Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldramöte 12 september 2011
Advertisements

Exempel utifrån ett antal målområden
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Naturkunskap i förskoleklass
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Stensbers förskola / Teknikcentrum │ Barn och ungdomsförvaltningen Adress Ståthållaregatan 35, Kalmar Tel , ,
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Välkomna till styrd helpdesk
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Informationsmöte Välkomna!.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Engelska – English Pick a colour…
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Kurs mindfulness Studenthälsan
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Skolledningskonferens
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Vårdförbundet Verksamhetsplan
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kurs mindfulness Studenthälsan
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik

Syftet med dagen är att genom kollegialt lärande fördjupa och utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik ytterligare på er förskola. Det förväntade resultatet är att det ska göra skillnad för varje barn på er förskola redan på måndag

Funktionell kvalitet- måluppfyllelse Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet?

-Vilket utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning? -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna? Lpfö tydliggör att undervisningen inom ett visst ämnesområde ska göra det möjligt för barnen att utveckla ett antal förmågor kopplade till olika objekt. Om vi givit barnen möjlighet att göra det, bedömer vi i funktionell kvalitet

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen

-Vilken är förmågan? -Vilken är objektet (föremålet) för förmågan?

Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap Kunna = förmå behärska

Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap Kunna = förmå behärska

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen Förstå Kunna om  Urskilja Utforska Dokumentera Ställa frågor Samtala om  Utforska   Bygga   Skapa  Konsturera Naturens kretslopp Människor, Natur Samhälle hur människor, natur och samhälle påverkar varandra Naturvetenskap Samband i naturen Växter Djur Enkla kemiska processer Fysikaliska fenomen Teknik Hur teknik fungerar

Om en förmåga ska utvecklas - koppla den till flera olika objekt

Kognitiva processer- Åt vilket håll riktar vi vår undervisning? Förmågorna i taxonomin återfinns och utgör grunden för bedömning och betygssättning i hela utbildningssystemet, dvs. samma förmågor återfinns i både förskolans, grundskolans och gymnasieskolans läroplan och värderas olika beroende på ökad kognitiv komplexitet. Om det ska bli möjligt för barnen/ eleverna att erövra de mer komplexa förmågorna behöver vårt arbetet med dem påbörjas redan i förskolan, precis som de är beskrivna i förskolans läroplan och kopplade till benämnda objekt. Fundera över vilka förmågor (eller objekt) vi utmanar barnen i och om det finns förmågor (eller objekt) som vi mer sällan hjälper barnen att få möjlighet att utveckla

Hur skapar ni en lärmiljö inne som gör det möjligt för barnen att få utveckla de förmågor och objekt som läroplanen talar om i?