Ilmar Reepalu Särskild utredare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Möjligheter, risker och praktik!
– en översyn av aktivitetsersättningen
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Nödvändiga perspektivskiften
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Nationella kvalitetslagar - för ordning och reda i välfärden.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Budgetdag 2014 Frågor besvaras av Lennart Hansson 08/
Ersättningen för personlig assistans
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Vägar till en jämlik hälsa
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Idéburet Offentligt Partnerskap
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Ekonomisk information och extern redovisning
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Val Några konsekvenser för den statliga sektorn - (Uppgifter hämtade från Allianspartiernas gemensamma dokument)
En fristående vuxenutbildning (U 2007:02) Fristående vuxenutbildning Mats Gerdau Riksdagsledamot (m) Särskild utredare
Vänsterpartiet Så utvecklar vi välfärden i Norrköping Mona Olsson Ricardo Olivares * inv * Från textilstad.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Innehåll i föreläsningen
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Morgondagens primärvård
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Socialt ansvarsfull upphandling
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
En skolpeng höljd i dunkel?
Presentationens avskrift:

Ilmar Reepalu Särskild utredare Välfärdsutredningen Ilmar Reepalu Särskild utredare

Syfte ”Säkerställa att offentliga medel används till just den verksamhet de är avsedda för, och att eventuella överskott som huvudregel ska återföras till den verksamhet där de uppstått”

Varför behöver vinstnivåer regleras? Stora vinstuttag innebär att resurser förs bort från välfärden. Förtroende för att offentliga medel används rätt är en förutsättning för solidarisk finansiering. Medborgarnas vilja att betala skatt riskerar att undergrävas.

Vinstsyftet ger felaktiga drivkrafter Kvalitet är svår att beställa och följa upp inom välfärden. Risk att företag drar ned på kvalitet som är svår att mäta och följa upp. Risk för att vinstintresse leder till segregering och minskad likvärdighet genom att aktörer väljer att ”plocka russinen ur kakan”.

Socioekonomisk snedfördelning i grundskolan Källa: Gustafsson m.fl

Skollagen ställer krav 1kap 4 § Skollagen ”I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.”

Välfärden är ingen vanlig marknad Skolan och vården har tydliga samhällsmål. Medborgarintresse inte bara kundintresse. Är en nöjd elev en välutbildad elev? Välfärden innehåller myndighetsutövning som kan påverkas av vinstsyftet, exempelvis betygssättning. Konkurser kan ha stora konsekvenser för t.ex. elever och brukare.

Minskad mångfald De stora vinstsyftande företagens andel av välfärdsverksamheterna har ökat kraftigt. De stora företagen köper upp de små. Gynnar inte utbudet av alternativa metoder och riskerar att leda till en mer likriktad välfärd.

Vilka vinster gör privata företag inom välfärden? Vinst kan mätas på olika sätt: rörelsemarginalen är inte anmärkningsvärt hög avkastning på totalt och eget kapital är högre

Vilka vinster gör privata företag inom välfärden? forts. Nyckeltal i välfärdssektorn 2014, i procent Källa: SCB 2016 ”Finansiärer och utförare inom vård, skola och omsorg”

Avkastning på operativt kapital inom välfärdsområdet Utbildningsområdet 34% Hälso- och sjukvård 51% Sociala insatser 72% Snitt 47% (Tjänstesektorn i stort 10%) Källa: egna beräkningar baserat på Serranodatabasen för aktiebolag

Stora övervinster Marknadsmässig ersättning för kapitalkostnader (WACC). Vinst utöver WACC: övervinst. 2005-2013: 20 miljarder i övervinster från rörelsen (rörelseövervinst).

Norden Visst inslag av privata, vinstdrivande aktörer inom vård och omsorg. Större andel idéburna än i Sverige. Vinstdrivande aktörer är helt förbjudna inom den offentligt finansierade skolan. Norge: kontrollorgan som följer enskilda skolor. Danmark: huvudmannen får bara bedriva en skola.

Alternativ till utredningens förslag Bara vissa typer av bolag? Utdelningsbegränsning? Kvalitetskrav? Bemanningsregler?

Alternativen till vinstreglering är sämre Att endast ställa mer kvalitetskrav är komplicerat och bedöms leda till stora administrativa kostnader. Att ställa krav på bemanning riskerar att leda till en ineffektiv resursanvändning.

