Triageringsmetoder 10 mars 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
Anders Johansson ST-läkare, teamledare Malin Lithberg, distriktssköterska Lisbeth Axell, KBT-terapeut Charlotte Gyllensten, enhetschef ETAPP Effektivare.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Kontakt: Lina Svarén tel:
Leila Chanko Färre besök på akuten
Nytt sätt att jobba leder till att fler överviktiga hittas!
Nationell Patient Översikt
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Arbetsterapeut Helena Honkamaa.
En mer personcentrerad sjukskrivning för kvinnor mellan år
Klassifikation av vårdåtgärder
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Prioriterade aktiviteter
iTeam-när tiden inte räcker till
Sala Väsby vårdcentral
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Månadsrapport oktober 2015
Uppföljning utav Medhelp
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Vård i rimlig tid.
Hjälpmedelsförskrivning
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Osteoporos i primärvården på Gotland
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Sjuksköterskedagen 12 maj
Nationell Patient Översikt
Dagrehabilitering Lasarettet i Ystad Information 2018 –
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
MHV studieeftermiddag
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Diagnos och delaktighet
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Led- och muskelmottagning
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Primärvårdens hälsoenhet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Sjuksköterskedagen 12 maj
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Triageringsmetoder 10 mars 2017

Vårdcentral: Rottne VC Län: Kronoberg Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 4700 Antal listade patienter i arbetsför ålder: 2510 Beskriv er metod för triagering: Integrerad beteendehälsa Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA Skötare/leg.psykoterapeut 50% Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? TeleQ-sköterska och läkare har direkt tillgång till psykosocial resurs. Tider finns samma dag eller nära i tid enl. principerna för integrerad beteendehälsa. Resultat: Hög tillgänglighet Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? NEJ Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning?

Vårdcentral: Rosenhälsans VC Län: Region Jönköping Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 11532 Antal listade patienter i arbetsför ålder: 7500 Beskriv er metod för triagering: Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid, Röda flaggor, vägledning för telefonsköterska. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA 2 psykologer 100% 1 kurator 100% Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Se flöde nedan Resultat: Tillgänglighet till kontakt och besök har ökat, underlättar för läkare, snabbare bedömning och insättande av behandling kan ge positiva effekter Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? JA. Målet med triageringen är att undvika sjukskrivningar och att på sikt förkorta och minska antalet sjukskrivna. Fortsättningen i förbättringsarbetet innebär att även ha direktflöden direkt från tfn-rådgivning eller PSE till rehab-samordnaren och att hon också är md i psykosociala teamet. Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? Utvärdering av effekter på sjukskrivnings- och läkemedelsbehandling.

Vårdcentral: Närhälsan Munkedal VC Län: VGR Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 9100 Antal listade patienter i arbetsför ålder: 5100 Beskriv er metod för triagering: Bokningar sker via tfn, ej drop in. DSK gör bedömning av psykosocial resurs och när. Akuttider varje dag hos dsk, läkare och psykolog. Möjlighet att boka direkt hos fysioterapeut och arbetsterapeut. Dessa hör ej till VC. Rehabsam. ligger i samma hus men ej behörighet till varandras journalsystem. Webbokningsbara tider hos psykolog och kurator för att öka tillgängligheten. Om pat. kommer till VC utan att ha ringt triageras hen på samma sätt som i tfn. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA Leg. psykologer 150% Kurator 80% Periodvis PTP-psykolog 100% Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Via tfn-sköterska. Ledig tid bokas direkt, alt. tas kontakt med psykosocial resurs som ringer pat. Direktbokningar sker vid kriser, psykosociala problem, önskemål om neuropsykiatrisk utredning, sömnstörning, för inledande kontakt inför kommande läkarbesök vid ex ångest eller nedstämdhet, som stöd inför ställningstagande till sjukskrivning. Resultat: Snabbare tid till behandling hos rätt kompetens ger snabbare resultat, tror vi. Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? JA. Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? Metoder att mäta. Vägledning för att introducera nya sköterskor i triageringen.

Vårdcentral: Capio VC Hovshaga Län: Kronoberg Privat/Offentlig: Privat Antal listade patienter: 11165 Antal listade patienter i arbetsför ålder: Beskriv er metod för triagering: Patienten ringer TeleQ. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA Psykosocial resurs 90% Sjukgymnast med steg 1 KBT Psykolog 20% PTP utbildningspsykolog 100% Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Triagering via tfn alt. läkar-dsk besök för annan diagnos att pat. mår dåligt. Resultat: Inga väntetider. PTP har någon/några veckor. Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? JA. Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? PTP kommer att göra en intern uppföljning både med patienter och personal. Bra med mer allmän info om IBH både i sjukvård och media.

