Avdelningen för internationella relationer Enheten för talangmobilitet
Talangmobilitet Marknadsföring av Sverige som studiedestination Stöd till svenskundervisning och Sverigestudier Stipendieprogram Relationsskapande aktiviteter för stipendiater och alumner Network for Future Global Leaders (NFGL)
Stipendieprogram Swedish Institute Study Scholarships (SISS) 130 mkr, master Visby Programme (Baltic Sea Region) 32 mkr, master & forskare Swedish-Turkish Scholarship Programme 5 mkr, master & forskare SI Scholarships for the Western Balkans 5 mkr, forskare NFGL – Network for future Global Leaders
Länder som omfattas Swedish Institute Study Scholarships (SISS): o Kat. 1: Afghanistan, Bangladesh, Burkina Faso, Cambodia, the Democratic Republic of Congo (DRC), Ethiopia, Kenya, Liberia, Mali, Mozambique, Myanmar (Burma), Rwanda, Somalia, South Sudan, Sudan, Tanzania, Uganda, Zambia and Zimbabwe. o Kat. 2: Brazil, China, Colombia, Egypt, India, Indonesia, South Africa and Syria. o Kat. 3: Resterande ca 120 länder på OECD/DAC-listan Visby Programme (the Baltic Sea Region): Aremenien, Azerbajdzjan, Georgien, Moldavien, Ryssland, Ukraina och Vitryssland.
Olika stipendiemål SISS: contribute to knowledge building and qualified competence in low- and middle-income countries by enabling students from the program countries to undergo academic training at an advanced level in Sweden (bistånd) Turkey: To closen relations between Turkey and the EU with a focus on democracy, human rights, governance and law (reform/bistånd) The Western Balkans: To closen relations between the Western Balkans and the EU through the promotion of democratic, economic and social development (reform/bistånd) Visby programme: To build an integrated, knowledge-based and research-intense region centered on the Baltic Sea and including the EU Eastern Partnership countries and Russia (främjande)
Stipendieverksamheten – en översikt Drygt 650 utländska stipendiater i Sverige. 88 olika länder (ca ¾ från utvecklingsländer, ¼ från östra Europa) 58% män, 42% kvinnor. Hälsovetenskap, elektroteknik/elektronik samt ekonomi och näringsliv. Lunds universitet, KTH, Chalmers, Uppsala universitet och Karolinska institutet har flest stipendiater.
Antal nya stipendiater/år prognos Stipendiater (nya beviljade) Visby Programme* **140 Swedish Institute Study Scholarships (SISS) Swedish-Turkish Scholarship Programme **18 SI Scholarships for the Western Balkans **18 Bilateral Scholarships (China)*** Guest Scholarship Programme*** Summa antal *) inkl. även utresande svenskar **) end. masternivå, forskarnivå beviljas i maj. ***) programmen har avslutats
Ansökningsprocessen Online Tvåstegsprocess Ansökan om stipendium Vem letar vi efter? Hur letar vi? Urval och bedömning Antagningslistor från UHR Budget Beslut
Challenges Sweden is not ”top of mind” for international students – the marketing needs local staff in target countries Sweden is fairly expensive to study in, for students from outside of the EU. More scholarships are needed. Only a few Swedish Massive Open Online Courses, MOOCs – a way to market your university to international students.
TACK! Johanna Jeppsson, Bitr. Enhetschef Seble Abera, Programansvarig
Bygga nätverk och långsiktiga relationer – NFGL SI Network for Future Global Leaders: studiebesök, workshoppar och korta utbildningsmoduler Ökar stipendiaternas kännedom om Sverige, svenska kompetenser, erfarenheter och värderingar. Lägger grunden för långsiktiga relationer med Sverige. NFGL-deltagarna stimuleras att sinsemellan skapa ett globalt nätverk som stärker deras identitet som potentiella ledare och förändringsaktörer. Lokala NFGL-nätverk vid svenska universitet ges stöd/bidrag.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland
Vem är jag? Peter Citron Sektionschef för Antagningen och International Office
Studieavgifter, bakgrund Infördes från och med höstterminen 2011 för sökande som inte är medborgare i ett EU-land, EES-land eller Schweiz. Huvudargument: Ej bekosta studier för internationella studenter, möjlighet för lärosäten att dra in externa medel, kvalitet etc. Effekt av införande: Kraftig minskning höstterminen 2011 av internationella studenter, efter detta en gradvis återhämtning. Antral ansökningar sjönk med ca 75 procent Ej färdigarbetad praxis på regelområdet, vilket innebär att regelverket fortfarande i stort avseende håller på att arbetas fram och prövas ut. Ny tillvaro för lärosäten: rekrytering, studieavgifter och stipendier. ”Mellanland” uppstått?