Utredningens förslag

Tillstånd att ta emot offentliga medel Ett krav på tillstånd för att få ta emot offentliga medel ska införas. Omfattar alla juridiska personer som vill få offentliga medel. Tillstånd ska beviljas av Inspektionen för vård och omsorg samt Statens skolinspektion.

Vilken verksamhet omfattas? Skolväsendet: fristående förskolor, grundskolor och gymnasieskolor samt Komvux och pedagogisk omsorg Hälso- och sjukvården Socialtjänsten: både verksamhet enligt SoL och LSS t.ex. HVB, hemtjänst, äldreboenden och assistans till funktionshindrade Inte asylboenden

Begränsning av rörelseresultat Högsta tillåtna rörelseresultat föreslås motsvara statslåneräntan med ett tillägg på 7 procent av det operativa kapitalet (normalt ca 10 procent) Exempel: operativt kapital 1 000 000 x 10 % = 100 000 i tillåtet rörelseresultat Syftar till att ge en rimlig ersättning för det kapital som investeras i verksamheten Detta innebär att huvuddelen av pengarna kommer stanna i verksamheten

Operativt kapital Rörelsetillgångar med avdrag för rörelseskulder I detta ingår inte t.ex. finansiella anläggningstillgångar, fordringar hos koncern- och intresseföretag, kortfristiga placeringar och överlikviditet

Undantag I syfte att värna framförallt nystartade företag föreslås att underskott ska kunna föras framåt tre år i tiden. Det innebär att företag som går dåligt kan kompenseras när verksamheten går bättre. Vid oväntade händelser kan visst överskott få återföras först året efter, riktlinje 20 %.

Kontroll och sanktioner Förbud mot värdeöverföringar som exempelvis icke-marknadsmässiga löner eller hyror. Välfärdsverksamhet ska drivas i separat juridisk person. Sanktionsavgifter ska kunna utdömas om max 5 procent av omsättningen. Allvarliga fall: tillståndet dras in.

Konsekvenser Ett räkneexempel visar att ungefär 4,5-5 miljarder kronor skulle återgått till verksamheten 2014. Mer resurser till löner, ökad personaltäthet, utbildning och andra kvalitetshöjande åtgärder. Valfriheten bevaras

Andra frågor Ägar- och ledningsprövning Se över Lagen om valfrihetssystem (LOV), bland annat fler uteslutningsgrunder Förenklade upphandlingsregler för sociala tjänster Kapitalförsörjning för idéburna aktörer Utveckla möjligheten att ställa kvalitetskrav (nästa betänkande)

Ägar- och ledningsprövning Utveckla Ägarprövningsutredningens förslag Prövning av kunskaper hos ägare och ledning Lämplighet ”Handel och vandel” Inte något krav på ekonomiska förutsättningar för att kunna bedriva verksamheten långsiktigt men för att kunna bedriva verksamheten enligt föreskrifterna.

Krav på tillstånd för fler typer av verksamhet Hemtjänst Verksamhet, bl.a. boenden, som omfattas av entreprenadundantaget i SoL Vissa insatser i LSS

Stärka idéburna organisationer Ideburna har en viktig roll välfärden Kapitalbehov Upphandlingsregler Valfrihetssystem IOP

Idéburnas kapitalförsörjningsproblem Kunskapsbrister hos idéburna och kreditgivare kan leda till kapitalförsörjningsproblem hos vissa idéburna organisationer. Tillväxtverket föreslås därför bl.a. genomföra rådgivnings och informationsinsatser. Dock inget generellt kapitalförsörjningsproblem i sektorn.

Förenkla upphandlingsregler Upphandling under tröskelvärdet ska i princip inte omfattas av LOU. 750 000 Euro är gränsvärdet. Generellt enklare regler vad gäller upphandling av välfärdstjänster. Reservera kontrakt till idéburna blir möjligt.

Idéburet offentlig partnerskap En form av samverkan mellan offentlig sektor och idéburen sektor Förutsättningarna ser olika ut beroende på området Utredningen är positiv Uppdrag till Upphandlingsmyndigheten och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor att ge råd och stöd

LOV Rent juridiskt inte någon form av upphandling Ny lag som är förenklad och moderniserad Fler möjligheter att utesluta dåliga leverantörer Möjlighet att reservera system för idéburen sektor

Tack för intresset Frågor, synpunkter?