Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Liberalism Konservatism
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Vetenskapsfilosofi.
Etnografi för Design.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Lokal Pedagogisk Planering
Vetenskapsfilosofi. Y125 Tieteellisen tutkimuksen perusteet:Tieteellinen ajattelu “kritisk vetenskaplig läsförmåga” 2-3.
Workshop inför Projektet
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Ta ställning och handla!
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Skriva noveller.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
1. Konnektionism – grunderna
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Filosofi 1.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Klassisk definition på kunskap kunskap = sann, välgrundad trosföreställning Platon i Theaitetos Bild.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Kulturantropologi A1 Föreläsning 3 Den sociala människan. Att skapa ordning och mening.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 2: Kulturbegreppet och den antropologiska metoden (1)
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Välkomna till kursen! INTRODUKTIONSKURS – ANTROPOLOGISKA PERSPEKTIV - A1.
Vad är vetenskap ? Demarkationsproblemet Begreppet vetenskap kan avgränsas från metafysik, pseudovetenskap och kvacksalveri på metodologisk grund, men.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 8 Antropologiska erfarenheter – summering av introduktionskursen.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 5 Etnicitets-begreppet och Etnisk identitet.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Seminarium i relation till Cösters bok Silwa Ckaesson
Frågor om kunskap och existens
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Resonerande text Använd din elevbok!
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Vad är vetenskap? Demarkationsproblemet Begreppet vetenskap kan avgränsas från metafysik, pseudovetenskap och kvacksalveri på metodologisk grund,
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
SOCIALKONSTRUKTIVISM
Presentationens avskrift:

Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark

Antropologisk metod Fältarbetet Delatagande observation Intervjuer Kodex och praxis The actors’ point of view (i plural!) EMIC och ETIC (inifrån och utifrånperspektiv) Etnografi Analysen – att göra antropologi av etnografin Ontologi-epistemologi-metodologi Det jämförande perspektivet Reflexivitet Kulturrelativism

Etnografi Ethnos: Folk Grafein: Skriva Etnografi: ”folkbeskrivning”

Vårt etnografiska arbetssätt har definierat vårt ämne Fältarbete är vårt ämnes signum och vår disciplinära identitet

Men ”fältet” kan vara många olika saker – Fälten och studieobjekten har förändrats

MEN – det etnografiska arbetssättet ÄR viktigt! Malinowskis anda lever kvar – fortfarande något av ett ”ideal” Från utomeuropeiska samhället till ”anthropology at home” Fältarbete – en tidskrävande metod

Det vi oftast gör i praktiken: * Deltagande observation * Intervjuer * Litteraturstudier * Insamlande av ”annat” material (ex. media, arkiv, offentliga handlingar?

Deltagande observation To go native????? Fördelar med metoden? Nackdelar? Kanske snarare ”deltagande reflektion”???

Intervjuer Strukturerade, semistrukturerade, ostrukturerade Informella samtal Återkommande samtal Anteckna/spela in

Kodex och praxis Det kan vara skillnad på vad folk säger att de gör och vad de faktiskt gör Hur vet vi att informanterna talar sanning Etiska aspekter – hur gör vi vårt materialinsamlande? Förstår informanterna kontexten? Vad gör vi med den kunskap vi får?

The actors’ point of view… Går det att komma åt den? Kan du ha några andra glasögon än dina egna? Att fundera på: Vilken/vems verklighet beskrivs? Hur påverkar ”etnografens” ego? Reflexivitet

Två viktiga begrepp: EMIC och ETIC Emic: inifrånperspektiv Etic: utifrånperspektiv För antropologen är relationen mellan emic och etic viktig

Analys och jämförelse Materialet ska göras intressant och användbart för andra/dina kollegor (och för allmännheten/informanterna??) Att göra antropologi av etnografin = ATT STÄLLA EN VETENSKAPLIG FRÅGA Teorier som förklaringsmodell

ONTOLOGI - det som finns i världen. Verklighetens fundamentala kategorier. EPISTEMOLOGI – kunskapen om det som finns i världen. Hur vi vet och resonerar kring ”verkligheten”. METODOLOGI – att beskriva det som finns i världen och kunskapen om detta. Den teknik vi använder för detta. Filosofiskt och vetenskapsteoretiskt …

En ONTOLOGISK fråga: Finns naturen? En EPISTEMOLOGISK fråga: Hur vet vi hur naturen är beskaffad? En METODOLOGISK fråga: Hur ska vi bära oss åt för att bäst beskiva naturen? Filosofiskt…

Vetenskapsteori – teorier om vad vetenskap är och hur den ska bedrivas Två vetenskapsteoretiska begrepp: Ontologi: Läran om det varande/om det som är, läran om det existerande, Handlar om hurdan verkligheten är. Har ofta handlat om frågan om vad verkligheten ytterst sett består av – vad som är verklighetens substans eller väsen Uppfattningen om att vår verklighet består av någon substans som existerar oberoende av vår kunskap om den. Epistemologi: Läran om vetandet. Handlar om kunskapens grund och giltighet, handlar om ifall och hur vi kan uppnå/få kunskap om denna verklighet Vad kunskap egentligen är Vad vi kan ha kunskap om Hur vår kunskap är beskaffad Knyts samman av metodologi – ett perspektiv/förhållningssätt för hur jag ska gå tillväga! Vilket fenomen är jag intresserad av?  Vad vill/kan jag ta reda på om det?  Hur ska jag gå till väga? ONTOLOGIEPISTEMOLOGI METODOLOGI

Typiskt för antropologin: -Koppla samman det ”lilla”, ”lokala” med större allmänna globala processer Etnografin som arbetsmetod Analys och jämförelse (emic, etic, ontologi, epistemologi och metodologi)