Institutionen för svenska språket Språkutvecklande undervisning Lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner Christian Waldmann Institutionen för svenska språket Linnéuniversitetet
Varför språkutvecklande undervisning? ”Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling” (Lpfö98, s. 7) ”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade” (Lgr11, s. 9) Språk Lärande
Språklig sårbarhet - pedagogisk sårbarhet Språkliga svårigheter – kontextuella och relationella Lärarrollen och pedagogiska möjligheter Pedagogisk sårbarhet Pedagogisk utmaning – lärandemiljöer som är utvecklande för alla elever (Bruce, B., Ivarsson, U., Svensson, A-K. & Sventelius, E. 2016: Språklig sårbarhet i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur)
Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet (Communication Supporting Classrooms Observation Tool, se t.ex. Dockrell m.fl. 2015) LÄRMILJÖ Den fysiska miljön 19 komponenter LÄRTILLFÄLLEN Möjligheter till språkutveckling 5 komponenter INTERAKTIONER Språkliga utbyten och interaktioner 20 komponenter Alla elever – Alla lärare – Alla skolämnen – Hela skoldagen
Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet Fritt tillgängligt på projektets hemsida: https://lnu.se/forskning/sok-forskning/forskningsprojekt/projekt-sprakformaga-larmiljo-och-undervisning/
Studie av svenska klassrum Hur stöds elevers språkliga utveckling i klassrum? Observationer: 20 lektioner i årskurs 1 6–7-åringar Blandade elevgrupper Data: poäng för varje dimension Lärmiljö: 0–19 poäng Lärtillfällen: 0–25 poäng Interaktioner: 0–100 poäng
Studie av svenska klassrum Min Max Totalt Medel Längd på observation (min) 40 80 1032 54,3 Antal elever 5 26 336 16,8 Antal lärare 1 3 32 1,7
Lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner
Lärmiljö
Lärmiljö
Lärtillfällen
Interaktioner
Interaktioner
Sammanfattning Hur olika komponenter stödjer elevers språkliga utveckling i svenska klassrum Likheter och skillnader mellan svenska och brittiska klassrum Användbart i en svensk skolkontext Öka lärares medvetenhet och kommunikationsvänligheten i svenska klassrum
Hur kan lärare använda observationsverktyget? Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever
Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling Identifiering av behov och planering av kartläggning Kartläggning med verktyget Identifiering av styrkor och utvecklings-behov Förändring av miljö och undervisning
Hur kan lärare använda observationsverktyget? Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever
Länk till observationsverktyget https://lnu.se/forskning/sok-forskning/forskningsprojekt/projekt-sprakformaga-larmiljo-och-undervisning/