."
Vad betyder då mål 4? Du ska läsa och diskutera olika texter där du har en ”röd tråd” när du talar, du refererar till författarna som har skrivit texterna, du värderar vad du tycker om det skrivna och du kan vara kritisk när du läser innehållet i texterna. Du undersöker om författaren till texten har en ”röd tråd”, om språket är bra och om stilen passar den vetenskapliga texten som du har läst.
Mål i kursen: Mål 5: "Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider, med tonvikt på att sammanfatta, tolka, värdera och referera till texterna."
Vad betyder då mål 5? Du läser och pratar om olika typer av skönlitteratur som du har läst. Skönlitteraturen ska vara skriven av både män och kvinnor från olika kulturer och tider. Du ska kunna sammanfatta, tolka, säga din egen åsikt om och referera till skönlitteraturen som du har läst.
Mål i kursen: Mål 6: "Språklig variation och språkanvändning, med tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan användas för att uttrycka maktförhållanden. Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk."
Vad betyder då mål 6? Du ska fördjupa dig i språksociologi med betoning på just kön, social bakgrund och vilken kultur man har. Du ska undersöka hur detta påverkar människors sätt att tala med varandra och hur språket kan användas som maktmedel mot andra. Du tar upp exempel på skillnader mellan hur majoriteten och minoriteten i samhället talar.
Mål i kursen: Mål 7: "Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på att utveckla strategier för fortsatt lärande."
Vad betyder då mål 7? Du ska arbeta aktivt under hela kursen med att självskatta dina egna kunskaper i svenskan så att du vet hur du bäst ska kunna utveckla dina kunskaper i svenska i kursen och i framtiden.
Nationella provet I Sva 3 kommer ni också att göra ett nationellt prov som är i två delar; först en skriftlig del och sedan en muntlig del. Skriftlig del (Utredande text i 4 timmar): Denna del genomförs innan den muntliga. Muntlig del (tal + opponering i 10 min): Lektionstid veckorna efter.
Mål i kursen Så hur går vi vidare och arbetar med målen i kursen?
Examinationsgrupp-arbete med målen i kursen Ni delas in i mindre grupper för att hitta på roliga uppgifter som innehåller några mål i kursen. Jag kommer att räkna in er i fyra olika grupper så ni får inte välja själva. Det är viktigt att alla får vara med och tycka och tänka och att ni får med allt som står i ”era” kursmål!
Ni kommer på examinationsuppgifter utifrån målen Den första gruppen ansvarar för mål: 1, 2, 4 och 7 Den andra gruppen ansvarar för mål: 1, 2 och 7 Den tredje gruppen ansvarar för mål: 5 Den fjärde gruppen ansvarar för mål: 3 och 6
Examinationsgrupp-arbete Arbetsgång: Tänk 3 veckors arbetstid! Läs målen som ni har ansvar för igen. Se till att alla förstår allt i målen. Skriv era namn högst upp i ett googledokument. Skriv sedan av era mål som ni ansvarar för, ord för ord i samma googledokument.
Examinationsgrupp- arbete alla i gruppen kommer med förslag på hur uppgiften ska se ut. Alla ska prata! Punkta upp hur arbetet med er examinationsuppgift ska gå till. Vad händer först, sedan, behöver någon punkt vara en genomgång av mig o.s.v.? Tydlighet framför allt! Läs igenom hela uppgiften och rätta ev. stavfel och ge exempel på vad ni menar med varje punkt. Dela drive-dokumentet med mig, revidera och presentera för klasskamraterna.
Till sist: Tänk er att ni ska kunna ge er examinationsuppgift till vem som helst som inte har en aning om hur kursen ser ut eller vad som förväntas av en i Sva. Den personen ska helt utan problem kunna göra uppgiften eftersom att ni har förklarat den så bra.
När ni är klara med planeringen så börjar vi arbeta med den sista kursen i svenska på gymnasiet som ni själva har varit med om att planera! Nu kör vi!