Slutarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Vetenskaplig Metod.
Källkritiska kriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Källkritik på Internet
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Outline för dagens övning
KÄLLKRITIK En metod.
Kandidatuppsats i Statistik F3
INFORMATIONSKOMPETENS 1
KÄLLKRITIK.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Teoretisk referensram
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Samhällets ojämlikhet
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Slutarbete. Att göra Ni skall skriva ett arbete om en aktuell social fråga Detta arbete skall redovisas muntligt och skriftligt Vid muntlig redovisning,
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
4 processer att behärska:
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Examensarbete 2017.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Sociologi Introduktion.
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
KÄLLKRITIK En metod.
Rubrik Förnamn Efternamn (klass)
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Bli säker på utredande PM
Ett samarbetsprojekt mellan
Källors relevans och trovärdighet
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Presentationens avskrift:

Slutarbete

Att göra Ni skall skriva ett arbete om en aktuell social fråga inriktad åt ungdomar Detta arbete skall redovisas skriftligt Ert valda ämne skall diskuteras i förhållande till ett urval av de teorier som vi har arbetat med under terminen (eller annan teori som ni kanske har mött på) För enkel nivå skall minst fyra begrepp ingå i arbetet Måste använda minst två andra källor utöver kurslitteratur Värdera källorna Ca 5 sidor (det handlar ej om kvantiteten utan om kvaliteten)

Källkritisk diskussion Här beskriver du vilken typ av källor som du har använt, och går du igenom källkritiskt den litteratur, statistiska studier eller undersökningar som behövs för att uppfylla ditt syfte. Förklara varför denna litteratur är relevant utifrån dina frågeställningar och/eller ditt arbete för övrigt. Hur tillförlitlig anser du att denna källa är? Behöver du stödja denna källa med ytterligare material/källor? Vilka plus- och minussidor har dina källor? Hur gammal är källan? Exempel på hur en liten del av litteraturgenomgången kan se ut, finner du nedan: Denna undersökning är baserad på tre källor, vilka kommer presenteras i detta avsnitt. Den första källan är boken Epok, och är en lärobok i historia. Källan är vald på grund av att xxx. Boken är skriven för att visa på fakta ifrån historien och riktar sig främst till gymnasieelever. Läroboken är grundläggande så för att få en mer fullständig bild av de båda revolutionerna, kommer arbetet kompletteras med ytterligare källor.

Förslag på arbeten Fattigdom: beroende av socialbidrag för att täcka alla kostnader, framförallt barn med utländsk bakgrund, barn till ensamstående och barn som bor i städernas förorter som har det sämst ställt. Utbildning och kunskapsklyftor: kunskap är makt, yrkesvalet (påverkas av klass) påverkar inkomsten och social status och möjlighet att påverka sitt liv. Bostadsklyftor: bostadssegregering, ett tydligt tecken på klass. Invandrare och arbetarklass hamnar i förorter medan över- och medelklass hamnar i radhus och villaområden eller i städernas exklusiva centrum. Vem har råd att bo var och varför? Ungdomsarbetslöshet: det onda hjulet, behöver erfarenhet men ingen som vill ge erfarenhet

Förslag på arbeten Kriminella gäng: narkotikahandel, häleri, misshandel osv. Har byggt upp en egen kultur – gängkultur, tex motorcykelgrupper Vilka funktioner fyller gänget? Vad har man för koder och ritualer? Hur viktigt är gänget för den egna identiteten? Ungdomskriminalitet: kriminalitet vanligare bland ungdomar än andra befolkningsgrupper, tex snatteri, vandalisering, klotter, missbruk, våld Turbulent period i jakt på egen identitet. De som fortsätter med sin brottsliga bana har ofta annan problematik bakom sig. Konsumtionsliv - Jag shoppar därför finns jag till?

Förslag på arbeten Reflexivt identitetsarbete - Sökandet efter identitet – att hela tiden förnya oss själva Identitet på nätet

Layout Titelsida: iögonfallande titel Inledning/Bakgrund: presentera själva arbetet, varför du vill skriva om detta, presentera vilka teorier eller begrepp som är aktuella i ditt arbete (inledningen skall börja öppet men fungera som en tratt så att det leder till syftet) Syfte: vad är målet med ditt arbete? Vad skall du undersöka? Frågeställningar: frågor för att kunna förverkliga syftet Metod (källkritik): presentera dina källor och diskutera dessa kritiskt Diskussion: ha en röd tråd, där du samtidigt diskuterar dina teorier men även kopplar dem till ”verkligheten” för att uppfylla ditt syfte, för betyget A behöver du även ha en kritiskt diskussion om själva teorin Slutsats: vad är svaret på ditt syfte? Vilka slutsatser kom du fram till? Knyt samman säcken Källförteckning

Källförteckning Källförteckningen ska skrivas på en separat sida längst bak i rapporten och innehålla fullständiga uppgifter. Källorna sorteras i alfabetisk ordning. Bok: Elm, S. & Thulin, B. (2001). Epok. Malmö. Interskol. 1 utg. Artikel från tidskrift eller tidning: Ericsson Kristina, ”Grammatikens abc”, Språket 2014:2, s. 22-23 Rosén Peter, ”Engelskan i skrift”, Dagens nyheter, 2014-09-02, s. 10 Elektroniska källor: Karlsson Håkan, Amerikanska revolutionen, Populärhistoria, nr 2 (2014): 22-23 (http://Popularhistoria.se /Amerikanska_revolutionen. (Hämtad 2014-10-02))