Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Insändare Påverka med ord #3.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Välkomna 28/
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
(CC BY 2.0)
Lokal pedagogisk planering
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
IF Metalls kongress 2014 Vi utvecklar människor och industri
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Bedömning.
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Välkommen Önskar: Alexander, Angela, Birgitta, Fredrik, Kerstin och Troij.
Hur man skriver en argumenterande text.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Argumenterande text om: mera simlektioner på idrotten
Happy.ax lathund till WordPress
Textgenrer Vad är en textgenre?.
TEMA Hugget i sten.
Nationella proven i kursen Svenska B.
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Mönster och uttryck.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Genrer – Varför? ”Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Formellt, skarpt och snyggt
Ämnesövergripande SO-Sv-Bd Utvärdering. Tema Temat har varit ”Valet 2014” Ett samarbete mellan Samhällskunskap, Svenska och Bild. Temat sträckte sig över.
Stadgar och kod för brf Film på youtube, klicka på bilden för att se den.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Instruerande text.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Novellanalys.
Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.
Planering november – kurs D Tema kultur
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Måndag den 5 februari 2018.
Argumenterande text.
Begreppet undervisning
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Beskrivande texter Svenska vt-19 v Marlene, Camilla och Johan.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.

Så här ska vi jobba: Du ska skriva tre olika sorters texter. Alla tre texterna ska ha samma tema till exempel ”Simning”. Du väljer själv tema. Läraren måste dock ”godkänna” ditt tema. Följande texter ska du skriva: Instruerande text Faktatext Argumenterande text

Texterna kommer att lämnas in och ligga till grund för ditt betyg i svenska. Så här står det i de centrala innehållet Eleven ska lära sig: Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.