Vårdcentral: Tranås VC Län: Jönköping Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 14350 Antal listade patienter i arbetsför ålder: ? Beskriv er metod för triagering: Pat bokas direkt till psykolog eller kurator via sköterska. Ssk använder en handbok som stöd för triagering. Pat får en första bedömning och plan för fortsatt åtgärd läggs därefter. Psykolog/kurator kan direkt boka pt till läkare. (Finns reserverade tider för rehab.) Pt tas upp för vidare plan hos psykosocialt team. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA 2 Psykologer 1 Kurator Beteendevetare 25% (Rehabteam: läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog, sköterska) Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Se ovan. Resultat: Utvärdering av pt upplevelse av att triageras direkt till psykosocial kompetens och att få en tidig bedömning visar positiva resultat. Kortare väntetider. Håller koll på flödet med mätningar och statistik. Försöker med hjälp av detta parera ojämna inflöden. Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? JA. Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? Jobbar med systematisk uppföljning. Jobbar i nuläget med en sammanfattande rapport över vår triagering. Önskvärt med hjälp utifrån. Övrigt: Jobbar med att erbjuda olika behandlingsalternativ utifrån evidensläget. Basen består av individuell KBT/IPT samt internet-KBT. Gruppbehandling inom mindfulness, MMR, fysiska aktiviteter, unified protocol, vardagsrevidering, (ReDo).

Vårdcentral: Wämö och Ronneby VC Län: Blekinge Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 8000/10 000 Antal listade patienter i arbetsför ålder: ? Beskriv er metod för triagering: Psykolog gör en kort bedömning av vårdbehovet och därefter prioriteras vårdbehovet och vårdnivå. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA Psykolog Psykiatri ssk/leg. terapeut Psykiatri ssk/grundutbildad terapeut Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Pat söker VC via Callback. Besök hos ssk eller läkare, erbjuds tid till ett kort besök (triagering) 20 min av psykolog. Resultat: Ges möjlighet till egenvård, prioriteringar, eftersöka om pågående behandling finns samt motivering hos patienten. Detta leder till bedömning inom sju dagar. Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? NEJ Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? Uppföljning och utvärdering av modellen Övrigt: Vi har provat mall för triagering i telefon (Callback), utan större framgång.

Vårdcentral: Wisby Söder Län: Gotland Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 11993 Antal listade patienter i arbetsför ålder: 5697 Beskriv er metod för triagering: Dsk triagerar i tfn-rådgivningen pat som söker för psykisk ohälsa enl. triageringsmall. De som uppfyller kraven bokas direkt för bedömning hos samtalsbehandlare. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA Kurator 50% Psykoterapeut 40% KBT-terapeut 80% Samtliga behandlare har en bedömningstid 20% tjänstgöringstid/v. Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Pat bokar tid i tfn-rådgivningen. Dsk ringer upp, använder sig av triageringsmall. Krissituationer, stress, lindrig dep, ångest utan suicid/självskadetankar bokas direkt till bedömningssamtal hos samtalsbehandlare. Detta besök ersätter läkarbesök. Dsk dokumenterar samtalet utförligt i journaltext. Resultat: Kortare väntetider till samtalsbehandling, frigörande av läkartider, förbättrad arbetsmiljö för personal. Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? JA. Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? Jmfr sjuktal och sjukskrivningsgrad för direktriagerande pat kontra pat som får remiss och står på väntelista. Även enkät avseende pat-tillfredställelse till de båda grupperna.

Vårdcentral: Skiftinge VC Län: Sörmland Privat/Offentlig: Offentlig Antal listade patienter: 13000 Antal listade patienter i arbetsför ålder: 8208 Beskriv er metod för triagering: Tfn-rådgivningen använder rådgivningsstödet samt den rutin som psykosociala teamet arbetat fram. Pat får fylla i skattningsformulär innan bedömningssamtal. Samtalet ska leda till stegvis vård och prioritering till olika behandlingssteg. Fr.o.m. 11 jan bokas första samtal direkt i tidböckerna hos psykosociala teamet. Samtalen bokas för 30 min på röd tid i boken för resp. behandlare. Har ni psykosocial resurs? Finns den på VC? Professioner: JA Psykolog PTP Beteendevetare Fysioterapeut Beskriv flödet för triageringen till psykosocial resurs? Se flödesbild Resultat: Ingen väntelista. Nöjda patienter. Smidigt samarbete mellan psykosociala teamet och övriga personalkategorier på VC. Diskuteras sjukskrivning i samband med triageringen? Vilket stöd behöver ni för att utvecklas vidare, t.ex. stöd i systematisk uppföljning? Fördjupning i de transdiagnostiska behandlingsformerna t.ex. UP.