Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RPA.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RPA."— Presentationens avskrift:

1 RPA

2 Robotic Process Automation (RPA) = automatiseringstjänst/programvara som ”härmar” en fysisk användare. Frigör tid! Syftet med RPA är att effektivisera våra processer och frigöra tid för handläggarna. Administration (registrering, dataöverföring, ”knacka uppgifter”) minskas – mer tid kan läggas på kvalificerad bedömning och beslutsfattande RPA är alltid konsekvent: Den digitala tillvaron underlättas enormt om vi är konsekventa i hur vi benämner och utför saker – roboten gör alltid likadant Ingen systemintegration, endast interface Det finns idag ett stort behov av smidig kommunikation mellan olika system, vilket också gör oss beroende av hur bra integrationsnycklar systemleverantörerna förser oss med (och om de är gratis). RPA överbryggar detta. Minskade kostnader? Ja, men på sikt. Då måste vi upp i volymer – och det är målet! Vad och varför RPA?

3 RPA och AI? AI innebär inlärning och anpassning: ”machine learning”, RPA innebär endast ett sätt att automatisera processer – RPA kommer att agera förutsebart i varje given situation RPA är inte AI, men om vi börjar nyttja RPA i våra processer kommer vi att enklare kunna ta steget över till AI-processer Vi går mha RPA till helt standardiserad, konsekvent hantering – då har vi också minskat behovet av inlärning och anpassning

4 RPA i Huddinge Pilotprocess som behövde vara enkel och väl avgränsad: uppehåll i avfallshämtning (dispens från avfallsföreskrifterna, t ex vid dödsbo, fritidshus som inte nyttjas, etc.) Endast ärenden per år (riskbegränsning) 98% beviljade ansökningar Få steg i processen

5 Utfall RPA som tvåstegsraket:
1. Från E-tjänst till förberett beslut (fysisk delegat behöver bara granska och fastställa beslutet) 2. Från fastställt beslut till expediering Steg i urval: Utsökning av inkomna ärenden Skapande av ärende och registrering av uppgifter Förbestämda kontroller: personnummer i ansökan och personnummer i fastighetsregistret + ärendehistorik Förberedelse av beslut Debiteringsunderlag Expediering Avslut av ärende

6 Slutsatser Kunskap internt – behöver förbättras, inte minst hos dem som driftar våra system. Har föreslagit en RPA-ansvarig (på sikt ett team) Ett utmärkt komplement till systemintegration – men interface behöver vara beständiga och får inte förändras eftersom RPA:n då behöver kodas om Läge att skala upp! Vi tittar bland annat på möjligheten att automatisera hanteringen av F- GAS


Ladda ner ppt "RPA."

Liknande presentationer


Google-annonser