TRAFIKCHARTER Greater Copenhagen har mycket att erbjuda. 3,9 miljoner människor bor i regionen, med hög livskvalitet och utbildningsnivå. Vårt näringsliv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg.
Advertisements

Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Tidigare läge, bransch- arbetsgivar- och service/samverkansorganisationer 2 Företag Bransch- organisationer Arbetsgivar- organisationer.
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Fossilbränslefritt Kronoberg
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Infrastrukturutskott, Kristianstad
Ett stråk med stora möjligheter
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Industriella revolutionen
Samverkan hälsingland
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Avdelningen för vård och omsorg
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Nya hastighetsgränser
Förändring för kvalitet och förnyelse
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Regionsamverkan Sydsverige
Möjligheter till finansiering?
Evidensbaserade miljöanalyser
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Sammanhållningspolitiken
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Industriella revolutionen
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Barnmorskedagen 5 maj.
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

TRAFIKCHARTER Greater Copenhagen har mycket att erbjuda. 3,9 miljoner människor bor i regionen, med hög livskvalitet och utbildningsnivå. Vårt näringsliv och våra kunskapsinstitutioner har många styrkor att ta fasta på. Vi vill sudda ut gränserna mellan kommuner, regioner och länder och utveckla ett samarbete i vilket alla drar åt samma håll för tillväxt och jobbskapande. Greater Copenhagen är ett samarbete mellan Region Själland, Region Hovedstaden, Region Skåne samt regionernas kommuner, som under ett gemensamt varumärke arbetar för att öka tillväxt och sysselsättning i denna storstadsregion. Trafikchartern antogs den 12 oktober 2016 av styrelsen för Greater Copenhagen. I denna överenskommelse tecknas en gemensam vision för hur en välfungerande, stabil och hållbar infrastruktur kan bidra till att stärka rörligheten och skapa ekonomisk tillväxt och välfärd. Överenskommelsen ska utgöra underlag för dialog med statliga myndigheter på båda sidor av Öresund.

Varför Trafikcharter? Visionen är att Greater Copenhagen år 2020 ska vara en internationell knutpunkt för investeringar och vetenskap i nivå med Europas mest framgångsrika storstadsregioner. Visionen är att Greater Copenhagen år 2020 ska vara en internationell knutpunkt för investeringar och vetenskap i nivå med Europas mest framgångsrika storstadsregioner. När vi arbetar tillsammans får vi en mer sammanhängande region med kortare restider, och utvidgar den kritiska massa som ger regionen internationell, hållbar genomslags- och konkurrenskraft. Men den internationella konkurrensen är stenhård! Därför är en riktad insats nödvändig för att förbättra ramvillkoren och tillväxtförutsättningarna. Välfungerande och robust infrastruktur gör det lättare för invånare och företag att röra sig till, från och inom Greater Copenhagen. Många företag behöver kvalificerad och internationellt högutbildad arbetskraft – därför ska det vara enkelt och attraktivt för företag att etablera sig och för deras medarbetare att hitta jobb och en bra plats att bo på. Idag finns ingen gemensam infrastrukturplanering över nationsgränsen. Om bra rörlighet och kortare restider ska kunna säkras för Greater Copenhagen krävs gränsöverskridande strategier för att förhindra att infrastrukturen blir en barriär för ekonomisk tillväxt – också nationellt.

Internationell tillgänglighet och regionalt samspel Köpenhamns flygplats Port för person- och godstransporter mellan Skandinavien och Europa Gemensam arbetsmarknadsregion Köpenhamns flygplats är Skandinaviens största flygplats med 146 internationella destinationer. Flygplatsen utsätts emellertid för en ökande konkurrens från andra europeiska flygplatser i till exempel Amsterdam och Berlin. Flygplatsens fortsatta utveckling är beroende av en utbyggd hub-funktion och förbättrad tillgänglighet lokalt, regionalt och internationellt. Mer än 60 % av flygplatsens passagerare åker med kollektivtrafik till och från flygplatsen från båda sidor av sundet. Med sin geografiska placering är Greater Copenhagen en port för person- och godstransporter mellan Skandinavien och Europa. Transittrafiken skapar en rad positiva effekter i form av ett ökat utbud av mer högfrekventa flyg- och färjeförbindelser samt nya möjligheter för hamnar, distributionscentraler och logistikföretag. Den omfattande och ökande transittrafiken sätter emellertid också press på miljön och kapaciteten på väg och järnväg, inklusive järnvägen över Öresund. Fehmarn Bält-förbindelsen är i planeringsstadiet och de avslutande besluten innan byggstart fattas inom den närmaste framtiden. Färjorna över Östersjön kommer att spela en viktig roll också i framtidens person- och godstrafik. Tillgängligheten till de närmsta storstadsregionerna som Hamburg, Århus, Göteborg, Stockholm och Oslo ska förbättras för att öka interaktionen till allas nytta. Detta kommer att medverka till att potentialen i både Greater Copenhagen och övriga Sverige och Danmark kan utnyttjas maximalt. Tillgängligheten inom regionen ger förutsättningar för en gemensam arbetsmarknadsregion.

