Tillväxtplan för de gröna näringarna * De gröna näringarna definieras av LRF som företag med sin bas i jord, skog, trädgård eller landsbygdens miljö
Tillväxtplan för de gröna näringarna Varför göra en tillväxtplan? Informera kommunen om de gröna näringarnas bidrag till samhället. Få kommunen att arbeta för att aktivt utveckla de gröna näringarna. Omfattning Planen är på kommunnivå. Viss statistik är på kommunnivå Viss statistik är på länsnivå. Underlag för diskussion Syfte Att tillsammans med kommunen ta fram en konkret handlingsplan med aktiviteter för att lyfta de gröna näringarna i kommunen. Vad är en tillväxtplan och vad är nyttan med att göra den? För det första är en tillväxtplan ingen trollformel som löser alla kommungruppens ordinarie frågor. Den ska dels ge en bild av de gröna näringarnas bidrag till samhället och kommunens näringsliv men också fungera som ett långsiktigt dokument för att visa på viktiga saker som kommunen måste tänka på för att de gröna näringarna ska kunna växa istället för att krympa. Mallen till tillväxtplan som presenteras här är anpassad för att göras på kommunnivå. Länsstatistiken kan fungera som diskussionsunderlag både internt i kommungruppen men även i era kontakter med företrädare för kommunen.
Tillväxtplan 1. Nulägesbeskrivning 1.1 Beskrivning av de gröna näringarna i kommunen 1.2 Länets jord- och skogsbruk i siffror 2. Förutsättningar för fler och växande företag i de gröna näringarna 2.1 Attityden till och kunskapen om de gröna näringarna 2.2 Skydda åkermarken 2.3 Landsbygdsboende, service och infrastruktur 2.4 Tätortsnära jordbruk 2.5 Miljöpåverkan vatten 2.6 Kretslopp & energi 3. Handlingsplan Nulägesbeskrivningen baseras på flera olika statistikkällor. Både officiell statistik från SCB, Jordbruksverket och Skogsstyrelsen. För att öka möjligheterna till tillväxt kan kommunen tänka på en hel massa saker. Under rubriken ”Förutsättningar för fler…” finns ett antal olika områden där kommunens politik och beslut påverkar, negativt eller positivt. Den sista delen i tillväxtplanen är en mall till handlingsplan där man sätter upp en eller flera målsättningar som man vill uppnå. För att uppnå dessa behöver olika aktiviteter göras, dessa noteras också tillsammans med vem i kommungruppen som är ansvarig. De aktiviteter som tas upp i handlingsplanen bör vara kopplade direkt till saker som kommunen har ansvar för eller kan påverka. Handlingsplanen blir då som en naturlig språngbräda för utökat samarbete med kommunen.
1.1 De gröna näringarna i kommunen Uppgifterna (xx nedan) finns i dokumentet ”Kommunfakta 2016” All kursiv och röd text i detta dokumentet är information och ska klippas bort Jordbruket sysselsätter xx personer och omsätter xx miljoner kronor Skogsbruket sysselsätter xx personer och omsätter xx miljoner kronor Trädgårdssektorn sysselsätter xx personer och omsätter xx miljoner kronor Den totala omsättningen i kommunen är xx miljoner Kommunens landyta: XX hektar Areal jordbruksmark: XX hektar Det finns xx jordbruksföretag i kommunen Det finns xx skogsbruksföretag i kommunen Källa: LRF, SCB, Jordbruksverket, Skogsstyrelsen Observera att all rödmarkerad och kursiv text i hela dokumentet är information och ska tas bort innan presentationen används. Här får ni gå in i dokumentet ”Kommunfakta 2016” och plocka ut de siffror som gäller er kommun. Jordbruksmarken är summan av åkermark och betesmark, observera att jord- och skogsbrukets omsättning står i tusental kronor medan kommunens totala omsättning står i miljontal kronor. Dokumentet innehåller dessutom en hel del annan statistik som ni kan ha nytta av i olika sammanhang. Ta bort den röda texten.