Situation vid Lnu idag Rekryteringsarbetet bedrivs i samarbete mellan Kommunikationsavdelningen och Studerandeavdelningen. I huvudsak handlar det om: -Shanghaikontor. Samordnar aktiviteter i Asien/Kina. -Studentmässor: Deltagande vid ca 5-6 rekryteringsmässturner varje år. Ex. Kina, Indien, Indonesien, Malaysia osv. -Rekryteringsagenter. Ca 10 aktiva rekryteringsagenter som arbetar på provsionsbasis. -Linnaeus University Summer Academy Används bl a som ”prova på Lnu” och som introduktion. -Studentambassadörer, Predeparture events -Marknadsföring, webannonsering, Ca 500 studieavgiftsbetalande studenter under Nyantagna betalande studenter ht15: 347, ht16: 363. Förväntade återbetalningar ht16: ca 60-80, effekt av migrationsverkets hårdare krav avseende intervju om studieintentioner.
Största ”nya” arbetsuppgifterna vid Lnu som följd av studieavgifterna Studieavgiftsadministration -Fakturering -Inläggning av betalda studieavgifter i Ladok -Återbetalningar -Allmän kommunikation -Översyn av studieavgifter Stipendieadministration -Översyn stipendieprocess och riktlinjer -Bedömning av ansökningar -Administration av stipendier -”Fundraising” och underhåll av bidragsgivare
Största ”nya” arbetsuppgifterna vid Lnu som följd av studieavgifterna Allmän studentservice -”Studentlounge” -Studievägledning ”light” -Stort flöde av e-post. och -Stöd avseende uppehållstillståndsansökan/kontakt med migrationsverket Rekryteringsaktiviteter vid Studerandeavdelningen -Mässdeltagande -Uppföljningsarbete på mässor, mailutskick osv. -Administration av Studentambassadör -Sociala medier, Facebook -Kontakt med rekryteringsagenter, ”studievägledning”
Studieavgifter – nivåer vid LNU KategoriStudieavgift/läsårStudieavgift/termin Humaniora/Samhällsvet./Juridik SEK SEK Naturvet./Teknik/Farmaci/Underv SEK SEK Vård SEK SEK Medicin/Idrott SEK SEK Design/Musik SEK SEK Generella nivåer, Behöver ej nitiskt efterföljas avseende kategoritillhörighet. Sätts utifrån HST/HPR och administrativt påslag.
Stipendieprogram vid Lnu att administrera Linnaeus University Scholarship Programme Täcker 75 procent av studieavgift. Medel tilldelade av UHR samt Lnu. Ansökan till Lnu. Linnaeus University Scholarship Programme - Linneakademin Nytt från Täcker hel studieavgift för masterprogram inom ekonomi eller hel studieavgift och levnadsomkostnader för sommarakademikurs. Ansökan till Lnu. Kamprad Family Foundation Scholarship Täcker hela studieavgift samt levnadsomkostnader, masterprogram eller sommarakademikurs. Endast studenter från MGIMO University, Ryssland. Medel från Kampradstiftelsen. Ansökan till Lnu. Linnaeus University scholarship for asylum seekers Täcker anmälningsavgift och studieavgift för utbildning. Medel från regionerna och Lnu. Ansökan till Lnu. Swedish Institute Scholarship Programme Täcker hela studieavgift samt levnadsomkostnader. Ansökan till Svenska institutet.
Nya administrativa system vid Lnu -STAV, Studieavgiftsystem: Inloggning med studentkonto, studenter beställer fakturor, underlag för ekonomiavdelningen att skapa fakturor utifrån, meddelande till studenten avseende att betalning inkommit. Sattes i bruk i april CRM-system: Customer Relationship Management system, Hobsons. Skall hantera leads, stipendier, studentkommunikation i olika livscyklar, alumins, företagskontakter. Sätts i bruk i nov 2016
Lärdomar -Samarbete mellan berörda avdelningar viktigt : Viktigt att överbrygga studieadministrativt arbete och rekryteringsarbete. Går in i varandra och därför viktigt att samarbeta mellan berörda avdelningar för att uppnå uppsatta mål och få ett arbetssätt. Inte råd med interna strider! -Glöm inte bort de antagna studenterna: Systematiserat arbete gentemot antagna studenter nödvändigt. E-postutskick, Webinairs, telefonkontakt från studentambassadörer, påminnelser -Förväntad nivå av studentservice är högre från betalande student: Omöjligt att bortse från kundperspektiv. Använd som argument för att höja service för alla snarare än olika service. -CRM-system nödvändigt: Traditionella studentadministrativa system såsom, Ladok, NyA osv. ej tillräckligt för administrera potentiella studenter, studieavgifter, stipendier och alumnis. CRM-system nödvändigt på sikt om man vill arbeta på ett kvalitativt sätt. -Uppföljning och statistik viktigt: Viktigt att ha koll på siffrorna. Vilka studenter får vi och varför. Hur kan vi bättra på sifforna. Vilka länder finns vi i, osv.
?