Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
”DET NYA ENTREPRENÖRSKAPETS MÖJLIGHETER” SAMHÄLLSENTREPRENÖRSKAP GRÄNSÖVERSKRIDANDE KRAFT FÖR REGIONAL OCH LOKAL UTVECKLING I GLESA MILJÖER Professor Yvonne.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Olika vägar mot samma mål
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Kunskaper och förmågor FEK1
Hur kan man lösa miljöproblem?
Reflektion över försäljningsseminarium
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
”Service i Världsklass”
Steg-vis Resurseffektivt handlingsprogram. Hållbarhet handlar om framtiden Det är upp till var och en av oss att skapa en framtid vi kan vara stolta att.
Bild 1 SOCIAL- PSYKOLOGI Framtida forskning. Bild 2 SPSPG – med inriktning mot hälsa och välbefinnande POLPG – med inriktning mot personal, organisation.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Samhällsansvar ISO Välkomna! Kul att se så många här!
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Välkommen till Bevola - Bara bättre lösningar Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Lönsam energieffektivisering LÖNSAM ENERGIEFFEKTIVISERING Galären och hållbarhet Våra fastigheter skall utmana staden invändigt och utvändigt,
Linkooperativet Den Sociala ekonomiska föreningen Amir ČirkićJalal MohammadiKhalid Neshati
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Marknaden eller människan? Hur går vi vidare? Tomas Björkman
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
SCAs Uppförandekod Dokumentansvarig Lena Pettersson1 Omfattar:  Alla SCA- medarbetare över hela världen.  Samtliga personer som agerar å företagets.
Val av transport till resmålet.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Hälsofrämjande besöksnäring för ett hållbart samhälle Johan Hallberg, 21 mars 2012.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Ideologier.
Barnets rättighet är den vuxnas plikt
Vad kan du göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Riksbyggens nationella hållbarhetstävling
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Miljökollen Ett projektarbete av Sara Roxbo, Sandra Strömstedt & Maja Sjöquist Nv3a.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Rädda Barnens årsrapport 2015 Vision: ”Vi vill se en värld som tillgodoser varje barns rätt till liv och utveckling, trygghet och skydd och rätt till delaktighet."
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Hedlundaskolan Hedlundaskolan ligger i centrala Umeå och är en typisk 50- talsskola som renoverades Det är en liten kommunal skola som värnar om.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Planeten ska med! SHAV Utbildningar för alla medarbetare
Miljö Ekonomiska Sociala
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Företagsformer och mer om företag
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Utvecklingsgrupp Social
Varmt välkomna! Utbildning för politisk ledning och styrning.
Företagets namn Affärsplan.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Utveckling och lärande
Resurser och genomförare!
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.

Corporate Social Responsibility (CSR) CSR står för Corporate Social Responsibility och översätts ibland med “företags samhällsansvar”. Det handlar om att företag har ansvar för hur företaget påverkar samhället och tar upp både miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter och påminner på så vis mycket om tankarna runt hållbarhet. CSR handlar om att ta ansvar som företag, att som företag ta ansvar utöver det som lagen kräver. Företaget kan exempelvis ta ansvar för hur företaget påverkar samhället runtomkring eller miljön.

CSR står för olika sorters ansvarstagande: Ekonomiskt ansvarstagande Miljömässigt ansvarstagande Socialt ansvarstagande Etiskt ansvarstagande

CSR och marknadsföring CSR ligger många gånger nära marknadsföring. Genom att bedriva arbete med CSR vill man ofta vinna fler kunder eller få en bättre relation till de kunder man har. Då måste man också kunna visa kunderna vad det är man gör, som är bra för världen. Om företaget klimatkompenserar sina flygresor, eller försöker att minska antalet flygresor genom betydligt miljövänligare videokonferenser, vill man att kunderna ska få veta detta också.