TMALL 0141 Presentation v 1.0 Sampers Användardag 21 sept 2016
Ändringar i Sampers Basprognoser sedan 1 april 2016
3 Ny release 8 juli Pga vissa betydande fel i 1 april-versionen Samtidigt ska aktuell version nyttjas i pågående Åtgärdsplanering samt i minst två år framöver Många av ÅP-analyserna bedömdes ännu inte ha kommit igång Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
4 Övergripande justeringar Justerat Bil- och Körkortsinnehav 2040/2060 Gäller storstadsområden med liten befolkning i nuläget 2014 men som sedan har en hög exploatering till 2040/2060 Korrigerad värdering av restid/reskostnad för beräkning av KÖ-effekter Långväga Bil Makrosteg i de regionala modellscenarierna av riggningarna som påverkas Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
5 SAMM (Stockholm) Kalibrering över Saltsjö-Mälarsnittet Felaktig kalibrering som bl a gav alltför lågt bilresande över snittet Lbu-matris För hög efterfrågan på lastbilstransporter i vissa av Stockholms centrala kommuner samt i vissa områden vid Arlanda och Farsta Vägnätskodningar Centralbron, Västerbron, Stocksundsbron Felaktig kodning gav för långa restider och därmed felaktiga ruttval Betalstationer för trängselskatter vid Hjorthagen 2040/2060 Felaktigt lokaliserade Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
6 VÄST (Göteborg) Trängselskattesnitt i Göteborg Felaktig kodning vid Tingstadstunneln för nuläget 2014 Marieholmstunneln Felaktig kodning för framtida prognosåren 2040/2060 Påverkar även kodning av betalstationer trängselskatt Kvillemotet Felaktig kodning för framtida prognosåren 2040/2060 Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
7 SAMKALK Fordonskostnad tåg – ”Fast sträckkostnad” Felaktig angiven i riggningar från 1 april Overhead-kostnader på 3,34 kr/km saknades för respektive tågtyp Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016 TågtypFelaktigt värdeRätt värde Snabbtåg31,8335,17 Interregional11,5114,85 Pendeltåg20,0723,41 Dieseltåg15,1918,53 Nattåg34,0037,34 Tätort Pendel27,9131,25 SnabbRegTåg14,1217,46 HH-tåg54,9858,32
8 RIGGNINGAR & MAKRON Justerad riggning för vägobjekt i storstäder med hög trängsel ”Ordinarie riggning” KÖ för lastbilar beräknas mha restider och resavstånd framtagna utan hänsyn till trängsel Tester vid analys av Östlig förbindelse visade på att ovanstående metod gav missvisande effekter Ny ”Trängsel-riggning” Använder samma restider och reskostnader för lastbilstrafiken som för personbilstrafiken. OBS! Gäller bara vid analyser med hög trängsel (Väst/Samm) Sofia Heldemar (TRV Reg Stockholm) och Viktor Hultgren (TRV Reg Väst) kontaktpersoner för diskussion om vilka vägobjekt som berörs. Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
9 Konsekvenser av justeringarna Prognoser/analyser genomförda före den 8 juli Prognoser gjorda i storstadsområdena med hög trängsel kan potentiellt behöva köras om med de nya riggningarna och förutsättningarna Samhällsekonomiska effekter kan behöva räknas om för vissa analyser (m a a justerade fordonskostnader för tåg i Samkalk samt justerade makron för KÖ Långväga Bil) Övergripande trafiktillväxter påverkas inte Vare sig till EVA eller Sampers/Samkalk Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
10 För mer information om redovisade justeringar: ”Felhanterings-PM” Sampers Basprognoser på Trafikverkets externa hemsida under menyn ”Tillämpningar – Bra att veta” och-analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/Kort-om- trafikprognoser/ och-analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/Kort-om- trafikprognoser/ Följ Trafikverkets övergripande sida kring ”Samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser inom transportområdet” via RSS-flöde” och-analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/ och-analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/ Nya Basprognos-riggningar 8 juli Basprognoser 2016
11 Ny Basprognosprocess & Sampers Testprogram
12 Två-årig framtagandeprocess av Basprognoser, men med 4-årshorisont. Motiv Mer tid och resurser till utveckling, test och kvalitetssäkring av modeller, indata och övriga underlag Ger förutsättningar för mer omfattande validerings- och kvalitetssäkringsarbete av prognosresultat Förbättrade möjligheter till utveckling av modell- och kalkylverktyg Ny Basprognosprocess Allmän information 2016 Större uppdatering 2017 Ingen uppdatering 2018 Mindre uppdatering 2019 Ingen uppdatering 2020 Större uppdatering
13 Ett led i kvalitetssäkringen av modellsystemet Håller på att utformas Hur ska/bör det nuvarande systemet tillämpas vid olika typer av analyser Hur reagerar systemet på olika typer av indata-förändringar. Vad kan man förvänta sig? Säkerställa att systemet fungerar och beräknar effekter som förväntat. (Gäller framförallt Samkalk). Även förbättrad dokumentation kring hur systemet fungerar ingår här. Testprogram Sampers Allmän information
14 Järnvägsanalyser med Sampers/Samkalk
15 Arbetsgång - Modelltillämpare Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning)
16 Arbetsgång - Modelltillämpare Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Ta del av beslut för att tillgodogöra sig kunskap om analysens omfattning och förväntade effekter Fundera över vilka delar av järnvägsnätet som berörs. Detta för att avgöra vilka regionala modeller som ska exekveras tillsammans med den nationella modellen. OBS! Detta beslut påverkas dock även vad som kommer ur arbetet med Prognostidtabellen
17 Arbetsgång - Modelltillämpare Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Ev arbeta med tidtabellsmodellen själv Förse tidtabellsmodellen med linjelänk-underlag Objektet måste kodas in i Emme Nära kontakt med ansvarig för framtagande av prognostidtabellen Iterativ process Från arbetet med prognostidtabellen framkommer även vilka delar av järnvägsnätet som indirekt berörs av objektet ifråga. Kan påverka valet av vilka regionala modeller som ska exekveras tillsammans med den nationella modellen.
