Lära för livet!
Berätta för mig vilka förmågor jag ska utveckla och lär mig visa upp dem! Hjälp mig att bli medveten om det meningsfulla i skolarbetet! Tro att jag kan och jag kommer att lyckas! Hur?
Läroplan för gymnasiesärskolan 2013 Marie Nilsson Nordfors Läroplan för gymnasiesärskolan 2013 För hög nivå Allt i det centrala innehållet inte relevant Bedömning…. Förmågor?
Marie Nilsson Nordfors förmågecirkeln Susanne Weiner Ahlström
kommunikation ansvar reflektion samarbete kreativitet läsa , skriva, tala, lyssna, samtala, spela, sjunga, dansa, bildframställning, ställa frågor, uttrycka tankar Muntlig presentation, beskriva, hämta information lärande, språket, miljö, beteende undersöka, bearbeta granska , välja värdera, jämföra, identifiera och lösa problem, anpassa arbeta i grupp, social förmåga, kommunikativ reflektion samarbete skapa, utveckla, självständigt arbete, slutföra en uppgift, aktiv och delaktig, söka, medverka planera, genomföra, hantera kreativitet
Undervisningen syftar till att eleven ska klara sitt liv så bra som möjligt! Lärarens utvärdering av sin undervisning. MIN STORY.
Marie Nilsson Nordfors Hur börjar vi? Kunskapskraven bygger på en syntes mellan förmågorna och det centrala innehållet. Förmågorna ska utvecklas och det centrala innehållet ska behandlas.
Din föreställning om vad eleven klarar kommer att påverka elevens föreställning om sig själv!
Marie Nilsson Nordfors Att få syn på vad jag lärt mig och få vägledning för nästa steg skapar lärande!
Ledstång för undervisningen Marie Nilsson Nordfors Ledstång för undervisningen ”Om jag får träna på förmågan att samarbeta och ta ansvar om jag får utveckla förmågan att kommunicera och reflektera och om jag får ge uttryck för min kreativitet ger du mig en större möjlighet att uppnå fördjupad kunskap i de olika ämnesområdena”
Marie Nilsson Nordfors Hur började vi? Valde ut lämpliga bilder som symboler för de olika förmågorna Färgkodade dem med tydliga klara färger utifrån cirkeln Jobbade med en förmåga i taget i minst en månad
samarbete Vi började med förmågan ”Samarbete” Marie Nilsson Nordfors samarbete Vi började med förmågan ”Samarbete” Vi hade med oss bilden överallt Påpekade i alla situationer där någon form av samarbete förekom – Nu samarbetar ni, bra! Och visade det gula kortet Vi tog bilder och sparade under veckan
Marie Nilsson Nordfors Vad hände? Eleverna började själva påtala när de själva eller någon annan samarbetade De sa ofta – Åh samarbete, gula kortet! Eller visade kortet Vi utvecklade ”underbilder” till huvudkortet och diskuterade samarbete Vi tittade på bilder varje vecka där någon form av samarbete förekom
Marie Nilsson Nordfors reflektion ansvar Hur gick vi vidare….
Vi nöter och nöter förmåga för förmåga… Marie Nilsson Nordfors kommunikation kreativitet Vi nöter och nöter förmåga för förmåga…
Verktyg material OCH GODA EXEMPEL Marie Nilsson Nordfors Verktyg material OCH GODA EXEMPEL
Vi repeterar och reflekterar Marie Nilsson Nordfors Vi repeterar och reflekterar Film
Integrera förmågorna i natur och miljö Marie Nilsson Nordfors Integrera förmågorna i natur och miljö Varje vecka gör vi en utflykt till skogen Vi jobbar medvetet och konkret med de fem förmågorna Eleverna är med och planerar och genomför och blir medvetna om vilka förmågor vi jobbar med
Marie Nilsson Nordfors Natur och miljö Film
Förmågecirkeln varje vecka Marie Nilsson Nordfors Förmågecirkeln varje vecka
Vi jobbar med förmågecirkeln Marie Nilsson Nordfors Vi jobbar med förmågecirkeln Film
Eleverna har fått insikt i sitt eget lärande Marie Nilsson Nordfors Eleverna har fått insikt i sitt eget lärande Film
Förmågorna kan bara utvecklas i relation till stoff eller situation! Marie Nilsson Nordfors På vilket sätt får eleverna träna upp förmågan att ta ansvar? Hur skapar vi en verksamhet som utvecklar elevernas kreativitet? På vilket sätt får eleverna träna sin förmåga i att samarbeta? Hur utvecklar eleverna sin förmåga att reflektera? På vilket sätt utformas verksamheten så att elevernas kommunikationsförmåga utvecklas? Förmågorna kan bara utvecklas i relation till stoff eller situation! Hur får eleverna respons på utvecklingen av dessa förmågor?
Marie Nilsson Nordfors Tack från oss! Film