Tempen på införandet av e-hälsa Klockan 10:40 – 11:00 Medverkande Monika Kraft, Region Skåne och Ineras programråd Ulrika Landström, Region Örebro län och Ineras programråd Anette Thalén, Inera
Idén med miniseminariet Ett samtal kring landstingens och regionernas införande av gemensamma e-hälsotjänster och infrastruktur Var står vi idag och vad är planen framåt? Vilka utmaningar finns och vad kan vi göra bättre? Är vi på rätt spår för att nå den gemensamma visionen 2025?
Var står vi idag och vad är planen framåt?
Landstingens och regionernas fokus 2017 Effekthemtagning – ökad effektivitet, kvalitet och patientsäkerhet Digitala läkemedelstjänster – bättre följsamhet och minskad kostnadsökningstakt Tjänster och teknik för samverkan – tillvarata kompetens och kapacitet över organisationsgränser, möta rörliga patienter
En införandeplan per landsting/region Fyra områden Informationsmängder till den nationella tjänsteplattformen Ett gemensamt regelverk för elektronisk tillgängliggörande av journalinformation Införande av obligatoriskt finansierade gemensamma tjänster Målet – 50% av invånarna är användare i 1177 Vårdguidens e-tjänster senast 31 dec 2017
1. Prioriterade informationsmängder Diagnos Läkemedel Undersökningsresultat Uppmärksamhetssignal Vård- och omsorgskontakt Vård- och omsorgsdokument Vaccination Remisstatus
2. Ett gemensamt regelverk
3. Införande gemensamma tjänster Flera tjänster består var för sig av ett antal olika tjänster med separata införanden 25 obligatoriskt finansierade gemensamma tjänster
Örebro är hittills ”bäst i klassen” med 51,3% av invånarna som 4. Mål att 50% är användare Örebro är hittills ”bäst i klassen” med 51,3% av invånarna som har konto På riksnivå har antalet användare ökat med 23% per år mellan 2014-2015-2016 På riksnivå var andelen användare i dec 2016 - 36,5% Andel användare på riksnivå dec 2017 – 50,4%?
Är vi på rätt spår för vision 2025? Piloter för elektronisk remiss 328 aktiviteter planerade under 2017 286 aktiviteter planerade under 2018 Upphandling av nya informationsmiljöer i flertalet landsting/regioner Uppgradering av säkerhetstjänsterna Utveckla innovativa personcentrerade arbetssätt Marknadsföring av 1177 Vårdguiden Få kommuner att bli producenter till Nationella patientöversikten Upphandling av program för stöd och behandling i 1177 Vårdguidens e-tjänster Förstudie av vård via video Införande av nationell samverkan 1177 Vårdguiden på telefon Kvalitetssäkringsprojekt av webbtidböcker Utbildning och stöd till personalen
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.