 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Patientens väg genom vården
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Samordnad individuell plan
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Patientupplevd vårdkvalitet
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Medborgardialog… - Vad är det…? - Varför det…?.
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Länsgemensam ledning i samverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Överenskommelse om samarbete mellan landstinget och länets kommuner när det gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar Lagstadgad skyldighet –
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Personcentrerat förhållningsätt Margareta Albinsson Enheten för strategisk kvalitetsitveckling Region Skåne
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Hälso- och sjukvårdens och omsorgens viktiga paradigmskifte Vårdsamverkan Skaraborg, Skövde 18 mars 2016 Dag Norén Seminarium Framtidens.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Patient- och brukarmedverkan
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Länspensionärsråd och
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Eva Abrahamsson, Norrbottens Kommuner Annika Kostet Green, Norrbottens.
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Brukarinflytandets olika nivåer:
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Delat beslutsfattande och SIP
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Samordnare samsjuklighet
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Levande bibliotek Estherforum.
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Hur styrs landstinget?.
Länsgemensam ledning i samverkan
Enheten för uppföljning och utvärdering
Samverkan inom Region Norrbotten
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel - Birgitta Salomonsson, Linda Grahn, Kristina Westerlund Upplägg av dagen

Länshandikappråd ” Första mötet ska vara ett möte som ger möjlighet för brukarorganisationerna att komma med synpunkter och inspel till förtroendevalda inför arbetet med den strategiska planen”

Gruppindelning LHR Grupp 1 Lennart Thelin Kristina Hjort Ivan Åberg Eivor Eriksson Inger Lundberg Marlene Haara Grupp 2 Inger Johansson Jan Erik Nilsson Hjördis Lindström Agnetha Eriksson Gunnar Bergman

Resultaträkning

Kostnader 2015 jmf 2014

Inhyrd personal

 Vilka viktiga omvärldsfaktorer (situationen i Norrbotten, händelser i Sverige, situationen i Europa/världen) kommer att vara viktiga att ta med som faktorer som kommer eller kan påverka landstingets uppdrag och verksamhet? Omvärlden

 Vilken är din organisations viktigaste fråga som du ser är strategiskt viktigt för att stärka Norrbotten och Norrbottens läns landsting?  Vilka är de tre främst prioriterade områdena/frågorna (utanför din organisation) som är mest angelägna för Norrbottens läns landsting att ha med i en strategiskplan? Interna förutsättningar

 Patient- och brukarmedverkan är ett aktuellt område.  Landstingets samarbete med patient-, brukar- och anhörigorganisationer samt enskilda personer behöver stärkas.  Former behöver provas och utvecklas: - Tänk nytt! - Hitta nya vägar! - Prova för att utvecklas! Patient- och brukarmedverkan - Om man tänker som man alltid har tänkt, kommer man att göra som man alltid har gjort och då kommer det att bli som det alltid har varit!

Mål med strategin för patient- och brukarmedverkan Patienter och brukare medverkar aktivt på individ-, verksamhets-, och systemnivå inom hälso- och sjukvård och socialtjänst, för att uppnå ökad kvalitet, effektivitet och patientsäkerhet utifrån patientens perspektiv

Medverkan på olika nivåer Systemnivå: Landstinget, divisioner Verksamhetsnivå: Sjukhus, hälsocentral, klinik, avdelning Individnivå Varje möte med varje individ

Grader av medverkan Medbeslutande: Gemensamt beslutsfattande - bestämma Inflytande: Deltagande under en längre tid, följa en planeringsprocess från idé till färdigt förslag – delta Dialog: Utbyte av tankar, ofta vid flera tillfällen – resonera Konsultation: Inhämta synpunkter, ofta punktinsats – tycka Information: Envägskommunikation, frågor och svar – få veta Information Medbeslutande Inflytande Dialog Konsultation Sherry Arnstein, 1969, Ladder of Citizen Participation Delaktighetstrappan

Medverkan på olika nivåer: Individnivå Varje möte med varje individ ute i verksamheten Ur strategin:  Patienten ska vara välinformerad utifrån sina förutsättningar och ha inflytande över vård, behandling och andra insatser  En beslutsprocess ska tillämpas som utgår från patienten Planering och uppföljning med båda parter Dokumentationen tillgänglig för båda parter

Medverkan på olika nivåer: Verksamhetsnivå Sjukhus, klinik, hälsocentral, avdelning Ur strategin:  Patientens synpunkter och förbättringsförslag bidrar till förbättring  Patientens erfarenheter tas tillvara som en resurs i förbättringar av hälso- och sjukvårdens processer och rutiner  Verksamheterna fokuserar på kvalitet som ökar värdet för patienten/brukaren

Medverkan på olika nivåer: Systemnivå Landstinget, divisioner Ur strategin:  Patienter medverkar i ledning och styrning av hälso- och sjukvården tillsammans med ledningsansvariga  Synpunkter kan inhämtas på olika sätt inför formella beslut Ex hearings, remissförfarande, enkäter, intervjuer och fokusgrupper  Former för patienters medverkan i process- och projektutvecklingsarbeten (arvoden, reseersättning, mötesformer, forum)  Medborgardialog där synpunkter är en viktig del av underlaget i landstingets olika berednings- och beslutsprocesser

Diskussionsunderlag Individnivå  Hur kan du vara en aktiv patient/ närstående?  Vad behöver du/ni för att kunna vara med och fatta beslut om vård och behandling?  På vilket sätt skulle du vilja lämna synpunkter efter dina möten med vården? Systemnivå  Hur ska landstinget hämta in synpunkter från patienter – enskilda/organisationer?  Vilka sätt att fånga in synpunkter borde vi prova? Verksamhetsnivå  Hur skulle patientmedverkan kunna se ut?  Vilka olika sätt skulle du vilja se att vi använder i vården?  Hur når vi ungdomar? De som inte är organiserade?  Vilka förutsättningar är viktiga för att få patientmedverkan?