1.2 Länets jord- och skogsbruk i siffror Fyll i kolumnen ”Vårt län”. Siffrorna hittar du i tabellerna i din länsrapport på länk: https://www.lrf.se/om-lrf/mer-om-lrf/lrf--det-grona-naringslivet/ Vårt län Riket Jordbruk inkl vattenbruk/fiske 2013, mkr 12 681 Skogsbruket 2013, mkr 33 549 Areal jordbruksmark 2015, hektar 3 039 896 Varav åkermark, hektar 2 590 053 Varav betesmark, hektar 449 843 Antal jordbruksföretag 2013 67 146 Antal sysselsatta inom jordbruket 2013 172 687 Antal sysselsatta per jordbruksföretag 2,57 Skogsmark 2013, hektar 22 382 000 Varav areal familjeskogsbruk, % 52 Antal skogsägare 2012 329 541 Här ges en liten sammanfattning av jord- och skogsbruket i länet jämfört med riket, bilden kan vara ett bra diskussionsunderlag, både internt i LRF-sammanhang och vid träffar med politiker och tjänstemän. Ta bort den röda texten. Källa: LRFs länsrapport på https://www.lrf.se/om-lrf/mer-om-lrf/lrf--det-grona-naringslivet/
2 Förutsättningar för tillväxt inom de gröna näringarna Läs alla punkter på de följande sidorna noga, ta bort och lägg till efter er kommuns egna förutsättningar 2.1 Attityden till och kunskapen om de gröna näringarna 2.2 Skydda åkermarken 2.3 Landsbygdsboende, service och infrastruktur 2.4 Tätortsnära jordbruk 2.5 Miljöpåverkan vatten 2.6 Kretslopp & energi Här följer 6 olika områden där kommunen själv kan påverka förutsättningarna för tillväxt. Den är tänkt att ge positiva idéer som gör att ni i kommungruppen verkligen visar att ni är pålästa och har tänkt igenom vad som behövs för att förbättra förutsättningarna. Kom ihåg att alla exempel kanske inte passar i just din kommun, precis som det kan saknas saker som är väsentliga för er. Det är alltså viktigt att ni läser noga och anpassar efter egna förutsättningar. Ta bort den röda texten.
2.1 Attityden till och kunskapen om de gröna näringarna Exempel på förutsättningar för att skapa tillväxt: Lantbrukare är också företagare. Snabb och professionell handläggning ger nöjdare företagare och större vilja att utveckla företagen Vi ser ett stort värde i att miljötillsyn sker på gårdarna, men vill inte betala för mer än den faktiskt nedlagda tiden. Timdebitering för tillsynen är bättre än årlig, fast avgift Utnyttja möjligheten som finns för information/upplysning i samband med tillsyn, då förbättras såväl tillsyns- som företagsklimatet De gröna näringarna ses ofta som miljöfarlig verksamhet, glöm inte att vi bidrar med många positiva saker, bl.a. biologisk mångfald, en levande landsbygd och arbetstillfällen. Vi lantbrukare förväntar oss att de livsmedel som kommunen handlar och serverar är producerade med samma miljö- och djurskyddskrav som kommunens miljöinspektörer och andra myndigheter ställer på oss. Kontrollera om dessa punkter stämmer för er kommun. Ta bort och lägg till så att det passar era förutsättningar.
2.2 Skydda åkermarken Miljöbalken 3 kap § 4 Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk. Exempel på förutsättningar för att skapa tillväxt: Åkermarken är en ändlig resurs som behöver skyddas. Om kommunen planerar att bebygga åkermark, måste det ske i rimlig omfattning och efter prövning mot Miljöbalken, 3 kap § 4. se ovan Alternativa markområden som möjliggör fortsatt produktion på åkern bör exploateras innan åkermark tas i anspråk. (t.ex. impediment, redan bebyggd mark, lågproduktiv skog eller industrimark) Kommunen måste utnyttja möjligheten att låta staden växa genom förtätning Tänk på risken för översvämningar om det byggs på låglänta områden. Inte minst den förväntade klimatförändringen kan innebära problem med högre vattenstånd och häftigare skyfall. Kontrollera om dessa punkter stämmer för er kommun. Ta bort och lägg till så att det passar era förutsättningar. Ta bort den röda texten. Miljöbalken 3 kap § 4 Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.
