Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Informationssökning Tehres Lindskog Thorildsplans gymnasium
Advertisements

Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Carina Bergqvist Torvallaskolan
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Så jobbar vi med Smartboard i biblioteket!
Biblioteksservice till Sveriges nätuniversitetet Jan Hagerlid KB/BIBSAM Överbibliotekarie vid SLU (tjl)
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Bibliotekens service till distansstudenter Jakob Harnesk, PrioInfo IKONER, 7 nov
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Kompetensförsörjningsstrategi södra Småland
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Utmaningar i en digital tid
2010 Christer Bergqvist & Ulf Redmo 1 Samarbete över biblioteksgränser Regionbiblioteket i Kalmar län och Länsbibliotek Sydost (Blekinge och Kronoberg)
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Informationssökningsprocessen:
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
©Else-Britt Hellström
Hvad vilja Biblioteken? Arbetsgivarnas krav och förväntningar på en förändrad B&I-utbildning Jakob Harnesk / Harnesk Information Mötesplats för framtiden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Socialpedagogiska innebörder
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Bibliotek
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Ett snedsteg är aldrig fel ! Nya vägar för Bibliotekssamverkan LÄRSAMVERKAN I SYDOST.
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Autism och Asbergers Syndrom
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Examensarbete 15 hp Kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, 180 hp Stockholms universitet.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Våra relationer och folkbibliotek
Migration och psykisk hälsa
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Presentationens avskrift:

Länsbibliotek Sydost 2005-12-09 Eva-Maria Flöög Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost 2005-12-09 Eva-Maria Flöög

Livslångt lärande Folkbildning Poänggivande kurser Yrkesrelaterade vidareutbildningar Privata studier Vad kan vara folkbildning idag?

Varför diskuteras dessa frågor? Fler människor studerar Nya utbildningsanordnare Fler ovana användare Ny pedagogik, nya frågor Mer tillgänglig information Mer komplexa redskap för informationssökning

Bibliotekstyper Målrelaterade Värderelaterade Skol- och gymnasiebibliotek Högskolebibliotek Företagsbibliotek Värderelaterade Folkbibliotek

Pedagogik Pedagogisk miljö Katederundervisning Undersökande arbetssätt Distansundervisning ”Alla har blivit undervisade utan att lära sig och alla har lärt sig utan att bli undervisade”

Vilken hjälp? Hjälp att söka litteratur Kurslitteratur Hjälp att formulera sökfrågor Handledning Bra studiemiljö

Vems ansvar? Vilket uppdrag har folkbiblioteken? Vilka resurser har man? Hur ser samarbetet ut mellan olika bibliotekstyper?

Diskussionsfrågor: Hur har biblioteksverksamheten förändrats de senast ca 10 åren? Vad beror förändringen på? Upplever ni att högskolebibliotek och folkbibliotek fungerar på olika sätt och vilken/vilka är de viktigaste skillnaderna?

Vad menas med pedagogisk kompetens? Undervisningssamhället och hur man kan samarbeta med utbildningsanordnare Modern pedagogik, lärande Kunskap om de ämnen som studeras Handledning Användarundervisning och andra metoder Källkritik

Viktiga faktorer för att kunna utveckla kunskap Avgränsade frågeställningar Meningsfulla frågeställningar som anknyter till tidigare kunskap Kunskap om informationssökningsprocessen Stödstrukturer

Metoder Referenssamtal Användarundervisning Samarbete med utbildningsanordnare och andra aktörer Samarbete mellan olika bibliotekstyper Medieplanering Lokalutformning Systemutveckling

Förändring Behövs förändring? Vem är förändringsbenägen? Vilka hinder finns för förändring?

Diskussionsfrågor Hur ser samarbetet mellan olika bibliotekstyper ut? Finns det problem i samarbetet? Hur ser samarbetet med utbildningsanordnare och andra kommunala funktioner ut? Problem? Behöver biblioteken förändra sitt arbetssätt? Varför? Hur? Vad är det att förändras?

Vad kan studier betyda ? Nya kunskaper Grund för nya intressen Nya tolkningar av omvärlden Ökat självförtroende

Slutsatser Vad behöver göras? Vilken kompetensutveckling behövs? Hur får vi saker och ting att hända?