Inre mobilitet Utveckling och tillväxt är beroende av ett välfungerande och robust transportsystem för person- och godstrafik i Greater Copenhagen. Den inre tillgängligheten i Greater Copenhagen är en viktig konkurrensfördel. Metropolen består av ett nätverk av städer med Malmö och Köpenhamn som de största. Men regionen omfattar också ett nätverk av mindre städer. Idag sker stor interaktion över hela storstadsregionen och dess städer och områden. Utveckling och tillväxt är beroende av ett starkare samspel i detta nätverk, och förutsätter ett välfungerande och robust transportsystem för person- och godstrafik i Greater Copenhagen.

Grön mobilitet Fortsatt hög rörlighet kräver ett hållbart transportsystem och vidareutveckling av attraktiv kollektivtrafik, alternativa drivmedel och gods på järnväg. Befolkningsutvecklingen och önskemålen om bra tillgänglighet mellan städerna och deras upptagningsområden innebär att behovet av kommunikationer förväntas öka. Det är nödvändigt att utvecklingen av en fortsatt hög rörlighet sker på ett hållbart sätt, exempelvis genom en övergång till mer miljövänliga transportlösningar. Detta kräver insatser i form av attraktiva resmöjligheter med kollektivtrafik, alternativa drivmedel och ett bättre utnyttjande av järnvägen för godstransporter.   Greater Copenhagen har stark kompetens inom gröna mobilitetslösningar. Denna ska utnyttjas för att skapa nya innovativa lösningar som kommer både näringslivet och invånarna i Greater Copenhagen till nytta.

Köpenhamns flygplats Mål Tillväxtplanen för Köpenhamns flygplats ska genomföras. Tillgängligheten till flygplatsen ska öka, i synnerhet med kollektivtrafik från hela Greater Copenhagen, Jylland och Fyn, Sverige och Nordtyskland. Köpenhamns flygplats är en gemensam trafikknutpunkt för både Danmark och Sydsverige. Tillgången till flygplatsen skapar attraktionskraft. Flygplatsen har i sin tillväxtplan en målsättning om att fördubbla passagerarantalet från 20 till 40 miljoner år 2030. Man har kommit en bit på vägen, och idag reser omkring 25 miljoner passagerare varje år via flygplatsen. Tillväxten ska åstadkommas dels genom en utbyggnad av flygplatsanläggningarna, dels med ett större geografiskt upptagningsområde. Mål Tillväxtplanen för Köpenhamns flygplats ska genomföras. Tillgängligheten till flygplatsen ska öka, i synnerhet med kollektivtrafik från hela Greater Copenhagen, Jylland och Fyn, Sverige och Nordtyskland.

Fehmarn Bält-förbindelsen Mål Fehmarn Bält-förbindelsen ska etableras så snabbt som möjligt och arbetet med de danska järnvägs-projekten och Storströmsbron ska påbörjas omedelbart. Målet är att det maximalt ska ta två och en halv timme att komma från Köpenhamn till Hamburg med de snabbaste tågförbindelserna. Arbetet med att fastställa en framtidatågplan över Fehmarn Bält ska påbörjas i ett samarbete mellan samtliga parter. Fehmarn Bält-förbindelsen är det viktigaste nya infrastrukturprojektet för Greater Copenhagen inom den närmsta framtiden, både för person- och godstrafik. Fehmarn Bält spelar också en viktig roll för Sveriges och Danmarks handel med marknaderna på kontinenten. Med denna förbindelse kopplas Greater Copenhagen samman med det europeiska höghastighetsjärnvägsnätet i Hamburg. Järnvägsprojekten på Själland och en ny Storströmsbro är viktiga förutsättningar för både Fehmarn Bält-förbindelsen och de inre förbindelserna mot Köpenhamn och Malmö. Mål Fehmarn Bält-förbindelsen ska etableras så snabbt som möjligt och arbetet med de danska järnvägsprojekten och Storströmsbron ska påbörjas omedelbart. Målet är att det maximalt ska ta två och en halv timme att komma från Köpenhamn till Hamburg med de snabbaste tågförbindelserna. Arbetet med att fastställa en framtida tågplan över Fehmarn Bält ska påbörjas i ett samarbete mellan samtliga parter.

