Välkommen till Integrerad Sluttentamen (IST) !

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Mål och betygskriterier
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Biomedicinsk analytiker:
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Avtal om lokal lönebildning 2011
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Uppsökande och förebyggande arbete
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Vårdinformation och informationsöverföring
Blueprint virtuell patient (VP)
Rörelse och konstruktion
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Palliativ vård och samordning
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Akutsjukvård T11.
Validering inom Lärarlyftet
PU 11 Kursledare Per Kristiansson Kursadministratör Carl Martinsson
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Arbetsgrupp start juni 2017
Patientsäker vårddokumentation
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Läkarintyg för sjukpenning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkommen till Integrerad Sluttentamen (IST) ! Charlotte Leanderson Kursansvarig examinator IST Anita Häggmark PU representant Philip Mörner & Alejandra Ruz Torres Kursadministratörer IST@nvs.ki.se

Lärandemål IST Lärandemål  Kunskap och förståelse Studenten ska kunna – visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen (S3), – visa såväl bred som fördjupad kunskap inom det medicinska området inbegripet kunskap om och förståelse för förhållanden i samhället som påverkar hälsan för olika grupper beroende på bl a etnicitet, ålder och kön (S4). – visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för hälso- och sjukvården, och visa kunskap om relevanta författningar (S3)   Färdigheter Studenten ska kunna – visa fördjupad förmåga att självständigt diagnostisera de vanligaste och viktigaste sjukdomstillstånden hos patienter och i samverkan med patienten behandla dessa (M4) – visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete (M4) – visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och bedöma komplexa företeelser, frågeställningar och situationer (M4), – visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl inom hälso- och sjukvården som inom vård och omsorg (M4), – visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa (M4)   Förhållningssätt Studenten ska kunna – visa självkännedom och empatisk förmåga – visa förmåga till helhetssyn på patienten utifrån ett vetenskapligt och humanistiskt synsätt med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna – visa förmåga till ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående – visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens - uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling

Integrerad tentamen Sammanlagd, integrerad prestation bedöms.

Integrerad sluttentamen Moment 1 A-HLR teamövning 6 stationer (1-4 praktiska, 5-6 teoretiska)

Förberedelse IST Övningstider KTC - träna praktiska moment - bekanta sig med examinationsmiljön - egna tentamenssimuleringar (tidigare material, 20 minuter, 107 integrerande uppgifter, agera /patient/läkare/bedömare på KTC Öva att inhämta anamnes, gör status, differentialdiagnostiskt resonemang, i samråd med patienten- fatta beslut om handläggning. Var systematisk. Exempel på litteratur; Symtom-Diagnos-Terapi, Rickard Levi och Jan Zetterström, delar av t ex MD on call, app OBS antibiotika ej relevant kultur, statusfilmer ex Lund

Förberedelse IST Kunna granska en vetenskaplig läkemedelsstudie och identifiera dess främsta styrkor/svagheter Vara förtrogen med grundläggande statistiska begrepp och studiedesign inom medicinsk forskning. Kunna utvärdera medicinsk information samt aktuell forskningslitteratur och muntligen och skriftligen kommunicera egna synteser av denna information till patienter, kollegor, allmänheten. Läkemedelslära,Praktisk medicin och integrerad basvetenskap, exempel: läkemedelsgrupper, effekter/bieffekter, EKG, vätskebalans, kunna förklara mekanismer och etiologi i relation till vanliga åkommor

A-HLR 1. Webbaserad utbildning Obligatoriskt A-HLR moment. Innan teamövningen ska webutbildning vara genomförd. http://hlr.nu/riktlinjer 2. Teamövning - Kom förberedd, algoritmer/akronymer/rutiner - Individuell bedömning i grupp: medicinsk relevans, följsam, lyhörd, adaptiv förmåga, kunna leda, kunna ta till sig konstruktiv kritik

Stationsbaserad examination Sker på KTC HS/KS/DS adressuppgifter återfinns på kurswebben, 32-64 studenter/KTC Samling 08.00 grupp 1, övriga enligt schema upprop/kursweb 3-4 starttider per KTC Medtag fotolegitimation (körkort, ID-kort el pass) Ombyte till engångskläder. Ej sjukhuskläder. Behåll och medtag kläderna som erhålls i samband med AHLR-tillfället.

Stationsbaserad examination Samling utanför respektive KTC Registrering , lämna mobil, ipad, ombyte, Samling: indelning i röd/blå/grön eller gul grupp Muntlig introduktion, generisk information Följ stationsmärkning med rätt färg enligt schema Personal hjälper till , gott om tid mellan stationerna (2 min) Transfer till skrivlokal, ej tillåtet att kommunicera med medstudent Skrivtid 80 minuter Karantän/kursråd/muntlig avslutning

Stationsbaserad examination Studentinstruktion utanför rummet, samma text inne på stationen samt papper och penna, samtliga undersökningsinstrument finns

Stationsbaserad examination Fullständig konsultation; dvs anamnes, status, kliniskt resonemang/differentialdiagnostiskt övervägande, ge patienten ett underlag att vara med och tillsammans med dig överenskomma om vidare åtgärd.

