Ett kontrakt har sitt pris
Ett kontrakt har sitt pris: Fallöversikt Lars har i flera månader jobbat på en offert för vinna ett oljeledningsprojekt. Han vet att hans team är högt kvalificerat. Han har även hört rykten om att hans pris är konkurrenskraftigt jämfört med de andra offerter som kunden fått. Han har tillbringat många timmar med att svara på deras frågor och tillgodose dem med ytterligare information. Idag får Lars ett telefonsamtal från Darya, kundens representant. Hon säger att han ska få projektet om han arrangerar en kickoff i Las Vegas och står för resa och logi åt kunden och hans familj där under veckan. Att vinna projektet skulle betyda mycket pengar för företaget och kostnaden för resan är proportionellt sett liten, så Lars går med på kundens begäran.
Ett kontrakt har sitt pris: Inledande frågor Vad skulle du göra om du var Lars? Handlade Lars på ett lämpligt sätt? Vilka potentiella problem och konsekvenser finns med överenskommelsen om resan? Skulle omständigheterna vara annorlunda om: kundens familj inte följde med på resan? resan var till en av Tycos enheter i stället för till Las Vegas? denna Tyco-enhet skulle bli utan bonus om de inte fick projektet?
Ett kontrakt har sitt pris: Riktlinjer Tyco förbjuder mutor: i alla delar av världen, i alla sorters affärer, direkt eller genom mellanhänder eller agenter, regeringsrepresentanter eller privatpersoner. Tyco står för resor och logi till kunder eller potentiella kunder endast om: Det är direkt relaterat till (i) marknadsföring, demonstration eller genomgång av Tycos produkter eller tjänster; eller (ii) utförande eller verkställande av ett kontrakt mellan kunden eller den potentiella kunden och Tyco. Det är förenligt med lokala lagar eller seder och inte motiverat av viljan att påverka kunden på ett felaktigt sätt. Anställda inom marknadsföring, försäljning, inköp eller förvärv måste vara särskilt medvetna om gällande lagar och regler i de länder där de gör affärer.
Ett kontrakt har sitt pris: Vad har vi lärt oss? Tyco vårdar sitt rykte genom sin beslutsamhet att motsvara högt ställda krav på hederlighet och integritet. Våra affärer måste vara ärliga. På Tyco konkurrerar vi med vår produktkvalitet, prissättning och vårt goda anseende. Det är förbjudet att erbjuda eller ta emot mutor eller annan olaglig betalning för att vinna nya affärer eller för att behålla de vi har. Detta omfattar även betalning av resor åt kunders familjemedlemmar, oavsett de relativt små beloppen. Om en befintlig eller potentiell kund begär någonting liknande, rapportera det till din chef och/eller Tycos juridiska avdelning för en bedömning av situationen och beslut om hur vi ska gå vidare.
Ta upp ett problem Det är viktigt att bevara våra Vital Values och vårt anseende. Om du ser en handling som gör dig besvärad eller som du anser är olämplig, finns det flera sätt att ta upp problemet. Nämligen: Chefer Personalavdelningens representanter Juridiska avdelningen Ombudsmannen eller ConcernLINE Vital Tyco Concerns webbsida* (www.vitaltycoconcerns.com) *OBS: Anställda i Frankrike, Belgien, Tyskland eller Spanien bör endast rapportera problem av finansiell karaktär via ConcernLINE eller Vital Tyco Concerns webbsida.