Öresundsförbindelser Mål Flaskhalsproblem på Öresundsbron ska avhjälpas exempelvis på stationerna vid flygplatsen och Örestad, samt i kapaciteten på Öresundsbanan på båda sidor om sundet. På sikt finns behov av ytterligare fasta förbindelser över Öresund. En svensk-dansk nationell utredning av nya Öresundsförbindelser måste genomföras så snart som möjligt. Ett första steg har tagits i och med starten på den gemensamma utredningen kring prognoser för trafiken över Öresund. Samarbetet kring Öresundsbron framstår i Europa som ett exempel på lyckat gränsöverskridande samarbete. Men på sikt förväntas Öresundsbron få kapacitetsproblem. För att säkra fortsatt tillväxt krävs också en ökad integration mellan Skåne och Själland. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ger möjlighet att sprida integrationen till ett större område, och en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö ger möjlighet att ytterligare stärka integrationen mellan de båda storstäderna. På längre sikt måste beslut fattas på statlig nivå om hur förbindelserna ska byggas ut. I Greater Copenhagen råder enighet om att en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska byggas först och påbörjas så snart som möjligt, samt att en Öresundsmetro är kopplad till utbyggnaden av Köpenhamns metro och kan byggas oberoende av om en HH-förbindelse har beslutats. Mål Flaskhalsproblem på Öresundsbron ska avhjälpas exempelvis på stationerna vid flygplatsen och Örestad, samt i kapaciteten på Öresundsbanan på båda sidor om sundet. På sikt finns behov av ytterligare en eller flera fasta förbindelser över Öresund. En svensk-dansk nationell utredning av nya Öresundsförbindelser måste genomföras så snart som möjligt. Ett första steg har tagits i och med starten på den gemensamma utredningen kring prognoser för trafiken över Öresund.

Nyttor med nya Öresundsförbindelser Öresundsbron har skapat stora samhällsekonomiska vinster. Genom att öka tillgängligheten över Öresund kan tillväxten stimuleras och nya nyttor genereras. Nya förbindelser minskar också sårbarheten vid ett stopp på Öresundsbron. Gemensamma utredningar har inletts mellan svenska och danska staten. 105 miljarder svenska kronor beräknas Öresundsbron ha skapat i samhällsekonomiska vinster enligt Öresundsinstituttets analys 2012. Siffran bör rimligen ha vuxit de senaste fyra åren. För att fortsätta denna utveckling behöver tillgängligheten över Öresund öka i både norra och södra delarna. Nya förbindelser behövs också för ökad redundans och minskad sårbarhet vid ett stopp på Öresundsbron. Öresundsbrons anslutningar slår snart i sitt kapacitetstak och dessa behöver åtgärdas för att undvika kapacitetsbrist. Nya Öresundsförbindelser är en del i Sverigeförhandlingens uppdrag och med anledning av detta tog Trafikverket under 2015 fram en PM om Danmarksförbindelser. Under 2016 togs en gemensam prognosbedömning fram för att få en preliminär bedömning av prognoser fram till 2040-2050. Prognosbedömningen kommer publiceras i en rapport under 2017. Prognosen omfattar såväl bil- som järnvägstrafik och både gods- och persontrafik. Dessutom identifieras flaskhalsar och förslag till effektiviseringsåtgärder av befintlig förbindelse som kan genomföras för att resurseffektivt nyttja kapaciteten på Öresundsbron. Det kan t.ex. innebära kapacitetsförstärkande åtgärder av landanslutningarna på respektive sida av bron, Copenhagen Airport, Örestad och på Öresundsbanan. I ett nästa steg är syftet att ta fram en gemensam dansk-svensk prognosmodell. Utöver att studera prognoserna för resor över Öresund planerar man även att studera vilka nyttor nya förbindelser kan generera.

