Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Individuellt lärande tillsammans
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
AU Digital samverkan LO Process
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Nya utvecklingssamtal
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Delaktighet.
Process: Lönekriterier
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Exempel på dokumentation
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
STUDIECIRKEL.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Nationella proven i svenska
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Mål och resultat på Åsaskolan
Svenska – skriva berättelser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Delat beslutsfattande och SIP
Träff 11 Välkomna!.
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Träff 13 Välkomna!.
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
Individuellt lärande tillsammans
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Debattövning - Upphovsrätt
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 6 Andra tillfället
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 1 Andra tillfället
Coachande samtal.
Träff 7 Välkomna!.
Träff 16 Välkomna!.
Hälsokursen – Vikt Träff 15 (individuell) 2015
Träff 9 Välkomna!.
Träff 14 Välkomna!.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare Hemuppgift: Lifeline Fyra-rummaren Fundera på ” lärmål” Förankra ”Lär-kontrakt” +tankar skuggning Öva + skugga Öva + skugga Öva + skugga Leverans Träff 1 Träff 2 Träff 3 Träff 4 Träff 5 Träff 6 Träff 7 Träff 8 Fokus/verktyg: -Spelregler -”Lifeline” UTFORSKA - ”Fyra rummaren” -Intro ”lärkontrakt” -Intro skuggning UTFORSKA -Tankar efter ”Synapsen” -Formulera ” lärmål” -Tankar skuggning PLANERA -Finjustera ”lärmål” -Diskutera fortsatt process KONTRAKT -Reflektion utifrån övning -Påfyllnad utifrån behov? GENOMFÖRA -Reflektion utifrån övning -Påfyllnad utifrån behov? GENOMFÖRA -Reflektion utifrån övning -Påfyllnad utifrån behov? GENOMFÖRA -Leverans Utvärdera -Avslut UTVÄRDERA UTGÅNGSPUNKT: -Vilja att lära - Medvetenhet och ansvar -Individuell utveckling med stöd av andra -Öva i vardagen UPPLÄGG: Check in Sätta agenda, fördela tid I tankarna sedan sista ML-tillfället Individuell ”Airtime”, reflektion & lärande (R&L) Utcheckning METODER: Ex: -Reflekterande samtal -Coachande samtal