Verksam i primärvården i Östergötland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder?
Advertisements

Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Härnöstudier.
Dissociation hos barn och ungdomar
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Det handlar om Kärlek Om kärlek som känsla och beteende – hur gör vi?
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Bedömningsinstrument
Det sociala sammanhangets betydelse
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Samtalsbehandling i primärvården
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Verktyg via Studenthälsan Gun Austrin, leg psykoterapeut, socionom
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
Existentiella frågor i dödens närhet
Vad är en KATA? katatogrow.com.
KASAM Känsla av sammanhang
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
ACT ”Acceptance and Commitment Therapy/treatm ent” Mariella González Bonilla ACT Utbildad gruppledare.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
VEM VÄLJER vad? Medveten professionalitet - kunna hantera JA och NEJ Att hjälpa med det jag kan stå för SFOP Tylösand Åsa Kadowaki, psykiater.
Personlighetsutveckling ACT- don’t react!
Kommunikationsprocesser
Verksam i primärvården i Östergötland
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lära för livet!.
Del 2: övningar Trauma, flykt, exil TF-KBT
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
Vad vi behöver när vi kunskapar
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Mindfulness (medveten närvaro)
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?
Plan Presentation Dagens program:
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Att håll och utvecklas som ledare
”Håller vi på att förvandla livet till sjukdom
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Kurstillfälle Att leva livet fullt ut
Presentationens avskrift:

Verksam i primärvården i Östergötland Psykologiska verktyg ACT- don’t react! Mindfulness, acceptans och engagemang www.viktigtpariktigt.nu Åsa Kadowaki Psykiater(leg.läkare), leg KBT-psykoterapeut och handledare, konsult på Studenthälsan Verksam i primärvården i Östergötland

KASam (känsla av sammanhang, Aaron Antonovsky, sociolog) Begripa (kunna se samband/göra analys) Hantera (Ha färdigheter i medveten närvaro, känsloreglering och beslutsfattande) Meningsfullhet (vad väljer jag att engagera mig i/delta i) Ribban på rätt nivå (realistiska krav och förväntningar/”boundaries”)

KASam (känsla av sammanhang, Aaron Antonovsky, sociolog) Begripa vilka beteenden jag använder som inte är hjälpsamma på sikt (kamp och undvikanden) Inbegriper kunskap om att det är normalt att känna, tänka och reagera Tankar (automatiska) Emotioner/känslor Associationer Minnen Sensationer

begripa FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå valsituation KIDNAPPARE Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. valsituation KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation

Psykologiska verktyg Kontakt med nuet innehållande 5 sinnen, tankar, känslor, påslag : LÄGGA MÄRKE TILL Acceptans: det får kännas – på alla sätt – inget är fel = TILLÅTA responser och bli större än dem – EXPANDERA/förankra kroppen och andas igenom upplevelsen Värden/livsriktning – för att veta vad jag ska göra måste jag vet vart jag ska JAG får vara som jag är och jag kan lita på MIG : självacceptans och självtillit

Träna på att bli medveten Hantera Träna på att bli medveten Lägg märke till, beskriv, delta Gör en sak i taget, gör det som fungerar i förhållande till vad du vill uppnå och döm inte (och när du lägger märke till att du dömer, döm inte dig själv) Använd dina 5 sinnen 

Hantera Tillåt dina responser Lägg märke till, beskriv, delta –TEAMS Expandera – gör inget för att förändra det som pågår utan låt det vara som det är Använd andningen som ankare – andas igenom det som pågår

Ta beslut och genomför i värderad Hantera Ta beslut och genomför i värderad riktning Vad vill jag använda min tid till? FOKUS. När jag väljer något avstår jag något annat. Vad vill jag uppnå istället för vad jag vill undvika. VARFÖR, VAD, HUR!

Vad är viktigt på riktigt? Mening Vad är viktigt på riktigt? - Vem vill jag vara? Beter jag mig så? Värden är något annat än värderingar. Vad står jag för? Vad är jag beredd att anstränga mig för?

Träna mera ! The confidence gap, Russ Harris www.viktigtpariktigt.nu