Länsbibliotek Sydost 2005-12-09 Eva-Maria Flöög Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost 2005-12-09 Eva-Maria Flöög
Livslångt lärande Folkbildning Poänggivande kurser Yrkesrelaterade vidareutbildningar Privata studier Vad kan vara folkbildning idag?
Varför diskuteras dessa frågor? Fler människor studerar Nya utbildningsanordnare Fler ovana användare Ny pedagogik, nya frågor Mer tillgänglig information Mer komplexa redskap för informationssökning
Bibliotekstyper Målrelaterade Värderelaterade Skol- och gymnasiebibliotek Högskolebibliotek Företagsbibliotek Värderelaterade Folkbibliotek
Pedagogik Pedagogisk miljö Katederundervisning Undersökande arbetssätt Distansundervisning ”Alla har blivit undervisade utan att lära sig och alla har lärt sig utan att bli undervisade”
Vilken hjälp? Hjälp att söka litteratur Kurslitteratur Hjälp att formulera sökfrågor Handledning Bra studiemiljö
Vems ansvar? Vilket uppdrag har folkbiblioteken? Vilka resurser har man? Hur ser samarbetet ut mellan olika bibliotekstyper?
Diskussionsfrågor: Hur har biblioteksverksamheten förändrats de senast ca 10 åren? Vad beror förändringen på? Upplever ni att högskolebibliotek och folkbibliotek fungerar på olika sätt och vilken/vilka är de viktigaste skillnaderna?
Vad menas med pedagogisk kompetens? Undervisningssamhället och hur man kan samarbeta med utbildningsanordnare Modern pedagogik, lärande Kunskap om de ämnen som studeras Handledning Användarundervisning och andra metoder Källkritik
Viktiga faktorer för att kunna utveckla kunskap Avgränsade frågeställningar Meningsfulla frågeställningar som anknyter till tidigare kunskap Kunskap om informationssökningsprocessen Stödstrukturer
Metoder Referenssamtal Användarundervisning Samarbete med utbildningsanordnare och andra aktörer Samarbete mellan olika bibliotekstyper Medieplanering Lokalutformning Systemutveckling
Förändring Behövs förändring? Vem är förändringsbenägen? Vilka hinder finns för förändring?
Diskussionsfrågor Hur ser samarbetet mellan olika bibliotekstyper ut? Finns det problem i samarbetet? Hur ser samarbetet med utbildningsanordnare och andra kommunala funktioner ut? Problem? Behöver biblioteken förändra sitt arbetssätt? Varför? Hur? Vad är det att förändras?
Vad kan studier betyda ? Nya kunskaper Grund för nya intressen Nya tolkningar av omvärlden Ökat självförtroende
Slutsatser Vad behöver göras? Vilken kompetensutveckling behövs? Hur får vi saker och ting att hända?