Processkartor i praktiken Fredrik Trossö Kvalitetsledare, Laboratoriemedicinska kliniken, USÖ
Normativa krav på verksamheten SOSFS 2011:9 Ledningssytem för systematiskt kvalitetsarbete Processer och rutiner 2 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska identifiera, beskriva och fastställa de processer i verksamheten som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet . 3 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska i varje process enligt 2 § 1. identifiera de aktiviteter som ingår, och 2. bestämma aktiviteternas inbördes ordning.
Normativa krav på verksamheten ISO 15189 4.2.1 Allmänna krav fastställa nödvändiga processer i kvalitetsledningssystemet och säkerställa att de tillämpas av hela laboratoriet, 4.4.1 Upprättande av avtal om tjänster undersökningsprocesserna som ska användas, ska definieras, dokumenteras och förstås (se avsnitt 5.4.2 och 5.5)
Normativa krav på verksamheten ISO 17025 4.1.6 Den högsta ledningen skall säkerställa att lämpliga kommunikationsprocesser har upprättats i laboratoriet… 5.7.1 Provtagningsprocessen skall behandla de element som skall styras för att säkerställa validiteten hos provnings- och kalibreringsresultat.
Syftet med processbeskrivning Ge helhetsförståelse Bidra till ett gemensamt arbetssätt Möjliggöra effektivisering och förbättring Bygga in värden i struktur (Källa: Processhandbok Lunds universitet ver.1.0)
Att arbeta i processkartor Processer på laboratoriemedicinska kliniken, USÖ