Institutionen för svenska språket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Advertisements

U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Valet görs Jan-Feb Vilka meritvärde-betygspoäng hade de detta året? Info om alla programmen.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Svenska som andraspråk 1
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Schacks implementation under skoltids
Nätverket Svenska nus skolbesök
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Skolförbättring o skoleffektivitet fokuserar olika
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
BFL Nuläge och framåt ….
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
NULÄGE - PLANERA Varför ska vi arbeta med jämlikhet och jämställdhet?
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Föräldramöte Sjöstadsskolan /
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkomna till gymnasieinformation
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Bedömning för lärande 31/10
Enkät i gymnasieskolan
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Klagshamns rektorsområde
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Gymnasiearbete 100 p.
Silviaskolan, en resa Christian Örn Rektor/Förskolechef.
Enkät i gymnasieskolan
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Vuxenutbildningsnätverket
Specialpedagogiskt nätverk
Katedralskolans ordningsregler
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Institutionen för svenska språket Språkutvecklande undervisning Lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner Christian Waldmann Institutionen för svenska språket Linnéuniversitetet

Varför språkutvecklande undervisning? ”Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling” (Lpfö98, s. 7) ”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade” (Lgr11, s. 9) Språk Lärande

Språklig sårbarhet - pedagogisk sårbarhet Språkliga svårigheter – kontextuella och relationella Lärarrollen och pedagogiska möjligheter Pedagogisk sårbarhet Pedagogisk utmaning – lärandemiljöer som är utvecklande för alla elever (Bruce, B., Ivarsson, U., Svensson, A-K. & Sventelius, E. 2016: Språklig sårbarhet i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur)

Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet (Communication Supporting Classrooms Observation Tool, se t.ex. Dockrell m.fl. 2015) LÄRMILJÖ Den fysiska miljön 19 komponenter LÄRTILLFÄLLEN Möjligheter till språkutveckling 5 komponenter INTERAKTIONER Språkliga utbyten och interaktioner 20 komponenter Alla elever – Alla lärare – Alla skolämnen – Hela skoldagen

Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet Fritt tillgängligt på projektets hemsida: https://lnu.se/forskning/sok-forskning/forskningsprojekt/projekt-sprakformaga-larmiljo-och-undervisning/

Studie av svenska klassrum Hur stöds elevers språkliga utveckling i klassrum? Observationer: 20 lektioner i årskurs 1 6–7-åringar Blandade elevgrupper Data: poäng för varje dimension Lärmiljö: 0–19 poäng Lärtillfällen: 0–25 poäng Interaktioner: 0–100 poäng

Studie av svenska klassrum Min Max Totalt Medel Längd på observation (min) 40 80 1032 54,3 Antal elever 5 26 336 16,8 Antal lärare 1 3 32 1,7

Lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner

Lärmiljö

Lärmiljö

Lärtillfällen

Interaktioner

Interaktioner

Sammanfattning Hur olika komponenter stödjer elevers språkliga utveckling i svenska klassrum Likheter och skillnader mellan svenska och brittiska klassrum Användbart i en svensk skolkontext Öka lärares medvetenhet och kommunikationsvänligheten i svenska klassrum

Hur kan lärare använda observationsverktyget? Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever

Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling Identifiering av behov och planering av kartläggning Kartläggning med verktyget Identifiering av styrkor och utvecklings-behov Förändring av miljö och undervisning

Hur kan lärare använda observationsverktyget? Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever

Länk till observationsverktyget https://lnu.se/forskning/sok-forskning/forskningsprojekt/projekt-sprakformaga-larmiljo-och-undervisning/