Stationsbaserad examination 20 minuter per konsultation 2 minuters tid för muntlig sammanfattning av det kliniska resonemanget: akut-allvarligt-vanligt, prioritera, vårdnivå, närmast följande åtgärd. Efter 22 minuter ljuder signal och man måste då lämna stationen.

Scenarios Akutmottagning Vårdcentral Vårdavdelning

Stationsbaserad examination Symptompresentationer Stora befolkningssjukdomar Arbeta systematiskt, papper och penna- gör som du brukar- skriv vb stödord 30 sek på rummet innan du börjar

Stationsbaserad examination 1.Ta reda på varför patienten kommer: öppen fråga, vad har patienten tänkt kring sina besvär och vilka frågor har detta genererat hos pat? (tanke, oro, önskan) Anamnes Kommunikation 2. Säkra informationsöverföringen från patienten (sammanfatta) A K 3. Ställ riktade medicinska frågor med avseende på patientens symptom och berättelse (motivera/förklara dina frågor) A K 4. Undersök patienten riktat med avseende på symptomen (förklara vad/varför du undersöker det du gör) Status Kommunikation 5. Kliniskt resonemang (inhämta information för att kunna prioritera och bedöma differentialdiagnostiskt enligt principen: akut-allvarligt-vanligt, närmast följande åtgärd ) Kliniskt resonemang 6. Mot bakgrund av vad som framkommit i anamnes och status- förklara, motivera och involvera patienten i fortsatt planering och handläggning (beakta Patientlagen § 5, delaktighet ) Kommunikation 7. Rimlig preliminär bedömning Bed och Åtg 8. Adekvat åtgärd Bed och Åtg 9. Adekvat plan för uppföljning Bed och Åtg 10. Säkra informationsöverföring, efterhör ev frågor K 11. Redogöra för kliniskt resonemang

Patientfokus/Patientkommunikation Tillämpa patientcentrering. Ta reda på varför patienten kommer, vad vederbörande vill ha hjälp med, vad tror patienten själv och är det något som oroar? Sammanfatta. Var systematisk i den medicinska anamnesen och vid klinisk undersökning. Motivera, förklara och involvera då du talar med och undersöker patienten. Tänk igenom vad som blir följden för patienten av din handläggning- har patienten beretts möjlighet att förstå- ställa kompletterande frågor.

Interprofessionell kommunikation Systematik i informationsöverföring, ABCDE I dialog med annan personalkategori/kollega var lyhörd, vilken är den andres tankar/ ev oro/önskan, den andres frågor? Sammanfattningar: säkra informationsöverföring Var tydlig och förklara och motivera dina åtgärder Aktuellt, bakgrund, vitalparametrar, akut-allvarligt-vanligt- prioritera, t ex sköterska kan utföra statusmoment för att klargöra pat’s tillstånd Fokus på patienten Reflektera kring styrkor och svagheter; medicinskt och kommunikativt

Videodokumentation Varje station spelas in Säkerhet för student samt möjlighet till ombedömning i förekommande fall Videon raderas då godkänt resultat är infört i LADOK

Stationsbaserad examination, station 5 och 6 Allt material utdelas samtidigt (5-6) Uppbyggnad enligt tidigare princip Ej internet Totalt 80 minuters skrivtid

Karantän Tentamen före lunch: smörgås/mat/fika, meddela ev födoämnesallergi/vegetarisk kost till Philip Mörner Tentamen efter lunch smörgås Icke-digital förströelse, t ex kort, sällskapsspel, böcker etc Ej tillåtet att medbringa alkoholhaltiga drycker

Godkänt resultat För godkänt resultat på en station krävs minst 6,5 poäng av 10 Du får i de fall där du har lägre poäng på EN station än 6,5 poäng, inte ha en lägre totalpoäng på tentamen än 39 poäng, dvs 65%. Om du har TVÅ stationer som har en poäng som är lägre än 6,5 poäng på respektive station medför detta underkänt resultat. Det görs även en global bedömning av prestationen- denna kan i enstaka fall överrida den poänggrundande, dvs ENSTAKA station kan vara godkänd trots lägre poäng än 6,5- den sammanlagda totalpoängen kan dock aldrig vara lägre än 39 poäng för att få godkänt slutresultat. Handläggningen på stationen måste alltid vara patientsäker- denna bedömning överrider totalpoängen, dvs även om din poäng är minst 6,5 men handläggningen inte är patientsäker kommer du att underkännas.

Återkoppling Resultat per station jämfört övergripande resultat Patientkommunikation 1&2, Anamnes, Status, Kliniskt resonemang, Bedömning & Åtg Ej besked om resultat på stationen under tentamen IPK viss återkoppling på stationen

Underkänt resultat Underkänt resultat på tentamen, -handläggningen av patienten/uppgiften på stationen som underkänts Samtal med examinator, genomgång av tentamen, ev se video, Omtentamen 30 maj 2017 Resultat kan ej överklagas, begära ombedömning Video oftast redan ombedömd innan resultat meddelas Skriftlig del alltid ombedömd innan resultat meddelas

Resultat meddelas den 4 april

Lycka till!!