Fast förbindelse Helsingborg-Helsingör Företag i Köpenhamn får tillgång till ca 110 000 fler arbetstagare inom en restid på 60 min. Företag i exempelvis Helsingör når ca 305 000 fler arbetstagare. Ökad tillgänglighet leder till ökad produktivitet. Agglomerationseffekten uppskattas till 11 miljarder DKK. Varför en fast förbindelse Helsingborg-Helsingör? Vägavståndet mellan Helsingborg och Köpenhamn är endast 51 km; men restiden är idag över 1 timme med bil på grund av väntetid och tid på färjan. För en kollektivtrafikresa är det närmare 1½ timme, som kan reduceras till 45 minuter med en fast förbindelse. På grund av de långa restiderna är gränspendlingen inte särskilt utvecklad i norra Öresund, trots närheten till den stora arbetsmarknaden i Köpenhamn. Endast i närområdet Helsingborg-Helsingör finns en utvecklad pendling, där restiden är närmare en halv timme. En fast förbindelse kan ge Helsingborg och nordvästra Skåne samma tillgänglighet till Köpenhamn som Lund och mellersta Skåne idag har via Öresundsbron. Det ger invånarna i nordvästra Skåne och Södra Halland kraftig ökat tillgång till arbetsmarknaden och företagen en störa rekryteringsbas. Och samtidigt skapas en ringlinje runt Öresund. Ett sekundärt syfte är att öka tillgängligheten till Köpenhamns flygplats med tåg och därmed stärka den globala tillgängligheten för företag i norra Skåne och Södra Halland. Ytterligare en fast förbindelse ökar robustheten i transportsystemet över Öresund vid stora avbrott, där bron t.ex. är avstängt i några dagar.

Öresundsmetro Malmö-Köpenhamn Avlastar och möjliggör utveckling av trafiken på Öresundsbron. Företag i Köpenhamn och i Malmö får tillgång till fler arbetstagare. Förkortar restiderna betydligt. Ökad tillgänglighet ger ökad produktivitet. Malmö-Köpenhamns bostads- och arbetsmarknad utvidgas och förstärks. Visionen är att Köpenhamn och Malmö blir två samverkande stadsdelar i Greater Copenhagens starka storstad. Öresundsmetron kortar restiden mellan Malmö och Köpenhamn till cirka tjugo minuter. En metroförbindelse mellan städerna skapar ytterligare kapacitet över Öresund och stärker integrationen och tillväxten. En metro direkt från centrum till centrum med frekventa avgångar och en halvering av dagens restid för de två städerna samman och öppnar nya lokala och regionala möjligheter. Visionen är att Köpenhamn och Malmö blir två samverkande stadsdelar i Greater Copenhagens starka storstad. En Öresundsmetro kommer på grund av sin attraktivitet att avlasta en del av den nuvarande persontrafiken inte minst av den pendlingsström som går via Öresundsbron mellan Köpenhamn och Malmö. När denna trafik flyttas från Öresundsbron ges det plats åt direkta förbindelser mellan Syd och Västsjälland och Malmö/Skåne. Det blir också kapacitet till godstrafikens tillväxt, framtidens höghastighetståg samt tillgänglighet till Copenhagen Airport.

