Tempen på införandet av e-hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Advertisements

– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
E-hälsa och invånartjänster
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rätt information till rätt person i rätt tid
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
”Vägen mot e-samhället”
Projekt eHälsa – Status maj 2013
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Utvecklingscentrums uppgift
Nationell patientöversikt
Detta är God Vård.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Kort presentation av vad vi gör
En säker e-tjänst till vården
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Nationell Nivåstrukturering peniscancer
Vård- och omsorgscollege
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Framtidens vårdinformationsmiljö
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Sv Pascal Ordinationsverktyg Pascal ordinationsverktyg är ett nationellt verktyg för ordination av dosläkemedel, när patienten får sina mediciner fördelade.
Från applikationsfokus till informationshantering Sara Meunier, chefsarkitekt, Inera 5 april 2016.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Eget arbete till workshop Västerbottens läns landsting.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Projekt Stöd och behandling
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vad behöver kommunerna för att öka tempot inom digitaliseringen?
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
stöd för uppföljning och förbättring
Region Örebro län Tillämpning i Stöd och behandling och kommunikationsplanering (5 minuter) Förmiddagen
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Förstudie av nationellt diagnostiskt nätverk patologi
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nationell patientöversikt
En tjänst för ökad tillgänglighet
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Nationell patientöversikt
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Presentationens avskrift:

Tempen på införandet av e-hälsa Klockan 10:40 – 11:00 Medverkande Monika Kraft, Region Skåne och Ineras programråd Ulrika Landström, Region Örebro län och Ineras programråd Anette Thalén, Inera

Idén med miniseminariet Ett samtal kring landstingens och regionernas införande av gemensamma e-hälsotjänster och infrastruktur Var står vi idag och vad är planen framåt? Vilka utmaningar finns och vad kan vi göra bättre? Är vi på rätt spår för att nå den gemensamma visionen 2025?

Var står vi idag och vad är planen framåt?

Landstingens och regionernas fokus 2017 Effekthemtagning – ökad effektivitet, kvalitet och patientsäkerhet Digitala läkemedelstjänster – bättre följsamhet och minskad kostnadsökningstakt Tjänster och teknik för samverkan – tillvarata kompetens och kapacitet över organisationsgränser, möta rörliga patienter

En införandeplan per landsting/region Fyra områden Informationsmängder till den nationella tjänsteplattformen Ett gemensamt regelverk för elektronisk tillgängliggörande av journalinformation Införande av obligatoriskt finansierade gemensamma tjänster Målet – 50% av invånarna är användare i 1177 Vårdguidens e-tjänster senast 31 dec 2017

1. Prioriterade informationsmängder Diagnos Läkemedel Undersökningsresultat Uppmärksamhetssignal Vård- och omsorgskontakt Vård- och omsorgsdokument Vaccination Remisstatus

2. Ett gemensamt regelverk

3. Införande gemensamma tjänster Flera tjänster består var för sig av ett antal olika tjänster med separata införanden 25 obligatoriskt finansierade gemensamma tjänster

Örebro är hittills ”bäst i klassen” med 51,3% av invånarna som 4. Mål att 50% är användare Örebro är hittills ”bäst i klassen” med 51,3% av invånarna som har konto På riksnivå har antalet användare ökat med 23% per år mellan 2014-2015-2016 På riksnivå var andelen användare i dec 2016 - 36,5% Andel användare på riksnivå dec 2017 – 50,4%?

Är vi på rätt spår för vision 2025? Piloter för elektronisk remiss 328 aktiviteter planerade under 2017 286 aktiviteter planerade under 2018 Upphandling av nya informationsmiljöer i flertalet landsting/regioner Uppgradering av säkerhetstjänsterna Utveckla innovativa personcentrerade arbetssätt Marknadsföring av 1177 Vårdguiden Få kommuner att bli producenter till Nationella patientöversikten Upphandling av program för stöd och behandling i 1177 Vårdguidens e-tjänster Förstudie av vård via video Införande av nationell samverkan 1177 Vårdguiden på telefon Kvalitetssäkringsprojekt av webbtidböcker Utbildning och stöd till personalen

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.