Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Välkommen till Falkenbergs kommun!.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Reseproduktion och försäljning
Från idé till verklighet!
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Världens största näring
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
Resmål och resvägar Val av transport.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Kulturforum Västernorrland
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Enkel turismkunskap.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Regionalt utvecklingsprogram
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Från projektidé till genomförande - Hur söker man projektstöd?
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Information till föräldrar Klassresa i ÅK6 till Ängsholmen september 2015.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Västmanlands län kv December 2016
Tegelsmorasjön – Vendelsjön – Årummet däremellan (TVÅ)
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
Framtidens Norrköping på C
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Samrådsförslag.
Projektet Utfördes av Samverkan i Vendelbygden
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Competence Academy – Public Sector
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Där idéer blir verklighet
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resurser och genomförare!
Presentationens avskrift:

Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.

Besöksnäringens betydelse En av de snabbast växande näringarna i Sverige. Växer besöksnäringen så växer det övriga näringslivet. Ger viktiga jobb – många unga får sitt första jobb i besöksnäringen. Personalintensiv näring. Platsbunden näring som inte flyttas runt. En ort du vill besöka kan också bli en ort du sedan väljer att bo och verka i.

Turism Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften.

Besökare Samma definition som turism. Tre krav ställs för att en resenär ska kunna räknas som besökare: Resan ska gå till en plats utanför resenärens vanliga omgivning. Exkluderar regelbundna pendlingsresor, dvs resor till och från hemmet för arbete eller studier. Den sammanhängande vistelsetiden på platsen för besöket ska vara högst 1 år. Längre vistelsetid är bosättning. Huvudsyftet med resan ska vara annat än att utöva lönearbete som betalas av någon på platsen. Exkluderar arbetsmigration.

Turismkonsumtion Turismkonsumtion definieras som ”värdet av de varor och tjänster som konsumeras av eller är avsedda för besökare”. Det är det som konsumeras och inte vad som produceras som per definition avgör vad som är turism – Besöksnäringens komplexitet

Förädlingsvärdet för olika brancher relaterade till turismkonsumtion

Hur ser besöksnäringen ut i Tierps kommun? Bo – 5 st (camping, hotell, stugor) Resa – 3st (Taxi, buss, Stiftelsen Leufsta) Äta ute – 25 restauranger (ca 7-10 stycken riktar sig medvetet mot besökare) Äta hemma och övrig handel – Totalt ca 180 företag. Som berörs av turism ca 25st. Matproducenter och gårdbutiker. Göra – 6-7 st (ex Tierp Arena och Örbyhus Golf)

Turistkronan Tierps kommun2013 - visar hur besökarens utgifter fördelas inom näringens olika delar

Reseanledningar Vallonbruken (flera bevarade bruksorter i kommunen) Upplandsleden Smultronställen (Upplandsstiftelsens tips på naturupplevelser, t ex fågeltorn m.m.) Konst på Väg (ett arrangemang per år) Stockholms fallskärmsklubb (Nordens största) Tierp Arena (är även angivet som företag) Örbyhus Golf (är även angivet som företag) Idrottsklubbarnas arrangemang Hållnäskusten

Slutsatser Vi har ett stort utbud av turistiska råvaror – kulturhistoriska upplevelser och fina naturupplevelser Vi saknar säljbara produkter kopplade till dessa besöksmål Relativt få företag – undantag handeln, saknar dock kunskap och koppling till besöksmålen Locka besökare – locka till inflyttning, strategi krävs Saknar ”goda ambassadörer” – föreningar, företag, invånare och kommunanställda dåligt informerade om vad som finns

Kommunens roll i utvecklingen av besöksnäringen Dragare – verksamheter kommunen tillhandahållare ex museum, idrottsevenemang och –anläggningar, natur- och kulturområden Servicegivare – infrastruktur, kollektivtrafik, rastplatser, vatten och sophantering m m Myndighet – tillse att lagar och regler som gäller för näringen efterlevs, utöva tillsyn och tillståndsverksamhet Främjare – insatser ex samverkansprocesser, nätverksarbete, kompetensutveckling och marknadsföring

Lokal strategi och handlingsplan Destinationsutveckling Finansiering Marknadsföring Samverkan mellan privat, offentlig- och ideell sektor Entreprenörskap, företagande och kompetensutveckling Hållbar besöksnäring Ambassadörskap Intern kunskapshöjning

Handlingsplanens användningsområde Den lokala handlingsplanen för Tierp är tänkt som ett stöd i kommunens arbete med att bidra till uppfyllnaden av de uppsatta mål som finns i den regionala strategin. Dokumentet kan också användas som ett dokument att utgå ifrån i olika diskussioner kring besöksnäringen i syfte att skapa en gemensam bild Dokumentet kan då också med fördel användas av andra aktörer än kommunen, t ex näringslivet och den ideella sektorn.  

Slutligen Besöksnäringen är viktig för att skapa jobb men också för att bidra till attraktiviteten för vår kommun. Tierps kommun ska vara en kommun att besöka, bo och verka i. Drivkraften till att driva företag måste alltid komma från de som faktiskt ska göra det, entreprenörerna. Kunskapen och inblicken i vad som finns och vad som efterfrågas kan kommunen eller annan aktör stå för. Inspirera, ge kunskap och skapa mötesplaster är viktiga ledord för kommunen framöver.

Kontakt Kontakta Lena Wänkkö om du undrar över någonting, lena.wankko@tierp.se, 0293 - 21 86 26.