Enskild verksamhet 170405 Ni är så välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Varför fokus på nyanlända just nu
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Förskola – lärande och yrkesprofession
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Läroplansträff Välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningar till förskollärare
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Läroplansträff fritidshem
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Omställningen av hälso- och sjukvården
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Personen från Skolverket
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Enskild verksamhet 170405 Ni är så välkomna!

Information från akademiledningen Workshop den 26/4 för utvecklande av programmet ”Humaniora, samhällsvetenskap och digitalisering”. Sökkonferens den 28/4 för Masterutbildningen i utbildningsvetenskap. Ny rektor installerad på HH: Stephen Hwang

Kompetensutveckling ht 2017 RUC:s kursutbud ht 2017 Kompetensutveckling ht 2017

Poänggivande kurser Svenska som andraspråk, 30 hp (genomförande ht17-vt19, kvartsfart) Förfrågan kommer skickas. Svenska som andraspråk, 1-15 hp (genomförande ht17-vt18, kvartsfart) Kattegattgymnasiet Digitaliseringens möjligheter och utmaningar för lärande, 15 hp (reguljära utbildningsutbudet)

Ej poänggivande kurser Svenska som andraspråk, ej poänggivande (Varberg) Handledarutbildning inom Läslyftet (ev. endast för förskola) Analyskompetens för skolledare, förfrågan kommer skickas Digitalt lärande och naturvetenskap i förskolan VR/AR/360/360VR

Forts. ej poänggivande kurser Matematik, programmering och digital kompetens Matematik riktad till förskoleklass (ryms ej i nuvarande budget) Integration, 3 kurser Att sätta ord på det man gör – en kurs i kollegial handledning för förstelärare Digitalt skapande för skolledare

Lärarlyftskurs 30 hp – matematik Anmälan och information: hh.se/lararlyft Ansökan är öppen 15 mars – 18 april - Matematik för lärare åk 1-3 (1-30 hp) - Matematik för lärare åk 4-6 (1-30 hp)

Förskollärarkurser Kurs: Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete. Målgrupp: Förskollärare och förskolechefer /biträdande förskolechefer   Kurs: Leda och organisera det systematiska kvalitetsarbetet - förskolechefens ansvar för förskolans kvalitet. Målgrupp: Förskolechefer /biträdande förskolechefer Kurs: Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Målgrupp: Förskollärare Kurs: Naturvetenskap och teknik i förskolan -med didaktisk inriktning. Målgrupp: Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal Kurs: Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan.

matematik- och språknätverken Stöd från skolverket matematik- och språknätverken Kurs 7,5 hp – svenska som andraspråk för 1-6 Kursen riktar sig framförallt de lärare som inte undervisar i svenska som andraspråk. Ansökan öppnar 18 april på antagning.se - Det globala klassrummet, introduktionskurs i svenska som andraspråk ” Handleda vidare” Två dagar under nästa läsår för att bibehålla och stärka det kollegiala lärandet inom: - språk-, läs- och skrivdidaktik - matematik och naturvetenskap/teknik För lärare som tidigare har haft ansvar för att leda ämnesdidaktiska diskussioner/kollegialt lärande eller har haft en handledande roll: - inom Läslyftet - inom Matematiklyftet eller NT-satsningen

Matematiknätverket Lärarlyftet i matematik, 30 hp Matematik, digital kompetens och programmering Handledarutbildning MaNT Förskoleklassprojektet skrivarläger Ska vi presentera på matematikbiennalen? Ej poänggivande kurs Årskurs 2-projektet. Hur gör vi för att få med de kommuner som inte är med på mötena? Hur gör vi för att få en breddning av deltagare från högstadiet och gymnasiet?

Regionalt nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS) har uppdraget att stimulera huvudmän och skolor att aktivt arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling. Som en del i det arbetet och för att främja ett långsiktigt och systematiskt kvalitetsarbete inom området samarbetar NCS med regionala nätverk av språk-, läs- och skrivutvecklare runt om i Sverige. Idag har ungefär 200 huvudmän minst en språk-, läs- och skrivutvecklare som är ansluten till ett av landets 17 nätverk. En språk-, läs- och skrivutvecklare är en erfaren förskollärare eller lärare med goda kunskaper i barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Språk-, läs- och skrivutvecklaren arbetar hela eller en del av sin tjänst på huvudmannanivå och kan ge huvudmän, förskolechefer och rektorer stöd i det systematiska kvalitetsarbetet.

Regionalt nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare Kommuner med representanter: Kungsbacka (4st) Varberg (1st) Falkenberg (2st) Hylte (2st) Halmstad (4st) Laholm Båstad Ängelholm (1) Gnosjö (3?) Fokus 16/17: Pojkars och flickors lärande i ett flerspråkigt perspektiv Föreläsare: Gunilla Molloy Ann-Sofie Holm Mia Heikillä Ann-sofie Nyström Cilla Dalén & Annelie Drewsen Ann Pihlgren Barbro Westlund (ht17)

Regionalt nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare Vilka språk- och kunskapsutvecklande processer ska inledas, implementeras eller institutionaliseras hos huvudmannen och hur kan det regionala nätverkets vidare fokus och satsningar vara ett stöd i detta arbete på regional och lokal nivå? Maila era reflektioner och tankar till: erica.eklof@halmstad.se

Digitalt lärande i skolan Med stöd av Digitalt laborativt centrum och Future Classroom Lab

Utbildningsdepartementet (Statssekreterare Erik Nilsson, 2017) En uppdatering av skolans styrdokument är i full gång. Just nu arbetar man med att beskriva digitala kompetenser och förmågor på ett tydligare sätt i ämnesplanerna Om ämnesplanerna sätter nya kvalitetskrav, till exempel genom att programmering ska bli en del av undervisningen, måste staten, enligt finansieringsprincipen, ge bidrag till kommunerna för att möjliggöra kurs- och läroplaner ska revideras med jämna mellanrum Skolverket kommer att få ett större ansvar för att bestämma vilken slags skolutveckling som behövs, och detta arbete kommer att bedrivas inom ramen för uppdraget med nationella skolutvecklingsprogram. Det krävs en mer aktiv stat och en regionalt och lokalt närvarande struktur som ser till att förändringarna verkligen genomförs och som håller ihop den nationella utvecklingen skapa arenor för samverkan och lärande mellan huvudmän och för att se till att inga huvudmän halkar efter.

