Skolan som arena för psykisk hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Dagordning föräldraråd 2/6
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Baskompetens i samverkan
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Hälsa, lärande och trygghet
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elevsociala team.
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
TUNA-projektet.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
ELEVER I SKOLAN = ELIS
LÄGET I PROJEKTET Anja Kivimäki. Mål Snabbare insatser till elever som behöver stöd Stöd genom samverkan Dokumenterade samverkansprocesser.
Framtidens familjecentral
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Förberedelse av pilot ”Fråga alla” Alla elever får vid elevhälsodamtalet frågor om psykosociala risker i i hemmiljön – pilot hösten 2016 i Enköping och.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolan som arena för psykisk hälsa
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Skolan som arena för psykisk hälsa
Presentation av tjänst
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Samverkansråd
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Presentationens avskrift:

Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby

Syfte och mål Förbättringar i skolan för psykisk hälsa anja.p.kivimaki@gmail.com Syfte och mål Förbättringar i skolan för psykisk hälsa Tidig upptäckt av risker och tidiga insatser för psykisk hälsa – förebyggande och hälsofrämjande Förbättra skolnärvaro – hindra utanförskap Räkna socioekonomisk besparing vid hindrad utanförskap Arbetsgång för förslag från elever till elevhälsoteam Eleverna som sakkunniga i förbättringsarbete

Arvsfonden ökar finansieringen anja.p.kivimaki@gmail.com Arvsfonden ökar finansieringen Tidigare beviljat 1,8 milj per år. Från hösten 2016 ökas anslaget till 3 milj per år vilket möjliggör anställning av socialpedagogisk resurs i båda kommunerna. Stormöten öppnas för alla intresserade i mån av utrymme.

anja.p.kivimaki@gmail.com Mission Hindra utanförskap

Strategi – hur ? Eleverna med i utveckling anja.p.kivimaki@gmail.com Strategi – hur ? Eleverna med i utveckling Samarbete över organisationsgränser – förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande

Organisation Virtuell organisation, över organisationsgränser anja.p.kivimaki@gmail.com Organisation Virtuell organisation, över organisationsgränser Leds av idén elevens bästa

Målgrupp Elever Elevhälsoteam anja.p.kivimaki@gmail.com Målgrupp Elever Elevhälsoteam De professionella inom landsting och kommun som bistår elevhälsan kring elevers psykiska hälsa Forum för brukarinflytande, Attention, Hjärnkoll och NSPH, OCD-förbundet Uppsala län Föräldrarna i referensgrupp

Metod = praktiska exempel på anja.p.kivimaki@gmail.com Metod = praktiska exempel på Hur förslag från elever kan leda till bättre förutsättningar för psykisk hälsa Hur skolan kan befrämja psykisk hälsa Hur man kan lösa praktiska problem

Projektets resultat fortbestår genom anja.p.kivimaki@gmail.com Projektets resultat fortbestår genom Kompetens hos elevhälsoteam och elever Dokumenterade rutiner för olika stödinsatser Egen finansiering genom att socioekonomisk lönsamhet övertygar ledning och politiker att fortsätta arbetet efter projekttiden

Skolan går i täten för psykisk hälsa anja.p.kivimaki@gmail.com Skolan går i täten för psykisk hälsa Skolan ger mest insatser Skolan har bästa logistik Skolan kan nå även de elever som inte söker

Mätbara mål Antal initiativ från elever till elevhälsoteam anja.p.kivimaki@gmail.com Mätbara mål Antal initiativ från elever till elevhälsoteam Antal presentationer på webbplats Antal förändringar på basen av elevers initiativ Antal skolor som har dokumenterad arbetsgång för att ta fram elevers synpunkter Antal dokumenterade rutiner för de förbättringar som genomförts.

Vilka är med? 83 professionella Psykologer Kuratorer Skolsköterskor anja.p.kivimaki@gmail.com Vilka är med? 83 professionella Psykologer Kuratorer Skolsköterskor Specialpedagoger och speciallärare Rektorer Elevcoacher De 20 skolorna har sammanlagt 6000 elever

Några skolor går i täten anja.p.kivimaki@gmail.com Några skolor går i täten Strategiskt val Skolor där framgången kan nås

Photovoice Elevhälsan väljer förbättringsbehov. anja.p.kivimaki@gmail.com Photovoice Elevhälsan väljer förbättringsbehov. 4-6 elever bildar grupp för att ta fram förslag. Eleverna fotograferar och filmar. Eleverna formulerar förslag. De gör en kort video om sitt förslag. Förslag förankras hos rektor. Videon delas till projektdeltagare. Videon visas workshop. Elever får feedback om sina förslag.

Spridning lokalt Från elevhälsoteam till skolan som helhet anja.p.kivimaki@gmail.com Spridning lokalt Från elevhälsoteam till skolan som helhet Till andra skolor i kommunen

Spridning i länet och nationellt anja.p.kivimaki@gmail.com Spridning i länet och nationellt Öppna stormöten fyra gånger per år Hälsoäventyret Föreläsare Arvsfonden www.skolansomarena.com 5300 individuella besökare Rädda Barnen Röda Korset

Kontinuerlig förbättring med elever anja.p.kivimaki@gmail.com Kontinuerlig förbättring med elever EHT och elever väljer teman att förbättra Elever ger förslag EHT förankrar hos rektor WORKSHOP med alla I projektet EHT genomför med projektgrupp Återförs till elevgrupp, skola

Stormöten April 2015: val av prioriterade områden: skolnärvaro anja.p.kivimaki@gmail.com Stormöten April 2015: val av prioriterade områden: skolnärvaro Augusti 2015: test av hemmasittarprogram (HSP) Oktober 2015: test av handledning kring elevärenden. Februari 2016: tidig upptäckt av elevers utsatthet. April 2016: Plan för pilot ”Fråga alla” September 2016: Hälsofrämjande inom elevhälsan. Plan för pilot ”Fråga alla”. November 2016: Preliminära resultat av pilot. Stödinsatser vid olika utfall. Februari 2017:…

anja.p.kivimaki@gmail.com Preliminära resultat Hemmasittarprogrammet anpassas till lokala förutsättningar, pågår Socialpedagogisk hjälp i skolan Intergration i skolan, hur? Förberedelse för återgång till skolan Åter till skolan – lönsamt direkt

Preliminära resultat, forts anja.p.kivimaki@gmail.com Preliminära resultat, forts Tidig identifiering av familjer med kommande stödbehov Hjälp till familjen Öppna stormöten för alla, mot utvärdering i fokusgrupp Metod: repetition, ständig introduktion Systematisk utveckling med elever

Fynd Behov av nytt lärostoff: Förhållningssätt värdegrund 10 budord anja.p.kivimaki@gmail.com Fynd Behov av nytt lärostoff: Förhållningssätt värdegrund 10 budord bemötande i uppfostran

anja.p.kivimaki@gmail.com

Antagen socioekonomisk besparing anja.p.kivimaki@gmail.com Antagen socioekonomisk besparing