2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Advertisements

Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Jakten på ett nytt Google - och på akademiskt entreprenörskap Mats Benner Lunds universitet.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Policy för miljö och hållbar utveckling
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Konjunkturer.
Industriella Revolutionen
IKEA och Linnéuniversitetet tillsammans
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Göteborgs universitet förnyas
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
Forskningssamverkan i Norra regionen Var befinner vi oss?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Säkra trender; Omvärlden Säkra trender –Immateriella tillgångars betydelse och värde ökar (+)
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Finansiell samordning
K A R L MARX. Grundtanke: Att visa att kapitalismen är omöjlig. (Dvs. inte att den är orättvis eller ineffektiv!)
Industriella Revolutionen Förutsättningar: Efterfrågan Arbetare Politiskt klimat Teknik o vetenskap Teknik o vetenskap Industriell Revolution.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Akademiska värden - inledning till samtal
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Att styra och leda ett lärosäte
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Att styra och leda ett lärosäte
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Förstudie Otålighet Läsa redan beslutade Intervjua aktiva och berörda
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Park- och naturförvaltningen
Forskningsrådet Formas
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Presentationens avskrift:

2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666 Lunds Universitet 2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666 The figures for Lund University in the presentation are based on the 2013 financial year.

Tankar kring akademiskt ledarskap

Akademisk frihet ”Idealtypen autonomi står för uppfattningen att vetenskapen skall bedrivas för sin egen skull och av egen kraft. Utomvetenskapliga önskemål får inte påverka valet av problem eller hur de undersöks. Resultatens värde bedöms internt, dvs. vetenskapsmännen kontrollerar sitt eget arbete. Drivkraften i kunskapstillväxten är alltså inomvetenskaplig och universiteten har stor ekonomisk och verksamhetsmässig bestämmanderätt.” Göran Blomqvist (1992), Elfenbenstorn eller statsskepp.

En akademi i tiden - ökad frihet för universitet och högskolor (prop ”Det är en viktig principfråga med hänsyn till universitets och högskolors grundläggande uppgift att vara en självständig och kritiskt reflekterande kraft i samhällsutvecklingen.” ”Dagens forskning blir morgondagens innovation och morgondagens innovation ger framtida jobb. Men för att våra studenter ska få bästa möjliga utbildning och för att forskningen ska kunna utvecklas och komma till nytta på bästa sätt genom t.ex. forskningsbaserad innovation, krävs rätt kompetens, fungerande och stödjande strukturer, kapital och ett regelverk som är främjande snarare än hindrande.”

Ett lyft för forskning och innovation (prop. 2008/09:50) ”Bristande kommersialisering. Forskningsresultaten har alltför sällan lett till nya jobb, nya produkter och tillväxt i Sverige.”

Akademisk frihet ”Den motsatta idealtypen, heteronomi, kännetecknas istället av att vetenskapen får sitt värde genom att vara ett medel för samhällets nytta. Vetenskapen tjänar alltså andra värden än sina egna; väsentliga kriterier är användbarhet och praktisk nytta. Vetenskapsmännen skall vara lojala mot stat och samhälle och skall vara redovisningsskyldiga utåt för sitt arbete. Det är alltså efterfrågan från samhället som är den viktigaste drivkraften i kunskapstillväxten.” Göran Blomqvist (1992), Elfenbenstorn eller statsskepp.

”Om vi skall kunna behålla den industri som är så viktig för landet måste vi ha rätt kompetens ute på universiteten. Staten ställer inga krav på forskarna, utan de kan ägna sig åt den forskning de vill. Man tror att forskningen blir bättre om det inte finns några riktlinjer. Det strategiska tänkandet saknas helt.”….”Industrins behov bör styra forskningen”. Lena Treschow Torell, IVA (2004), i Benner 2008, Kunskapsnation i kris?

”För att skapa långsiktig strategisk styrning av ett lärosäte behöver strukturerna inom lärosätena förändras så att ledningarna får mer makt…..Detta innebär givetvis ett paradigmskifte, i en kunskapsorganisation där kollegial styrning är en kultur som sitter i väggarna. Men med kollegial styrning är det svårt att göra prioriteringar. ” IVA (2005), Framtidens universitet, Panel II, Organisationsformer och specialisering.

Svensk forskning i världsklass Bara två länder i världen investerar mer än Sverige i forskning i relation till BNP, påpekar utbildningsminister Jan Björklund i DN-debatt 2012-08-30 : ”Problemet är resultaten. Jämfört med förutsätt- ningarna borde svensk forskning stå sig bättre i den internationella konkurrensen”.

”Självfallet går inte forskningsresultat att beställa eller kommendera fram på politisk väg. En investering i forskning är helt annorlunda än att investera i en järnväg” Jan Björklund DN-debatt 2012 -08-30

New public management vs Kollegialt ledarskap

”Det finns så många bra forskare inom akademin, men väldigt få bra ledare”

Bo Hagström (2002), Nyheter & Debatt, HSV ”Många akademiska chefer väljer inte chefskapet för att de vill eller tycker om att leda, utan för att de ”måste”. De vill inte vara chefer, men vill å andra sidan inte heller ha andra till chefer” Bo Hagström (2002), Nyheter & Debatt, HSV

Kontrakt/överenskommelser mellan rektor/dekan och dekan/prefekt Kollegialt nominerad, förordnad av rektor/dekan Villkor för ansvar, stöd och befogenheter specificeras Uppdraget kan avbrytas om bristande förtroende uppstår

Ledningsgrupper RÅD till rektor/dekan/prefekt inför beslut Förhandlingar och kompromisser med kunniga kollegor leder fram till bra beslut Underlättar kommunikationen både nedåt och uppåt i organisationen Ökar solidariteten och möjligheterna till ansvarstagande och förankring i hela beslutslinjen

”Jag blir mörkrädd….”

”Vi och dom….”

Kollegialt ledarskap kräver kollegor som tar ansvar ”Kollektiv förmåga” Alla siffror härrör verksamhetsåret 2013.

Alla siffror härrör verksamhetsåret 2012.