Inledning Arbete inför den strategiska planen Lunch Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander Läkemedel - Birgitta Salomonsson, Linda Grahn, Kristina Westerlund Upplägg av dagen
Länshandikappråd ” Första mötet ska vara ett möte som ger möjlighet för brukarorganisationerna att komma med synpunkter och inspel till förtroendevalda inför arbetet med den strategiska planen”
Gruppindelning LHR Grupp 1 Lennart Thelin Kristina Hjort Ivan Åberg Eivor Eriksson Inger Lundberg Marlene Haara Grupp 2 Inger Johansson Jan Erik Nilsson Hjördis Lindström Agnetha Eriksson Gunnar Bergman
Resultaträkning
Kostnader 2015 jmf 2014
Inhyrd personal
Vilka viktiga omvärldsfaktorer (situationen i Norrbotten, händelser i Sverige, situationen i Europa/världen) kommer att vara viktiga att ta med som faktorer som kommer eller kan påverka landstingets uppdrag och verksamhet? Omvärlden
Vilken är din organisations viktigaste fråga som du ser är strategiskt viktigt för att stärka Norrbotten och Norrbottens läns landsting? Vilka är de tre främst prioriterade områdena/frågorna (utanför din organisation) som är mest angelägna för Norrbottens läns landsting att ha med i en strategiskplan? Interna förutsättningar
Patient- och brukarmedverkan är ett aktuellt område. Landstingets samarbete med patient-, brukar- och anhörigorganisationer samt enskilda personer behöver stärkas. Former behöver provas och utvecklas: - Tänk nytt! - Hitta nya vägar! - Prova för att utvecklas! Patient- och brukarmedverkan - Om man tänker som man alltid har tänkt, kommer man att göra som man alltid har gjort och då kommer det att bli som det alltid har varit!
Mål med strategin för patient- och brukarmedverkan Patienter och brukare medverkar aktivt på individ-, verksamhets-, och systemnivå inom hälso- och sjukvård och socialtjänst, för att uppnå ökad kvalitet, effektivitet och patientsäkerhet utifrån patientens perspektiv
Medverkan på olika nivåer Systemnivå: Landstinget, divisioner Verksamhetsnivå: Sjukhus, hälsocentral, klinik, avdelning Individnivå Varje möte med varje individ
Grader av medverkan Medbeslutande: Gemensamt beslutsfattande - bestämma Inflytande: Deltagande under en längre tid, följa en planeringsprocess från idé till färdigt förslag – delta Dialog: Utbyte av tankar, ofta vid flera tillfällen – resonera Konsultation: Inhämta synpunkter, ofta punktinsats – tycka Information: Envägskommunikation, frågor och svar – få veta Information Medbeslutande Inflytande Dialog Konsultation Sherry Arnstein, 1969, Ladder of Citizen Participation Delaktighetstrappan
Medverkan på olika nivåer: Individnivå Varje möte med varje individ ute i verksamheten Ur strategin: Patienten ska vara välinformerad utifrån sina förutsättningar och ha inflytande över vård, behandling och andra insatser En beslutsprocess ska tillämpas som utgår från patienten Planering och uppföljning med båda parter Dokumentationen tillgänglig för båda parter
Medverkan på olika nivåer: Verksamhetsnivå Sjukhus, klinik, hälsocentral, avdelning Ur strategin: Patientens synpunkter och förbättringsförslag bidrar till förbättring Patientens erfarenheter tas tillvara som en resurs i förbättringar av hälso- och sjukvårdens processer och rutiner Verksamheterna fokuserar på kvalitet som ökar värdet för patienten/brukaren
Medverkan på olika nivåer: Systemnivå Landstinget, divisioner Ur strategin: Patienter medverkar i ledning och styrning av hälso- och sjukvården tillsammans med ledningsansvariga Synpunkter kan inhämtas på olika sätt inför formella beslut Ex hearings, remissförfarande, enkäter, intervjuer och fokusgrupper Former för patienters medverkan i process- och projektutvecklingsarbeten (arvoden, reseersättning, mötesformer, forum) Medborgardialog där synpunkter är en viktig del av underlaget i landstingets olika berednings- och beslutsprocesser
Diskussionsunderlag Individnivå Hur kan du vara en aktiv patient/ närstående? Vad behöver du/ni för att kunna vara med och fatta beslut om vård och behandling? På vilket sätt skulle du vilja lämna synpunkter efter dina möten med vården? Systemnivå Hur ska landstinget hämta in synpunkter från patienter – enskilda/organisationer? Vilka sätt att fånga in synpunkter borde vi prova? Verksamhetsnivå Hur skulle patientmedverkan kunna se ut? Vilka olika sätt skulle du vilja se att vi använder i vården? Hur når vi ungdomar? De som inte är organiserade? Vilka förutsättningar är viktiga för att få patientmedverkan?