Aktualiteter kring Samhällsbyggnad 300 hp Eva Liedholm Johnson, programansvarig Samhällsbyggnadslänkens medlemskonferens 12 juni 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Advertisements

Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
CDIO – pedagogiskt initiativ för att säkerställa ingenjörskompetens i utbildningen Mirka Kans.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Analys gjord av Science Skills i samarbete med Mercuri Urval
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Gymnasiearbete 100 p.
GYMNASIEVALET 2018.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Åtgärdswebben.
Välkomna till gymnasieinformation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Info
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Gymnasiearbete 100 p.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Problembaserat lärande (PBL)
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Matematiskt-naturvetenskapligt innehåll i ingenjörsutbildningarna
Presentationens avskrift:

Aktualiteter kring Samhällsbyggnad 300 hp Eva Liedholm Johnson, programansvarig Samhällsbyggnadslänkens medlemskonferens 12 juni 2017

Civilingenjör Samhällsbyggnad ÅK 4 och 5 - Avancerad nivå, Masterprogram Fastigheter och byggande Miljöteknik och hållbar infrastruktur Husbyggnads- ochanläggningsteknik Transport och geoinformatik Hållbar samhällsplanering och stadsutformning ÅK 3 Fördjupning inom ett samhällsbyggnadsområde Byggprojektledning Fastighetsekonomi och fastighetsjuridik Geografisk IT Husbyggnads- och anläggningsteknik Miljöteknik och hållbar infrastruktur Stadsplanering Trafikteknik ÅK 1 och 2 Tvärvetenskaplig bas: Matematik/naturvetenskap och samhällsbyggnadsteknik Samhällsbyggnadsprogrammet ger en unik bredd och kombinerar teknik, naturvetenskap, ekonomi och juridik. Efter två års gemensamma studier av matematiska, naturvetenskapliga och tillämpade kurser inom samhällsbyggnad väljer studenterna att fördjupa sig inom Byggprojektledning, Fastighetsekonomi och fastighetsjuridik, Geografisk IT, Hus och anläggning, Miljöteknik och hållbar infrastruktur, Stads- och trafikplanering eller Trafikteknik. De sista två åren läses inom något av skolans masterprogram tillsammans med nationella och internationella externa masterstudenter.

Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad KULL Antal förstahandssökande Antal registrerade* Män Kvinnor HT14 264 173 88 85 HT15 302 180 95 HT16 320 177 99 78 * Höstterminen

Programutveckling i linje med ABE-skolans utvecklingsplan Framtidens samhällsbyggare kräver nya och bredare problemformuleringar. De problem som ska lösas är mångdisciplinära och slutsatserna måste formuleras med hänsyn till en rad aspekter. ABE-skolan har en unik uppsättning med kompetenser inom samhällsvetenskap och humaniora som kompletterar de sedvanliga ingenjörskompetenserna baserade på naturvetenskap och teknik. Den kombinationen passar väl in att lösa allt mer komplexa och sammansatta samhällsproblem. Styrkan i S-programmet (CSAMH) ligger bl.a. på den ämnesmässiga breddkompetensen. Inget annat tekniskt universitet i Sverige kan erbjuda studenterna samma kursutbud inom samhällsbyggnadsområdet.

Utbildningsmål åk 1-5 (i utbildningsplanen) Kunskap och förståelse Visa kunskap om den tekniska och vetenskapliga grunden för att kunna arbeta inom en fördjupning inom teknikområdet Samhällsbyggnad. Visa sådan kunskap till bredd och djup som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör inom teknikområdet Samhällsbyggnad. Genom komplementära ämneskunskaper visa förståelse för tekniktillämpningars betydelse för hållbar samhällsutveckling liksom för hur planerings-, bygg- och förvaltningsprocessen, den byggda miljön och den fysiska infrastrukturen kan utvecklas. Färdigheter och förmågor • Visa förmåga att med helhetssyn formulera och hantera komplexa frågeställningar inom teknikområdet Samhällsbyggnad. • Visa förmåga att följa kunskapsutvecklingen inom teknikområdet Samhällsbyggnad och tillämpa denna kunskap i praktiken. • Visa förmåga att utveckla produkter, processer och system inom teknikområdet Samhällsbyggnad med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologisk hållbar utveckling. • Visa förmåga att arbeta självständigt, och i samverkan med grupper med olika sammansättning. • Visa förmåga att argumentera och diskutera problem och lösningar inom teknikområdet Samhällsbyggnad i muntliga och skriftliga redovisningar på svenska och engelska med olika målgrupper i såväl nationella och internationella sammanhang. • Visa individuella och professionella färdigheter för ett arbete som ingenjör i ledande befattning. Värderingsförmåga och förhållningssätt • Visa insikter i samhällsbyggandets möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet etiska, sociala och ekonomiska samt miljö- och arbetsmiljöaspekter. • Visa förmåga till kritiskt och självständigt tänkande och bedömning.

Utbildningsmål (kursmål) för KEX (åk 3) P/F Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna: Visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och tillämpliga metoder, orientering i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt visa fördjupad kunskap inom någon del av ämnesområdet Visa förmåga att kritiskt söka, samla och använda relevant information samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap Visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer Visa förmåga att planera och med tillämpliga metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar Visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper redogöra för och diskutera information, problem och lösningar Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom någon del av huvudområdet teknik Visa förståelse för innebörden av en hållbar utveckling inom ämnesområdet

Samhällsbyggnad 300 hp Kurser i åk 2, inriktningsinformation den 13 oktober 13.00-16.00; Mastermässa 17 oktober; Öppet hus på Institutionerna under våren.

Årskurs 1 och 2 CSAMH (före HT15)

Hur går första året? Andel studenter som klarat kurserna, resultat t.o.m. 9 maj respektive år

Inriktningsval åk. 3

Fördelning av studenter på masterprogram

Statistik utbytesstudenter ABE-Samhällsbyggnad Akademiskt läsår   Inresande Utresande 17/18 Ca 148 16/17 145 143 15/16 147 137 14/15 140 120 13/14 157 93 12/13 211 77 11/12 217 94 10/11 278 72 09/10 232 53 08/09 197 60 07/08 125 40 06/07 130 37 05/06 114 45 Slog i taket Obalans Strukturerat avtalsarbete Kriterier för nya avtal: akademisk excellens, fördelar för arbetslivet, geografisk spridning, undervisningsspråk, mottagande, kultur & klimat Mål att öka utåkande (snarare än minska inkomande)

Aktualiteter kring programutveckling

Handlingsprogram HU

Alltjämt aktuella diskussionsfrågor Många utbildningsbakgrunder behövs för att arbeta inom samhällsbyggnad dvs. vi har ingen ”ensamrätt inom området”. Inte sällan pratas om breddad rekrytering. Hur gör vi för att se till att våra program på KTH alltjämt är konkurrenskraftiga och anpassade till samhällets behov? Vad ligger i ingenjörsrollen? Vad ska en ingenjör kunna?