öka likvärdigheten inom kritiskt tänkande, medie- och informationskunnighet och digital kompetens. Vilka grundläggande förmågor har en längre livslängd och gör det möjligt att ställa om när samhället förändras? Hur kan de digitala möjligheterna användas för att utveckla och förbättra undervisningen inom de områdena? Teknikutvecklingen ska användas för att ge elever med syn- och hörselnedsättning och neuropsykiatriska hinder en mer anpassad undervisning och underlätta arbetet med progressionen för sent anlända elever. Ett sätt att göra detta är att arbeta parallellt med svenskan och modersmålet i undervisningen, och här kan man till exempel dra nytta av digitala läromedel och studiehandledning på nätet. Den digitala utvecklingen kan också skapa också nya vägar att hantera den växande lärarbristen och de logistiska problemen kring kompetensförsörjningen i glesbygden. ”Genom en mer utvecklad och systematisk användning av distans- och fjärrundervisning, kan man använda och dra nytta av kompetens som inte är på plats rent fysiskt.” Just nu lägger lagen hinder i vägen… utredning redovisas 30/5.

Utmaningar för utbildningssektorn En demokratisk och kulturell utmaning Nya skolor ska byggas IT-strategiernas implementering Nyanlända Brist på behöriga lärare ”Gamla” och nya digitala resursers påverkan på lärandet Skolans ledarskap Forskning/utvärdering En lärarutbildning i samspel med praktiken

Stärkt digital kompetens i läroplaner och kursplaner att programmering införs som ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framför allt i teknik och matematik att eleverna blir stärkta i sin källkritiska förmåga att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik att eleverna ska arbeta med digitala texter, medier och verktyg att eleverna ska använda och förstå digitala system och tjänster att eleverna ska utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle Ändringarna ska tillämpas senast från och med den 1 juli 2018. Huvudmännen kommer att kunna välja när de ska börja tillämpa ändringarna inom ett ettårigt tidsspann från och med den 1 juli 2017. https://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/styrdokument

Hur ser skolans framtida lärmiljöer ut?

FUTURE CLASSROOM LAB

Future Classroom Lab Syftet med Future Classroom Lab (FCL), som är utvecklad av Europeiska skoldatanätet, är att bidra till att skapa inspirerande inlärningsmiljöer som utmanar deltagare (lärare, skolutvecklare, företag, utbildningsinstitutioner, barn och ungdomar mm) att tänka kring sin roll och studenters/elevers/barns lärande kopplat till pedagogik, teknik och design i lärandemiljöer. Med stöd av DLC/FCL kan vi tillsammans med andra aktörer utforska och problematisera framtidens lärande inom områden som t.ex. elevers/barns och lärares kompetens och roller, inlärningsstilar, inlärningsmiljös design, nuvarande och kommande teknik, samt samhällstrender som påverkar utbildningen.

Förslag på aktiviteter kopplat till DLC/FCL ”Digitaliseringen är ett multibegrepp som borde hanteras på en mer finmaskig nivå än vad som görs idag.” (Carl Heath, 2017) Problematisera, analysera och kritiskt granska Mötet mellan analogt och digitalt skapande Digital Didaktisk Design (D3) Digital kommunikation och visualisering Den digitala och analoga lärmiljön – Pedagogikens ekologi

Studiebesök (genomförda och planerade vt17) Region Halland Samtliga kommunchefer i Halland Länsstyrelsen Halmstads kommun: Hemvårdsförvaltningen, kommunledning, IKT-ansvariga, kulturansvariga, UAF, BUF Hylte kommun Falkenbergs kommun Laholms kommun Ängelholms kommun Båstads kommun 400 elever och lärare Imaile-projektet Högskolan i Telemark Jönköping University Lärosäten syd Högskolan i Gävle Högskolan i Dalarna Malmö Högskola Karlstads universitet Samtliga kulturchefer i Halland 100 Kulturarbetare i Halland Medborgarskolan Ip only Wespace Ledande entreprenörer Reklamhuset Webheltenkelt Teknikcollege Teknikföretagarna Lärarförbundet Svenskt näringsliv 30 VD:ar från regionala teknik- och webbföretag

Planerade utbildningar kopplade till DLC Digitaliseringens möjligheter och utmaningar för lärande 15 hp ht17 Digitalt lärande och naturvetenskap i förskolan ht17 VR/AR/360/360Vr ht17 Digitalt skapande ht17 Matematik, programmering och digital kompetens ht17 Digitaliseringens möjligheter och utmaningar för kulturen 15 hp vt18 Digitala verktyg ht17 (arabiska)? Digitaliseringens möjligheter och utmaningar för näringslivet 15 hp vt18? Programmering för ämneslärare vt18? Grävmaskinistutbildning med stöd av VR?