Affärsmodell och Avtal Delprojekt 002 - Affärsmodell och Avtal
Att utveckla en verksamhet för ett förändrat landskap Ett diskussionsunderlag utvecklat av forskare knutna till Trafikverkets FoI-portfölj ”Trafikverket – en modern myndighet”. Lisa Vi arbetar i ett forskningsprojekt tillsammans med Trafikverket som handlar om verksamhetsutveckling och innovation i värdenätverk Syftet med projektet är att utveckla och pröva en arbetsmodell/metod för innovation i samverkan. Målet är att skapa en mer innovativ arbetsorganisation för att bedriva gemensam utveckling med branschens olika aktörer. Några förväntade effekter Ny kunskap om innovation i samverkan Stärkt innovationsförmåga hos berörda parter Bedriva gemensam utveckling Nöjda och engagerade medarbetare Stärka Trafikverket som en innovativ myndighet/arbetsgivare Ger nya perspektiv på förändrings- processer Från enkel till komplex samhällsplanering Att hantera flera roller och perspektiv Mot gemensamt utvecklingsarbete med intressenter IT en integrerad del av verksamheten Nya e-tjänster underlättar och måste byggas med intressenterna En ny syn på människor och medarbetare växer fram
Mot ett nytt samverkanslandskap Nu Sen Organisationsfokus Produktorientering Marknadsorientering Nytto- och upplevelseorientering Strategiskt fokus Konkurrens och positionering Konkurrens och vissa samarbeten (värdekedjor) Gemensamt värdeskapande (värdenätverk) Innovation Internt, slutet, teknikdrivet Internt men lyssnar på kund Öppet: samverkan med kunder och intressenter Internt organisation Strikt funktionsindelning Huvud- och stödprocesser Tvärfunktionellt, multidisciplinärt och tillsammans med intressenter Kunden Transaktion Relation Interaktion Medarbetaren Kontroll Engagemang och kontroll Engagemang och tillit Ledarskapet Chefskap i en hierarkisk organisation Chefen - nu också ledare Ledarskap som en gemensam uppgift med stort egenansvar Styrningen Regelstyrning Mål- och resultatstyrning Värderingsstyrning med ett gemensamt syfte IT IT som ett eget liv i organisationen IT anpassas till affärsplanen Digitalisering som en integrerad och naturlig del av strategin Hållbarhet Efterlevnad av gällande lagar och regler Hållbarhet ses som en möjlighet i affärsplanen Hållbarhet som en naturlig och integrerad del av strategin DÅ NU SEN Bodil öppen innovation, gärna ta Hank Chesbroughs grej om att ”de flesta smarta jobbar inte hos oss” och det där med att affärsmodeller blir otroligt viktiga då man skapar och levererar nyttor i nätverk. När det gäller vår forskning för, på och om Trafikverket så handlar den del som innovations och utvecklingsarbete men den handlar också om styrning.
Öppen och sluten innovati-on Principer för sluten innovation Principer för öppen innovation De duktiga människorna inom området jobbar hos oss. Alla smarta människor jobbar inte hos oss, så vi måste hitta och dra nytta av kunskap och expertis hos begåvade människor utanför vår organisation. För att tjäna pengar på FoU måste vi upptäcka, utveckla och sälja på egen hand. Extern FoU kan skapa tydliga värden; intern FoU behövs för att organisationen ska kunna ta en andel av dessa vinster. Upptäcker vi själva något som kommer vi först till marknaden. Vi behöver inte ha gjort all forskning själva för att göra vinster på den. Om vi kommersialiserar en innovation så vinner vi. Att bygga en bättre affärsmodell är bättre än att komma först till marknaden. Om vi utvecklar de flesta och bästa idéerna i branschen så vinner vi. Om vi använder interna och externa resurser optimalt så vinner vi. Vi måste kontrollera våra intellektuella tillgångar så att våra konkurrenter inte gör pengar på våra idéer. Vi ska göra vinster på andras användning av vårt intellektuella kapital och vi ska köpa IP från andra när det stärker vår affärsmodell. (Efter Henry Chesbrough)
Vad behövs för att vi ska ha en god chans att lyckas? Vår egen organisation måste ha den förmåga (struktur, kunskaper, engagemang) som krävs för att vi ska klara av att göra vår del av jobbet. Samtliga organisationer vars insatser är nödvändiga för att vi ska lyckas måste uppleva positiva incitament. Samtliga organisationer vars insatser är nödvändiga för att vi ska lyckas måste ha den förmåga (struktur, kunskaper, engagemang) som krävs för att de ska klara av att göra sin del av jobbet (Efter Ron Adner: The wide lens.) Vad behövs för att vi ska ha en god chans att lyckas?
Del-projekt affärs-modell och avtals-form Syftet är att skapa en dokumentation innehållande underlag för upprättande av affärsmodeller och avtalsformer (t ex trafikeringsavtal, baskontrakt och analystjänster), utifrån Trafikverkets perspektiv. Dokumentationen innehåller bl a kravbild på avtal och affärsmodell som stödjer proaktivt underhåll avseende hjul/räl.
Vår teoribas
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. Benjamin Franklin Vår syn på lärande Lisa Vi har stort fokus på lärande och utveckling - att alltid vara i rörelse. Vi involverar de som ska delta i ett förändrings – eller utvecklingsarbete.
Vägen framåt Bygga storyn kring dagens problem och hur det borde vara: Workshop med de som dagligen arbetar med underhållet längs med spåren Workshop med Trafikverket för att beskriva beställarperspektivet Lära och förstå vart arbetet med affärsmodeller för proaktivt underhåll står idag. Vad har andra gjort inom området? Intervjuer med 20-tal personer i och utanför Trafikverket. Vägen framåt Lisa Vi har stort fokus på lärande och utveckling - att alltid vara i rörelse. Vi involverar de som ska delta i ett förändrings – eller utvecklingsarbete.
En story som beskriver ett önskat tillstånd En eller flera affärsmodeller som stödjer samverkan Underlag rörande avtalskonstruktioner Bitar faller på plats så att vårt pilotprojekt kan genomföras. Plus storyn… Förväntat resultat Lisa Vi har stort fokus på lärande och utveckling - att alltid vara i rörelse. Vi involverar de som ska delta i ett förändrings – eller utvecklingsarbete.