Lära för livet!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Konsten att leda sig själv
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömning.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Reseproduktion och försäljning
Aktiviteter och upplevelser
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Välkommen till svenska 1
Djuren möter ungdomskulturen
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Djuren möter ungdomskulturen
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Fritidslyftet år 2 läsår 16/17
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lära för livet!

Berätta för mig vilka förmågor jag ska utveckla och lär mig visa upp dem! Hjälp mig att bli medveten om det meningsfulla i skolarbetet! Tro att jag kan och jag kommer att lyckas! Hur?

Läroplan för gymnasiesärskolan 2013 Marie Nilsson Nordfors Läroplan för gymnasiesärskolan 2013 För hög nivå Allt i det centrala innehållet inte relevant Bedömning…. Förmågor?

Marie Nilsson Nordfors förmågecirkeln Susanne Weiner Ahlström

kommunikation ansvar reflektion samarbete kreativitet läsa , skriva, tala, lyssna, samtala, spela, sjunga, dansa, bildframställning, ställa frågor, uttrycka tankar Muntlig presentation, beskriva, hämta information lärande, språket, miljö, beteende undersöka, bearbeta granska , välja värdera, jämföra, identifiera och lösa problem, anpassa arbeta i grupp, social förmåga, kommunikativ reflektion samarbete skapa, utveckla, självständigt arbete, slutföra en uppgift, aktiv och delaktig, söka, medverka planera, genomföra, hantera kreativitet

Undervisningen syftar till att eleven ska klara sitt liv så bra som möjligt! Lärarens utvärdering av sin undervisning. MIN STORY.

Marie Nilsson Nordfors Hur börjar vi? Kunskapskraven bygger på en syntes mellan förmågorna och det centrala innehållet. Förmågorna ska utvecklas och det centrala innehållet ska behandlas.

Din föreställning om vad eleven klarar kommer att påverka elevens föreställning om sig själv!

Marie Nilsson Nordfors Att få syn på vad jag lärt mig och få vägledning för nästa steg skapar lärande!

Ledstång för undervisningen Marie Nilsson Nordfors Ledstång för undervisningen ”Om jag får träna på förmågan att samarbeta och ta ansvar om jag får utveckla förmågan att kommunicera och reflektera och om jag får ge uttryck för min kreativitet ger du mig en större möjlighet att uppnå fördjupad kunskap i de olika ämnesområdena”

Marie Nilsson Nordfors Hur började vi? Valde ut lämpliga bilder som symboler för de olika förmågorna Färgkodade dem med tydliga klara färger utifrån cirkeln Jobbade med en förmåga i taget i minst en månad

samarbete Vi började med förmågan ”Samarbete” Marie Nilsson Nordfors samarbete Vi började med förmågan ”Samarbete” Vi hade med oss bilden överallt Påpekade i alla situationer där någon form av samarbete förekom – Nu samarbetar ni, bra! Och visade det gula kortet Vi tog bilder och sparade under veckan

Marie Nilsson Nordfors Vad hände? Eleverna började själva påtala när de själva eller någon annan samarbetade De sa ofta – Åh samarbete, gula kortet! Eller visade kortet Vi utvecklade ”underbilder” till huvudkortet och diskuterade samarbete Vi tittade på bilder varje vecka där någon form av samarbete förekom

Marie Nilsson Nordfors reflektion ansvar Hur gick vi vidare….

Vi nöter och nöter förmåga för förmåga… Marie Nilsson Nordfors kommunikation kreativitet Vi nöter och nöter förmåga för förmåga…

Verktyg material OCH GODA EXEMPEL Marie Nilsson Nordfors Verktyg material OCH GODA EXEMPEL

Vi repeterar och reflekterar Marie Nilsson Nordfors Vi repeterar och reflekterar Film

Integrera förmågorna i natur och miljö Marie Nilsson Nordfors Integrera förmågorna i natur och miljö Varje vecka gör vi en utflykt till skogen Vi jobbar medvetet och konkret med de fem förmågorna Eleverna är med och planerar och genomför och blir medvetna om vilka förmågor vi jobbar med

Marie Nilsson Nordfors Natur och miljö Film

Förmågecirkeln varje vecka Marie Nilsson Nordfors Förmågecirkeln varje vecka

Vi jobbar med förmågecirkeln Marie Nilsson Nordfors Vi jobbar med förmågecirkeln Film

Eleverna har fått insikt i sitt eget lärande Marie Nilsson Nordfors Eleverna har fått insikt i sitt eget lärande Film

Förmågorna kan bara utvecklas i relation till stoff eller situation! Marie Nilsson Nordfors På vilket sätt får eleverna träna upp förmågan att ta ansvar? Hur skapar vi en verksamhet som utvecklar elevernas kreativitet? På vilket sätt får eleverna träna sin förmåga i att samarbeta? Hur utvecklar eleverna sin förmåga att reflektera? På vilket sätt utformas verksamheten så att elevernas kommunikationsförmåga utvecklas? Förmågorna kan bara utvecklas i relation till stoff eller situation! Hur får eleverna respons på utvecklingen av dessa förmågor?

Marie Nilsson Nordfors Tack från oss! Film