Järnvägar med hög hastighet Mål En höghastighetsbana mellan Malmö och Stockholm med en restid på maximalt två och en halv timme ska byggas innan 2035. Utbyggnaden av höghastighetsbanan mellan Malmö och Stockholm ska starta i Skåne. Befintliga järnvägsförbindelser till Fyn och Jylland ska uppgraderas till högre hastighet. Västkustbanan ska byggas ut till dubbelspår längs hela sträckan för att minska restiderna till Göteborg och Oslo, och Skånebanan ska få konkurrenskraftiga restider så att en snabb anslutning till höghastighetsbanan till Stockholm uppnås. Förbindelserna ska ha bra tillgänglighet till Köpenhamns flygplats. Banor med hög hastighet ska byggas ut i alla riktningar. Tillgängligheten till Århus, Hamburg, Oslo, Göteborg och Stockholm ska förbättras genom etablering av höghastighetståg och snabbtåg. Detta järnvägsnät är viktigt i sig självt, men har samtidigt också en viktig funktion i förhållande till Köpenhamns flygplats. En kommande höghastighetsbana från Stockholm till Malmö ska via Öresundsbron skapa en direkt anslutning till Köpenhamns flygplats. Fehmarn Bält-förbindelsen ska med tillhörande järnvägs­uppgraderingar sörja för anslutningen till Europa. Det finns också behov av att på ett bättre sätt knyta samman Greater Copenhagen med Göteborg/Oslo-området och västra Danmark med snabbare tågförbindelser. På längre sikt kan en fast Kattegattförbindelse mellan Kalundborg och Århus med höghastighetståg från Köpenhamn ytterligare stärka kommunikationerna till Jylland. Beslut kring höghastighetsnätet i Sverige tas under de närmsta åren i en förhandling mellan svenska staten, regioner och kommuner, den så kallade Sverigeförhandlingen. Mål En höghastighetsbana mellan Malmö och Stockholm med en restid på maximalt två och en halv timme ska byggas innan 2035. Utbyggnaden av höghastighetsbanan mellan Malmö och Stockholm ska starta i Skåne. Befintliga järnvägsförbindelser till Fyn och Jylland ska uppgraderas till högre hastighet. Västkustbanan ska byggas ut till dubbelspår längs hela sträckan för att minska restiderna till Göteborg och Oslo, och Skånebanan ska få konkurrenskraftiga restider så att en snabb anslutning till höghastighetsbanan till Stockholm uppnås. Förbindelserna ska ha bra tillgänglighet till Köpenhamns flygplats.

Ett sammanhängande kollektivtrafiksystem Mål Ett sammanhängande kollektivtrafiksystem i Greater Copenhagen ska främjas. Det får maximalt ta en timme att ta sig till Malmö eller Köpenhamn från en given punkt i Greater Copenhagen, med tåg som huvudsakligt transportmedel. En konkurrenskraftig och attraktiv europeisk storstadsregion kännetecknas av en välfungerande kollektivtrafik. Det är viktigt för företag att kunna attrahera nödvändig arbetskraft med rätt kompetenser. Medarbetarna ska på ett smidigt sätt och med en rimlig restid kunna nå sina arbetsplatser. Greater Copenhagen ska vara en arbetsmarknad och ett pendlingsområde. Kollektivtrafiken ska fungera som en sammanhängande helhet för att vara attraktiv. Harmonisering av avgifter och biljettsystem, pendlarparkeringar samt en organisation som stöder samordning är viktiga delar av detta. Ett sammanhängande kollektivtrafiksystem är ett mål för hela Greater Copenhagen tvärs Öresund. Mål Ett sammanhängande kollektivtrafiksystem i Greater Copenhagen ska främjas. Det får maximalt ta en timme att ta sig till Malmö eller Köpenhamn från en given punkt i Greater Copenhagen, med tåg som huvudsakligt transportmedel.

Grön mobilitet och fossilfri transport Mål Överflyttning av person- och godstransporter på väg till mindre miljöbelastande transportformer. Förbättrade anslutningar från huvudvägnätet till befintliga och framtida intermodala järnvägsterminaler och kommersiella hamnar. Nya och mer miljövänliga transporttekniker och drivmedel ska aktivt eftersträvas. Försörjningssystem för tankstationer med miljövänliga drivmedel och laddstationer för elfordon ska etableras längs huvudvägnätet. Transportsektorn har traditionellt sett en hög energiförbrukning med stora utsläpp av föroreningar och oönskade ämnen, som till exempel koldioxid. I ambitionen att säkra en hög rörlighet och tillgänglighet är det nödvändigt att utveckla effektiva transportlösningar som minskar transportsektorns koldioxidutsläpp och minimerar användningen av fossila bränslen.   Trots stora investeringar i infrastruktur inom järnvägssektorn under de kommande åren i Skåne och på Själland kommer vägtransporter att under lång tid vara den primära transportmetoden för både människor och varor i Greater Copenhagen. Därför är det nödvändigt med många initiativ för att ställa om vägtransporternas energiförbrukning till fossilfria drivmedel. Mål Överflyttning av person- och godstransporter på väg till mindre miljöbelastande transportformer. Förbättrade anslutningar från huvudvägnätet till befintliga och framtida intermodala järnvägsterminaler och kommersiella hamnar. Nya och mer miljövänliga transporttekniker och drivmedel ska aktivt eftersträvas. Försörjningssystem för tankstationer med miljövänliga drivmedel och laddstationer för elfordon ska etableras längs huvudvägnätet.