2.3 Landsbygdsboende, service och infrastruktur Exempel på förutsättningar för att skapa tillväxt: Möjlighet att bygga bostäder på landsbygden måste finnas. Att kommunen säger nej till ”spridd bebyggelse”, eller bara beviljar lov för bostadsbyggande i anslutning till kollektivtrafikstråk hämmar utvecklingen Befintlig och framtida service på landsbygden måste säkras Kollektivtrafiken på landsbygden måste fungera för att boende och företagande ska kunna fungera Utveckling och samordning av bredband och telefoni bör stödjas aktivt av kommunen då det är en förutsättning för ett modernt företagande. Kontrollera om dessa punkter stämmer för er kommun. Ta bort och lägg till så att det passar era förutsättningar.
2.4 Tätortsnära jordbruk Exempel på förutsättningar för att skapa tillväxt: Mycket av det som ibland skapar konflikter kan, och bör, lantbrukarna och de närboende själva lösa genom att visa normal hänsyn till varandra Kommunen måste vara tydlig med, och ha lång framförhållning, i sin planering för eventuella begränsningar för befintlig och framtida djurhållning, t.ex. gällande ladugårdar, betesdrift eller biodling Nya begränsningar när det gäller gödselhantering och bekämpningsmedel bör tas fram i samarbete med representanter för de gröna näringarna (t.ex. spridningsrestriktioner, skyddsavstånd mm) Friluftsområden, reservat mm kan ibland påverka möjligheten till skogsbruk, jakt, betesdrift och möjlighet till byggande. Rätt utformat kan det istället medverka till företagsutveckling Kontrollera om dessa punkter stämmer för er kommun. Ta bort och lägg till så att det passar era förutsättningar.
2.5 Miljöpåverkan vatten Exempel på förutsättningar för att skapa tillväxt: Avrinningen från hårdgjorda ytor måste regleras innan vattnet släpps ut i ordinarie dikessystem för att undvika översvämningar på jordbruksmark Finns det risk för att t.ex. bebyggelse eller dagvatten påverkar ytvatten, grundvatten eller särskilda vattentäkter? Rätt utformade föreskrifter för vattenskyddsområde ger ett bra skydd för vårt dricksvatten på samma gång som möjligheten till aktivt lantbruk består, låt berörda lantbrukare vara med i utformningen Vattenbruk (odling av fisk och skaldjur) är en näringsgren som många landsbygdsföretagare anser är utvecklingsbar. Finns det områden i kommunen där sådant skulle kunna vara lämpligt och hur behandlas i så fall dessa områden? Företag behöver ibland kunna utvecklas inom strandskyddsområde, t.ex. inom vattenbruk eller turism Kontrollera om dessa punkter stämmer för er kommun. Ta bort och lägg till så att det passar era förutsättningar.
2.6 Kretslopp & energi Exempel på förutsättningar för att skapa tillväxt: De gröna näringarna erbjuder många lösningar inom kretslopp och energi Vid byggande av nya bostadsområden finns möjlighet att planera kretsloppsanpassade VA-lösningar, men kommunen måste stötta den utbyggnaden Invånarnas övergång till förnyelsebar energi kan stöttas av att kommunen t.ex. låter lokala företagare ges möjlighet att driva mindre fjärrvärmeanläggningar för kyrkor, skolor och andra offentliga lokaler Kontrollera om dessa punkter stämmer för er kommun. Ta bort och lägg till så att det passar era förutsättningar.
3 Handlingsplan (Exempel)
3 Handlingsplan Målsättning Aktivitet Ansvarig LRF kommungrupp kontaktperson på kommun Andra nyckelpersoner på kommunen Startdatum Slutdatum Resultat