18 Arbetsgång - Modelltillämpare Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Nulägesanalys Stämma av resultat för nulägesprognos 2014 mot tillgänglig statistik Kalibrering – vid behov och om förutsättningar för det finns. Kan leda till viss omarbetning av standardriggning Läs in prognostidtabell Se över övriga indata till prognosåret Skaftning Taxor Tilläggsmatriser (Flygplatsmatriser m fl) Genomför efterfrågeberäkning Scenario-kataloger ”Utbud JA/UA” (Nat. modellen + berörda Reg modeller) Inkl Modellsteg + efterföljande makron i ”Indata till Samkalk” (berörda Reg mod)
19 Arbetsgång - Modelltillämpare Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Innan start av Samkalks modellsteg Kryssa i Ingår i Samkalk i modellstegen under scenariokatalogerna ”Indata till Samkalk” för samtliga regionala modeller. (JA/UA) OBS! Även för de regionala modeller som inte ingick i efterfrågeberäkningen. Läs in kodningsfiler (nät + linjer) för aktuell analys även i de regionala kollbaser som inte ingick i efterfrågeberäkningen Kör Indata till Samkalk Koll-makrot för de regionala modeller som inte ingick i efterfrågeberäkningen (såväl JA som UA) Se över indataparametrar i Samkalks modellsteg ‒ Kalkylperiod 60 år ‒ Trafiktillväxt ‒ Byggstartår Exekvera Samkalk
20 Arbetsgång - Modelltillämpare Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Resultatanalys inklusive rimlighetsbedömning Dokumentera arbete och resultat Resultatmallar Samkalk Arbets-PM SEB etc
21 Modelltillämpare – Värt att notera Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Nya Taxematriser I vissa fall kan nya taxematriser för långväga järnväg behöva tas fram Vid analys av nya järnvägssträckningar där val av tåg som färdmedel tidigare inte varit möjlig. Vid analyser som skapar nya möjligheter till val av tågtyp, exempelvis större andel av resan kan ske med snabbtåg. Vid analyser av objekt som påverkar avstånd mellan start- och målpunkt.
22 Modelltillämpare – Värt att notera Järnvägsanalyser Sampers/Samkalk Beslut om infrastruktur (JA/UA) Prognostidtabell Sampers (efterfrågeberäkning) Samkalk (nyttoberäkning) Resultatmallar Samkalk Excel-mall där resultat från Samkalks resultatfil förs in - skapar resultatsammanställningar i tabellform Word-mall där resultattabellerna från Excel-mallen förs in och där beskrivande analystext finns och kan kompletteras till utförlig resultatrapport Nya mall-versioner finns att ladda ner på Trafikverkets externa hemsida analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/Kort-om-trafikprognoser/ (under menyn ”Tillämpningar – Bra att veta”)
23 Var hittas underlag och information om prognoserna
24 Information om Basprognoserna analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/Kort-om-trafikprognoser/ Prognosrapporter Diverse resultat- och indatasammanställningar, t ex tillväxttal Beräkningshandledning - Trafik- och transportprognoser mm Gällande förutsättningar och indata analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/gallande-forutsattningar-och- indata/ Modellanpassade indata- och omvärldsförutsättningar Metoder för framtagande av indata och förutsättningar - Sampers Basprognoser Var hittas underlag och information om prognoserna – Trafikverkets hemsida Modelltillämpning
25 Sampers riggningar ftp.vv.se/sampers Inloggningsuppgifter erhålls genom kontakt med Trafikverket. Var hittas underlag och information om prognoserna – Trafikverkets FTP Modelltillämpning