REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Peter Bergkvist Växtskyddsrådet
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Nya miljöprövningsdelegationer
Vad är en miljökvalitetsnorm?
”Vattenlagar” och aktörer
Miljöanalys.
Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Fantastiska vatten att vårda!. Kartläggning statusklassning Ange miljökvalitetsnormer Undantag Åtgärdsprogram Förvaltningsplan Genomförande Uppföljning.
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Avrinningsområdesvisa
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Om utformningen av statlig tillsyn
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte Bo Sundström.
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten
Mörrumsån – från början
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
EU:s vattendirektiv – vad händer?. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Tidtabell för EU:s vattendirektiv Karaktärisering av vattenmiljöer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Nytt från vattenmyndigheten Vattenråd Norr Pite Havsbad Bo Sundström.
Miljödepartementet Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013 Petronella Troselius Miljömålsenheten, Miljödepartementet.
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Effektivisera havs- och vattenförvaltningen!. Rent vatten – tyvärr ingen självklarhet övergödning och kemikalier konsumtion och handel med varor klimatförändringar.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Utbildning administrativa roller: presentation, syfte och mål och innehåll.
1 Grundvatten
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Utbildningsutredningen Glesbygdsklubben
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Plan- och bostadsdagarna 2017
Miljökvalitetsnormer vatten
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
På gång hos Vattenmyndigheterna
6.1. För de särskilda bevarandeområdena skall medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för bevarande, vilket om så krävs innefattar utarbetande av lämpliga.
Måns Enander Länsstyrelsen/Luftvårdsförbundet
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Om Bremendomen …och dess påverkan på svensk
Miljömålen består av tre slags mål
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Välkommen till handläggarträff!
Miljöbalken SFS 1998:808.
Regelförbättring/regelförenkling
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Presentationens avskrift:

REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM

INNEHÅLL I BESLUTET Regeringen beslutar att vattenmyndigheterna ska fastställa de åtgärds­ program som ska gälla för Åtgärdsprogrammen ska ändras så att de uppfyller kraven i punkterna a-h.

INNEHÅLL I BESLUTET a. Programmen ska inte innehålla åtgärder som riktas till kommuner och myndigheter i deras egenskap av verksamhetsutövare. b. Programmen ska endast innehålla åtgärder som syftar till att de miljökvalitetsnormer som beslutats med stöd av 4 kap. 1 § förordningen (2004:660) om kvaliteten på vattenmiljön ska kunna uppfyllas. c. Av motiveringen till åtgärderna ska framgå på vilket sätt de beslutade åtgärderna kan bidra till att miljökvalitetsnormerna uppfylls. d. Beslutade åtgärder ska sammantaget inte vara mer långtgående än vad som krävs för att miljökvalitetsnormerna ska kunna uppfyllas. e. Åtgärder riktade till Statens jordbruksverk ska ha den lydelse som följer av bilaga 2. Följa MKN och inget mer Regeringen fastställer åtgärder till Jordbruksverket Ta bort en del åtgärder

INNEHÅLL I BESLUTET f. När ekonomiska konsekvenser av att genomföra en åtgärd redovisas ska kostnader för kommuner och myndigheter i deras myndighetsutövande roll, för verksamhetsutövare och för enskilda redovisas särskilt. Redovisningen ska även innehålla en samlad redovisning av kostnaderna för respektive myndighet och för kommunerna. g. Konsekvensanalysen i programmen ska utformas så att konsekvenser­ na för energisystemet vad gäller produktion av vattenkraft samt balans- och reglerkraf t redovisas på ett mer överskådligt sätt och inkluderar de produktionsanläggningar som kan komma att beröras av de föreslagna åtgärderna. h. Åtgärdsprogrammen ska innehålla en samlad redovisning av på vilket sätt beslutade åtgärder samt övrig lagstiftning säkerställer uppfyllande av de krav som följer av artikel 11.3, 11.4 och 11.6 i direktiv 2000/60/EG. Nuvarande redovisning under respektive åtgärdspunkt som rubricerats "Grundläggande eller kompletterande åtgärd" ska tas bort. Krav på hur kostnader och konsekvenser ska redovisas Beskriva helheten

YTTERLIGARE INNEHÅLL I BESLUTET Skälen för regeringens beslut –Mer utvecklade argument och bakgrund –Avisering om ett kommande uppdrag till vattenmyndigheterna: ”… se över om det finns ytterligare vattenförekomster där förutsättningarna för tillämpning av 4 kap. 3 §, 9§ och 10 § vattenförvaltningsförordningen är uppfyllda.” –Avsnittet om ”Förutsättningar för åtgärdsprogrammets genomförande” behöver omformuleras/flyttas. –En inkluderande process är central

PROCESS FRAMÅT Vattenmyndigheterna analyserar beslutet mer i detalj Ändringar som beslutats av regeringen genomförs Information på delegationsmöte november (Skype) 22 november utskick till delegationen i Västerhavet av: –förslag till Förvaltningsplan (som innehåller Introduktion, Vattenförvaltningen , Åtgärdsprogram , Miljöövervakningsprogram, Vattenförvaltningen ) –förslag till Föreskrifter om Miljökvalitetsnormer 1 december nationellt delegationsmöte i Stockholm 13 december delegationsmöte Västerhavet – ambitionen är att det ska gå att fatta beslut då! Senast 3 månader därefter rapportering till EU

MILJÖBALKEN 5 kap. Miljökvalitetsnormer och miljökvalitetsförvaltning 3 § Myndigheter och kommuner ska ansvara för att miljökvalitetsnormer följs. Lag (2010:882). 8 § Myndigheter och kommuner skall inom sina ansvarsområden vidta de åtgärder som behövs enligt ett åtgärdsprogram som fastställts enligt 5 §. Lag (2003:890).

Tillsammans värnar vi vattnets värden!

FEM LÄNSSTYRELSER MED SÄRSKILT UPPDRAG Fem vattendistrikt som går över administrativa gränser Fem självständiga regionala vattenmyndigheter Fem kanslier som utför, bereder och samordnar Fem vattendelegationer utsedd av regeringen att besluta om åtgärds- program, miljökvalitets- normer och förvaltningsplan

VATTENMYNDIGHETENS ANSVAR  Besluta vilka vatten som ska vara vattenförekomster  Ta fram ett övervakningsprogram  Bedöma ekologisk, kemisk och kvantitativ status i alla vatten  Sätta mål för önskad status - MILJÖKVALITETSNORMER  Ta fram ÅTGÄRDSPROGRAM för att nå målen  Skriva en FÖRVALTNINGSPLAN  Informera, samverka och samråda  Underlag till EU-rapportering …. vart 6:e år Samråd har genomförts 1 november 2014 – 30 april 2015

REGERINGENS BESLUT 19 NOVEMBER 2015 ”Regeringen avser att pröva de förslag till åtgärdsprogram för vattendistrikten som ska gälla för ” ”Vattenmyndigheternas omarbetade förslag kommer att läggas till grund för prövningen.”

MILJÖKVALITETSNORMER FÖR VATTEN

ÅTGÄRDSPROGRAMMET- SÅ FUNGERAR DET